pielęgnacja bambusów

Jak pielęgnować bambusa?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
Szczęśliwy bambus tzw. Lucky Bamboo jest jedną z najbardziej ozdobnych roślin do domu i biura. Bambusy nie wymagają szczególnej pielęgnacji. Do szczęścia trzeba im tylko trochę wody oraz sporadycznego, bezpośredniego kontaktu z promieniami słonecznymi. Warto wiedzieć, że zwykle "Lucky Bamboo" to nie bambus, ale Dracena Sandera. Z tego powodu bambus wymaga takiej samej pielęgnacji jak Dracena.
1
Podlewanie, światło i temperatura

Woda, w której trzymasz bambusa, powinna być wymieniana raz w tygodniu (około 2,5 cm od podstawy pędów). Lucky Bambo potrzebuje wiele światła, jednak nie lubi bezpośredniego wystawienia na promienie słoneczne. Idealna temperatura dla Lucky Bamboo to 18-22°C (normalna temperatura pokojowa).

Bambus może być przesadzony do doniczki z ziemią. Powinna to być ziemia kompostowa dla dracen lub uniwersalna ziemia ogrodnicza.

2
Dlaczego liście bambusa robią się żółte?

Liście Lucky Bambo żółkną z dwóch głównych powodów:

A. Zbyt dużo bezpośredniego światła słonecznego,
B. Zbyt słona, za bardzo fluorowana lub zbytnio chlorowana woda z kranu.

Jeśli liście twojego bambusa robią się żółte, przestaw go do cienia oraz zacznij podlewać przez pewien okres czasu naturalną wodą źródlaną. Jeśli nie masz dostępu do wody źródlanej, nalej do butelki zwykłej wody z kranu i odczekaj 24h. Po upływie tego czasu zarówno chlor jak i fluor się ulotnią i będzie można użyć wody do podlania rośliny.

3
Nawożenie bambusa

Ponieważ woda nie zawiera żadnych substancji odżywczych, należy co pewien czas dodawać do niej nawozu w płynie. Roztwór nie powinien być zbyt mocny, aby nie narazić korzeni na spalenie. Do wody dodawaj 1/10 zalecanej przez producenta ilości nawozu.

4
Dlaczego bambus ten uważany jest za szczęśliwy (Lucky Bamboo)?

Lucky Bamboo od dawna związany jest ze wschodnią praktyką Feng Shui. Wnosi do otaczającego nas środowiska naturalne, zrównoważone elementy wody, ognia, ziemi, drewna i metalu. Bambus Szczęścia uważany jest za idealny przykład kwitnącego drewna połączonego z elementem wody. Czasami Lucky Bamboo przewiązany jest dodatkowo wokół łodygi czerwoną wstążką, która stanowi element ognia i wywiera pozytywny wpływ na przepływ energii chi w pokoju.

Również bardzo ważna jest liczba łodyg. Trzy łodygi przynoszą szczęście. Pięć - bogactwo. Sześć łodyg bambusa przynosi zdrowie. Należy jednak unikać kompozycji zrobionych z czterech łodyg. W języku chińskim słowo "cztery" brzmi bardzo podobnie do słowa "śmierć".

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Gardenia
storczyk
Paprocie na ganku

Komentarze (56)

* Pola wymagane

nader
04.01.2017
Przesadzilam te dracene do ziemii, jednak zzolkla... Jaka powinna byc wilgotnosc gleby?
I mala uwaga - nie OKRES CZASU, bo to pleonazm.
laska
14.07.2016
Przeciez napisala ze nie bambus tylko dracena czytać ze zrozumieniem nie umiecie
Bambus
21.03.2016
To nie bambus! To tylko dracena :/
km
08.01.2016
To nie Bambus tylko Dracena Sandera zwana Lucky bambo
Kocham rosliny
20.02.2015
Zgadzam sie z RAVE! Artykul bylby przydatny, gdyby autorka nie mylila nazw dwoch roslin. Coz z tego, ze napisala w jednym zdaniu, ze lucky bambus to dracenia, jesli z uporem maniaka dalej pisze o bambusie. To w koncu artykul o bambusach czy o dracenie? Droga Pani autorko, prosze poprawic ten tekst, bo jest schizofreniczny. Ludzie w komentarzach tez pisza bzdury, maja w koncu bambusy czy draceny?
bambusomaniaczka
16.02.2015
świetne porady dzieki :) ale te ostatnie przesądy to nie potrzebnie pisane ;]
całe te zabobony o feng shui niezwykle zabawne (gdyby znalazl sie ktos na tyle głupi zeby w to wierzyc :D )ale nic ponad to .
Karolina32156
13.02.2015
Jestem bardzo zadowolona z mojego bambusa! Mój bambus ma już 2 tygodnie i jest całkiem ładny! Ten bambus naprawdę przynosi szczęście! Jestem bardzo z niego zadowolona i szczęśliwa! NAPRAWDĘ POLECAM!!!!! :)
mahdA
12.12.2014
Moje bamboleooo zolknie :(
Podlalam je nawozem naturalnym i szlag go trafia :( co robic? Ogolnie trzymalam je w wodzie ale jak widzialam okropny osad na dnie to postanowilam wmontowac je do doniczki. Po roku czasu w pokoju uroslo mi drzewo... prawie 2- metrrowe :D wszystko bylo super do czasu podlania nawozem... co robic???
Rave
03.12.2014
domowa ogrodniczko - Co z tego że autor artykułu pisze że ta dracena to nie bambus, jeśli po chwili znów nazywa ją mylnie bambusem, łapiesz?! Jestem wieloletnim hodowcą bambusów i takie bzdury, to aż rażą, a laika który szuka PRAWDZIWYCH bambusów, wprowadzają w błąd. Bardzo dobrze jeśli ktoś tu reklamuje fachowe forum hodowców bambusów, bo u nas w kraju wiedza o tej roślinie jest zerowa. A artykuł tylko utrwala błędne pojęcia, wciąż nazywając zwykłą dracenę bambusem. Ewidentna amatorszczyzna.
domowa ogrodniczka
07.10.2014
Ludzie.... Czytam te tak zwane negatywne komentarze typu " to nie bambus, to dracena" najbardziej to powalil mnie komentarz pana Znawcy, wiec panie Znawca mam pytanko : Skoro tyle wiesz o bambusach to po co wchodzisz na takie forum? Zeby zareklamowac swoje forum? Bo tak wywnioskowalam z twojej wypowiedzi. I jesli juz chcesz komentowac to przeczytaj dokladnie tresc, ktora zamierzasz skomentowac. Tak dla Twojej informacji autor tego tekstu napisal ze to wlasciwie nie jest bambus tylko dracena Sandera. Do autora tekstu: Dzieki za ten tekst, wlasnie szukalam takich informacji.