storczyki

Jak podlewać kwiaty podczas urlopu? Łatwy sposób „zrób to sam”·

Morwa - specjalista Tipy.pl
storczyki
1 z 10
Kochasz kwiaty i widać to w każdym pomieszczeniu twojego domu. Jednak co zrobić z nimi podczas wyprawy na kilku-kilkunastodniowe wakacje, gdy nie możemy liczyć na pomoc uczynnej sąsiadki, czy któregoś z członków rodziny? Zasuszyć? Nie ma takiego ryzyka. Już za chwilę przekonasz się jak zrobić banalnie prosty i tani mechanizm "samopodlewający". Co więcej, pokażę ci w jaki sposób postępować, by upewnić się, że przez cały okres wyjazdu twoim kwiatom nie zabraknie dostawy wody.
P

torebki strunowe, bawełniana nitka, cieniutka igła, nożyczki, patyczki do szaszłyków

1
samopodlewająca się doniczka - krok 1
POTRZEBNE RZECZY

Omówmy pokrótce rzeczy potrzebne do wykonania tego projektu:

  • Nitka – najlepiej, żeby była bawełniana, choć sprawdzi się każda, jeśli jest nieco grubsza. Jeżeli wyjeżdżasz na bardzo długo, rozważ użycie nitki poliestrowej, która nie zniszczy się na skutek ciągłego kontaktu z wodą.
  • Torebka strunowa – jej rozmiar zależy od tego jak dużego zbiornika z wodą potrzebujesz. Jego pojemność należy określić biorąc pod uwagę długość wyjazdu i dzienną dawkę wody, której potrzebuje roślina, żeby mogła prawidłowo rosnąć. Więcej na ten temat dowiesz się w kolejnych krokach.
  • Bardzo cienka igła – idealna będzie igła nr 10, której średnica to około 0,5 mm. Projekt spełni swoją funkcję również z igłami o numerach od 8 do 12.
    UWAGA: Zwykła igła ma zazwyczaj numer 6 i jest stanowczo za gruba. Pamiętaj,że to średnica igły określa jak szybko woda będzie wyciekać na zewnątrz. Jeśli zrobiony nią otwór będzie zbyt duży, roślina zgnije na skutek zbyt obfitego podlewania.
2
CO NALEŻY ROZWAŻYĆ PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO PRACY?

Za wykonanie tego projektu najlepiej zabrać się z wyprzedzeniem, żeby na spokojnie móc przeprowadzić kilka prób zapewniających, że nasz system będzie dostarczał roślinom dokładnie tyle wody, ile potrzebują, a jej zapasy nie wyczerpią się zanim zdążymy wrócić z urlopu.

Oto kilka kwestii, które musimy rozważyć:

Ile wody potrzebuje każda z roślin?

To ważna informacja, jeśli nie chcesz, żeby twoje kwiaty uschły lub zgniły. Pomyśl jak często podlewasz każdą z roślin i jak dużo zużywasz do tego wody. Na przykład jeżeli dostarczasz jej 2 szklanki wody w ciągu tygodnia, twoja torebka powinna zapewniać nawodnienie rzędu (2 szklanki / 7 dni) ~ 0,29 szklanki wody dziennie.

Jak duża musi być torebka strunowa, by wody nie brakło przez cały okres wyjazdu?

Kontynuując przykład z poprzedniego punktu – jeśli roślina potrzebuje 0,29 szklanki wody dziennie, a ty wyjeżdżasz na 20 dni, torebka musi pomieścić 0,29 szklanki * 20 = 5,8 szklanek wody.
Zazwyczaj najlepiej sprawdzają się torebki małe i średnie.
  • Mała torebka strunowa (około 10x16 cm) mieści 1 szklankę wody.
  • Średnia torebka strunowa (około 17,5 x 22,5 cm) mieści nieco mniej, niż 6 szklanek wody.
    Jeśli nie masz pewności co do pojemności twojej torebki, najlepiej przeprowadź test licząc ilość szklanek wody, które musisz wlać do środka, żeby ją napełnić.

Jak szybko torebka opróżnia się?

