róża z czekolady plastycznej

Jak zrobić kolorową czekoladę plastyczną?
SwittySwitty - specjalista Tipy.pl

Czekolada plastyczna to drugi obok masy cukrowej najbardziej popularny materiał do dekoracji tortów i babeczek. Powstaje z połączenia zwykłej czekolady z miodem lub syropem kukurydzianym. Można ją stosować niemalże do każdej formy zdobień cukierniczych, jednak wymaga nieco więcej cierpliwości i zręczności. Smak dekoracji z czekolady jest nieporównywalnie lepszy, niż jej cukrowych odpowiedników. Kremowe, słodkie, rozpływające się w ustach – to takie ozdoby chcemy jeść. Przygotowanie samej czekolady plastycznej nie jest trudne. Zależy jednak od zawartości kakao i tłuszczu w tabliczce. Więcej szczegółów znajdziesz poniżej.
1
biała czekolada
SKŁADNIKI DLA RÓŻNYCH RODZAJÓW CZEKOLADY

Biała czekolada plastyczna

340g białej czekolady (około 2 szklanki po posiekaniu),
116g (około 1/3 szklanki) miodu lub syropu kukurydzianego

Biała czekoladą nie jest prawdziwą czekoladą (nie zawiera kakao), ale połączeniem cukru, mleka i tłuszczu. Prawdziwa biała czekolada zawiera masło kakaowe i ma kolor kości słoniowej. Wielu producentów zastępuje masło kakaowe tłuszczami utwardzonymi, co przekłada się nie tylko na smak czekolady, ale również na jej konsystencję. Przerabiając taką czekoladę na plastyczny odpowiednik użyj odrobinę mniej miodu lub syropu kukurydzianego, niż wskazuje na to przepis.
Biała czekolada plastyczna stanowi doskonały materiał do dekoracji tortów i wypieków, ponieważ można nadać jej dowolny kolor za pomocą barwników spożywczych.
2
mleczna czekolada
Mleczna czekolada plastyczna

340g mlecznej czekolady (około 2 szklanki po posiekaniu),
139g (około 1/3 szklanki + 1 łyżka stołowa) lub więcej miodu lub syropu kukurydzianego

To gorzka czekolada z dodatkiem mleka. Mimo, iż to jej smak lubimy najbardziej, spośród wszystkich rodzajów czekolad najmniej nadaje się do wykonywania dekoracji. Jej konsystencja nie jest optymalna do łatwego formowania ozdób i utrzymania ich trwałości. Nie oznacza to jednak, że nie możesz używać tego rodzaju czekolady. Stosuj ją jednak do łatwiejszych dekoracji, które nie wymagają zachowania skomplikowanej przestrzennej struktury.
3
czekolada półsłodka, gorzka
Półsłodka lub gorzka czekolada plastyczna

340g czekolady półsłodkiej lub gorzkiej (około 2 szklanki po posiekaniu),
160g (około 1/3 szklanki +2 łyżki stołowe) lub więcej miodu lub syropu kukurydzianego

Czekolada półsłodka jest zazwyczaj przeznaczona specjalnie do wypieków i dekorowania tortów i występuje w postaci tzw. łezek czekoladowych. Jej nazwa jest ściśle związana ze składem – zazwyczaj słodzi się ją w stosunki 1:2 cukru do kakao. Idealna do tworzenia dekoracji.

Czekolada gorzka zawiera co najmniej 35% masy kakaowej w składzie, ale zazwyczaj ilość ta nie przekracza 50%. Nie istnieją jednak żadne dokładne wytyczne dotyczące ilości cukru w takiej czekoladzie, smak otrzymanych dekoracji zależy więc ściśle od zastosowanego produktu.
4
czekolada deserowa
Deserowa czekolada plastyczna

340g czekolady deserowej (około 2 szklanki po posiekaniu),
174g (około 1/2 szklanki) lub więcej miodu lub syropu kukurydzianego

Zawiera najmniej cukru, a najwięcej masy kakaowej (co najmniej 50%, a zazwyczaj około 65-70%). Sprawia to, że jest najbardziej gorzka w smaku spośród wszystkich czekolad. Ma głęboki, intensywny kolor i doskonale nadaje się do tworzenia trwałych, smacznych dekoracji cukierniczych.
5
PRZYGOTOWANIE CZEKOLADY PLASTYCZNEJ

MIKROFALÓWKA: Czekoladę posiekaj i umieść w czystej, szklanej miseczce, którą można podgrzewać w mikrofalówce. Włóż ją do ustawionej na wysoką moc mikrofalówki na 20-30 sekund. Po tym czasie wyjmij ją i pomieszaj czekoladę sztywną szpatułką lub łyżką. Następnie włóż miseczkę na kolejne 15-20 sekund i po wyjęciu natychmiast pomieszaj jej zawartość. Kontynuuj ten proces do czasu, aż czekolada całkowicie się roztopi. Uważaj, żeby nie przegrzać jej na tym etapie, a tym bardziej jej nie przypalić. Jeżeli dno miseczki jest zbyt gorące w dotyku, istnieje ryzyko, że czekolada przypali się. Dobrze wymieszaj ją w miseczce, żeby rozprowadzić ciepło równomiernie po całej objętości.
6
roztopiona czekolada
KUCHENKA: Możesz również roztopić czekoladę na kuchence w tzw. kąpieli parowej. Umieść posiekaną czekoladę w miseczce, a tę połóż na wierzchu rondla z gotującą się wodą. Miseczka powinna ściśle zasłaniać powierzchnię garnka, ponieważ wilgoć pochodząca z uciekającej pary wodnej może niekorzystnie wpłynąć na konsystencję czekolady. Woda znajdująca się w garnku nie może zaś dotykać dna miseczki. Skręć ogień na mały i powoli roztapiaj czekoladę mieszając ją szpatułką. Również w tym przypadku musisz uważać, żeby jej nie przypalić.
7
W osobnej miseczce podgrzej miód lub syrop kukurydziany umieszczając go na 30 sekund w mikrofalówce. Powinien być ciepły, ale nie gorący, w przeciwnym razie istnieje ryzyko przypalenia czekolady.
8
Ciepły miód wlej na wierzch roztopionej czekolady i mieszaj sztywną szpatułką tylko do czasu, aż oba składniki całkowicie się połączą. Nie ociągaj się, gotowa czekolada plastyczna szybko utwardzi się.
9
Wylej czekoladę na wyłożoną papierem pergaminowym lub folią śniadaniową blachę i spłaszcz. Szczelnie owiń ją z wierzchu kolejnym kawałkiem folii. Pozostaw na 1-3 godziny w temperaturze pokojowej. Czekolada plastyczna przybierze teraz konsystencję cukierka toffi. Żeby przyspieszyć cały proces możesz włożyć czekoladę na pół godziny do lodówki, jednak schładzanie jej w temperaturze pokojowej gwarantuje bardziej stabilny produkt.
10
dekoracje z czekolady plastycznej
Zdejmij folię i wyrabiaj czekoladę rękoma (jak ciasto) przez 10-20 sekund. Powinna stać się gładka i miękka. Taka konsystencja jest idealna do rozwałkowywania czekolady lub tworzenia z niej figurek.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane