Jak zrobić tort szachownica?

Jess - specjalista Tipy.pl
Poniżej przedstawiam kolejny pomysł na tort urodzinowy dla dziecka lub na imieniny dla dorosłego miłośnika szachów. Jest on bardzo prosty do zrobienia - tak naprawdę wymaga jedynie ciasta jasnego, ciemnego i masy, a wygląda ciekawie i z pewnością będzie zaskoczeniem dla solenizanta i reszty gości. Poniżej przepis na tort szachownica o średnicy 15 cm składający się z 4 warstw.
P

1 gotowy spód tortowy w jasnym kolorze, 1 gotowy spód tortowy w ciemnym kolorze, krem maślany, barwnik spożywczy w wybranym kolorze (instrukcja: Jak zrobić kolorowy krem?)

1
Do wycięcia kółek potrzebnych do zrobienia szachownicy będziesz potrzebować również 2 przedmiotów o okrągłym kształcie różniących się od siebie rozmiarem. Mogą to być wykrawaczki, miseczki, talerzyki itp. Najlepiej, aby różniły się one w przekroju o 5 cm. Przykładowo, do zrobienia tortu na bazie spodu o średnicy 15 cm, będziesz potrzebować wykrawaczki o średnicy 10 i 5 cm.
2
Przygotuj ciasta (o ile robisz je własnoręcznie) o dwóch kolorach. Możesz zrobić najpierw jasne ciasto a następnie podzielić je na pół i jedną połowę wymieszać z łyżeczką czarnego barwnika spożywczego lub z około 1 łyżką kakao.
3
Jeśli robisz ciasto samodzielnie to upiecz je osobno w oddzielnych blaszkach o średnicy 15 cm. Jeśli masz tylko jedną taką blaszkę to upiecz je kolejno jedno po drugim. Piecz przez około 35-40 minut w temperaturze 175 stopni C. Sprawdź czy ciasto jest już upieczone. Grubsze ciasta wymagają dłuższego czasu pieczenia.
4
Wyciągnij ciasto z piekarnika i połóż wraz z blaszką na kratkę do ostygnięcia. Po 10 minutach wyciągnij je z blaszki i pozostaw do całkowitego wystygnięcia. Wyrównaj górną część ciasta, tak, aby była płaska (zwykle robi się mała kopułka). Następnie każde z nich przekrój ostrym, ząbkowanym nożem w poprzek na pół. W ten sposób otrzymasz 4 ciasta. Dwa białe i dwa czekoladowe.
5
Połóż na jednym z ciast na środku największą wykrawaczkę. Jej krawędzie powinny być o 2,5 cm bliżej środka od krawędzi ciasta. Następnie połóż w środku najmniejszą wykrawaczkę. Upewnij się, że wykrawaczki leżą dokładnie na środku ciasta.
6
Dociskaj większą wykrawaczką, aż ciasto będzie całkowicie przecięte. Delikatnie podnieś ją do góry i wyciągnij zewnętrzny okręg ciasta. Odłóż go na bok. Powtórz to samo z kolejną wykrawaczką. W ten sposób uzyskasz z ciasta 3 okręgi o różnych wielkościach.
7
Wytnij okręgi z pozostałych ciast.
8
Teraz najfajniejsza część - układanie ciast na przemian kolorami. Weź jasny największy okrąg, włóż do niego średni czekoladowy a w sam środek najmniejszy jasny. Następnie weź największy czekoladowy okrąg (zewnętrzny), włóż do środka średni jasny i w sam środek najmniejszy czekoladowy. W ten sposób wyjdą ci po dwa pełne ciasta o dwóch różnych wzorach.
9
Weź jedno ciasto - będzie ono na samym spodzie - i posmaruj je masą maślaną. Następnie weź drugie ciasto w odwrotnych kolorach, połóż na cieście spodnim i znów posmaruj z wierzchu kremem maślanym. Powtórz z kolejnymi dwoma warstwami ciasta.
10
Jak już skończysz nałóż na wierzch tortu grubą warstwę kremu maślanego. Włóż do lodówki na 15 minut do schłodzenia po czym nałóż masę również na boki tortu.
11
Gotowe!
?

Wskazówki
* Tort szachownica może być zrobiony z minimum 2 warstw ciasta, jednak najlepiej wygląda gdy warstw jest 3 lub więcej.
* Nie ograniczaj się wyłącznie do biało-czarnej szachownicy. Inne kolory też wyglądają świetnie.
* Zrób na święta wielkanocne szachownicę w pastelowych kolorach żółto-zielono-różowym, na Halloween w pomarańczowo-czarnym, zaś na Walentynki w różowo-czerwonym.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Krem waniliowy
karmelowe sprężynki
tort bezowy

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

martusia12345
23.09.2013
Super! Nie wiedziałam że tak łatwo to się robi