Odpowiedź na to pytanie jest najmniej oczywista i wymaga od ciebie przeprowadzenia testu. Wykonaj jedną torebkę próbną – zrób w niej otwór, umieść w nim nitkę (dokładny opis przygotowania w kolejnych krokach) i umieść torebkę pionowo nad menzurką z podziałką. Odczekaj godzinę i sprawdź ile wody spłynęło do menzurki po nitce. Pomnóż to przez 24, żeby dowiedzieć się jak dużo wody dostarczy twój „system” w ciągu doby. Jeżeli ilość ta jest zbyt mała, możesz zrobić w torebce dwa otwory (lub więcej). O ile używasz ciągle tej samej igły i nitki, wystarczy, że wartość otrzymaną poprzednio pomnożysz przez 2, 3, itp.
3
samopodlewająca się doniczka - krok 3
WYKONANIE SYSTEMU NAWADNIAJĄCEGO – INSTRUKCJA KROK PO KROKU

Utnij około 20 cm bawełnianej nitki i nawlecz ją na igłę. Oba końce nitki zwiąż na dość gruby supeł (tj. wykonaj trzy supełki jeden na drugim, dokładnie w tym samym miejscu). Torebka strunowa jest dość niestabilna, więc gdy będzie zmieniać swój kształt na skutek wypływu wody, mały supełek mógłby przypadkiem wysunąć się z otworu.
4
samopodlewająca się doniczka - krok 4
Nitka będzie pełnić funkcję „knota”, po którym woda będzie spływać do doniczki. Najlepiej umieścić go w pobliżu dna torebki, na środku, ale w taki sposób, żeby przechodził przez któryś z boków. Wówczas po napełnieniu torebki wodą można położyć knot bezpośrednio na ziemi. Gdy już ustalisz odpowiednie miejsce na knot, po prostu włóż igłę do środka torebki i przebij nią otwór na zewnątrz. Przewlecz przez niego nitkę do samego końca, tak, żeby w środku torebki pozostał jedynie supeł.
5
samopodlewająca się doniczka - krok 5
Pamiętaj, żeby pod żadnym pozorem nie odcinać supełka znajdującego się na końcu nitki. W przeciwnym razie może ona wysunąć się z otworu, co sprawi, że strumień wypływającej wody stanie się nierównomierny. Odetnij tę część nitki, po której znajduje się igła.
6
samopodlewająca się doniczka - krok 6
Umieść otwartą torebkę w umywalce lub wiaderku z wodą. Poczekaj, aż wypełni się wodą, a następnie ustaw ją w pionie i poczekaj, aż grawitacja dokończy dzieła.
7
samopodlewająca się doniczka - krok 7
Szczelnie zamknij ją korzystając ze strunowego zapięcia. Żeby mieć gwarancję, że w torebce znajduje się maksymalna ilość wody, najlepiej zamykać ją, gdy prawie cała znajduje się pod wodą.
8
samopodlewająca się doniczka - krok 8
Gdy tylko uniesiesz torebkę do góry, zobaczysz, że woda natychmiast zaczyna spływać z niej po sznureczku. To właśnie cały przebiegły mechanizm. Żeby nie pochlapać podłogi, transportuj torebki nad talerzem lub miską.
9
samopodlewająca się doniczka - krok 9
Umieść torebkę w doniczce w taki sposób, żeby nitka dotykała gleby. Za jej pomocą woda będzie doprowadzana równym strumieniem w ustalonym tempie, a sama torebka zacznie zmniejszać swoją objętość. Jeśli torebka jest dość duża, najlepiej podeprzeć ją patyczkiem, żeby nie wysunęła się z doniczki.

Jeżeli roślina potrzebuje więcej wody, możesz umieścić w doniczce kilka torebek lub zainwestować w większą torebkę i zrobić w niej kilka knotów.
Strona 1 z 10

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

aga
11.07.2016
ja nawet jak jestem w domu to często zapominam o podlewaniu kwiatów, dlatego zainwestowałam w automatyczne nawadnianie. Mamy Blumata połączonego z kulą z wodą - super sprawa, bo i fajnie to wyglada i roślinkom bardzo służy.