zabawa z niemowlakiem

Zabawy dla niemowląt wspomagające ich rozwój
Morwa - specjalista Tipy.pl

Szukasz pomysłów na zabawy z niemowlęciem, które spodobają mu się tak bardzo, że będzie chichotać? Wypróbuj 9 pomysłów przedstawionych poniżej. To nie tylko wspaniały sposób na spędzenie czasu z dzieckiem, to metoda, która pomoże wam wzmocnić wspólną więź, a twojemu maluchowi ułatwi rozwój zdolności manualnych i poznawczych.
1
ZABAWY NA PODŁODZE

Do startu, gotowi, raczkujemy!

Jak się bawić? Z poduszek, prześcieradeł, kocyków i dywaników zbuduj dużo różnorodnych tuneli i przeszkód, tak, żeby dziecko mogło wspinać się pod nimi lub po nich.

Dlaczego dziecko to pokocha? Gdy zwykły pokój nagle staje się zróżnicowanym torem przeszkód, możliwości zabawy stają się niewyczerpane. Dziecko doceni to, chętnie angażując się w grę.

Czego uczy ta zabawa? Motywacji. Gdy dziecko wejdzie w labirynt tuneli i wzniesień, zacznie interesować się tym skąd się tam wzięło i jak znaleźć drogę wyjścia. Zacznie wówczas wykorzystywać nowo poznane zdolności motoryczne i poznawcze. Będzie musiało nauczyć się łączyć swoje umiejętności w celu znalezienia rozwiązania.

Kiedy się bawić? Gdy dziecko skończy 8 miesięcy, wówczas, gdy rozwinie zdolności motoryczne raczkowania i podciągania się do góry.
2
Zabawa w chowanego

Jak się bawić? Chwyć w dłonie mały ręczniczek i zasłoń nim twarz. Zapytaj dziecko: „Gdzie jest mamusia/tatuś?”. Jednak samodzielnie nie odsłaniaj twarzy, poczekaj, aż zrobi to twoja pociecha. Gdy maluch sięgnie po ręczniczek i zobaczy za nim twoją twarz, zawołaj: „Tu jest mamusia/tatuś!”.

Dlaczego dziecko to pokocha? Znajdywanie ciebie – kogoś, kogo twoje dziecko zna i kocha – jest dla niego zawsze miłą niespodzianką. Śmieszna mina, jaką prawdopodobnie zrobisz, gdy maleństwo odsłoni ręczniczek, jest dla niego dodatkowym źródłem ekscytacji. Co więcej, dziecko będzie chciało cię naśladować.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności manipulacji (ale nie w negatywnym znaczeniu tego słowa). Dzięki tej zabawie dziecko rozumie, że określony rodzaj zachowań wywołuje sprecyzowaną reakcję ze strony innych ludzi, np. branie go na ręce, kiedy płacze, czy uśmiechanie się do niego, gdy gaworzy. Uczy się, że odsuwając ręczniczek jest w stanie kontrolować to, co zobaczy.

Kiedy się bawić? Między 6, a 9 miesiącem życia, gdy dziecko rozwinie zdolności motoryczne umożliwiające mu sięgnięcie po ręczniczek.
3
ZABAWY W ŁÓŻECZKU

”Gdzie ja pacze”

Jak się bawić? Stań z jednej strony kołyski i wołaj dziecko po imieniu, do czasu, aż odwróci główkę w twoją stronę. Wówczas przemieść się na drugą stronę kołyski i ponownie przywołuj dziecko, dopóki ponownie nie spojrzy w twoim kierunku.

Dlaczego dziecko to pokocha? Twój głos wciąż jest najsłodszym i najmilszym dźwiękiem w jego małym świecie, a nie uszczęśliwisz go bardziej, niż wołając je po imieniu.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności koncentracji. Ponieważ twoje dziecko musi określić skąd dobiega dźwięk, jego mózg uczy się łączyć to co słyszy, z tym co widzi, co przekłada się na rozwijanie zdolności koncentracji. Ta zabawa uczy dziecko lokalizować różne rzeczy w jego otoczeniu w oparciu o zmysł słuchu.

Kiedy się bawić? Od momentu narodzin do ukończenia 6 miesiąca życia, gdy zmysł wzroku nie jest jeszcze do końca rozwinięty, a dziecko bardziej polega na słuchu, niż na tym, co widzi (po 6 miesiącu życia to wzrok staje się zmysłem dominującym).
4
Kto jest na zdjęciu

Jak się bawić? Zrób zdjęcia twarzy wszystkich osób ważnych w życiu twojego dziecka (siebie, męża, rodzeństwa, niani, dziadków). Wydrukuj je, naklej na kolorowym brystolu i sklej ze sobą. Pokazuj dziecku po kolei każde ze zdjęć i nazywaj znajdująca się na nim osobę.

Dlaczego dziecko to pokocha? Ponieważ wcześnie nauczy się rozpoznawać twarz mamy i pozostałych członków rodziny (także tej dalszej) oraz odróżniać rzeczy, które z pozoru wyglądają podobnie.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności rozróżniania. Uczenie dziecka przez pierwsze lata jego życia odróżniania od siebie podobnych rzeczy to jeden z najlepszych sposobów na wspomaganie rozwoju jego mózgu i usprawnienie nauki na dalszych etapach życia. Ta gra rozwija zdolności dziecka w zakresie wychwytywania subtelnych różnic między podobnymi rzeczami (zdjęcia twarzy) – brązowe włosy kontra blond, duży nos vs. mały.

Kiedy się bawić? Około 6 miesiąca życia, gdy wzrok dziecka jest już dobrze rozwinięty i ma ono zdolność poznawczą widzenia drobnych szczegółów na zdjęciach.
5
Zabawa w cienie

Jak się bawić? Zgaś światło i za pomocą latarki lub telefonu oświetlaj karuzelę znajdującą się nad łóżeczkiem dziecka w taki sposób, by rzucała cienie na pobliską ścianę. Trzymaj źródło światła raz bliżej, a raz dalej – tak, żeby cienie zmieniały swój rozmiar.

Dlaczego dziecko to pokocha? Ponieważ, to, co do tej pory było zwykłą zabawką zamieni się w fascynujące, zmieniające się z każdą chwilą zoo.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności zapamiętywania. Chwilowa zmiana dobrze znanej dziecku zabawki w „animowaną” zmusza je do przypomnienia sobie jak karuzela wyglądała na co dzień. Gdy latarka zgaśnie, a zabawka znów zacznie wyglądać normalnie, dziecko rozpozna, że zaszła zmiana, co wzmocni połączenia neuronów w mózgu.

Kiedy się bawić? Od momentu narodzin do ukończenia 6 miesiąca życia, gdy dziecko wciąż jest skoncentrowane na karuzeli wiszącej nad jego łóżeczkiem.
6
ZABAWY PODCZAS KĄPIELI

Dokończ melodię

Jak się bawić? Gdy dziecko będzie pluskać się w wanience, zacznij śpiewać mu jego ulubioną piosenkę (twoje zdolności wokalne nie mają tu znaczenia). Tuż przed słowem lub frazą, które powtarza się w piosence najczęściej (zazwyczaj w refrenie), przestań śpiewać i poczekaj, aż dziecko dokończy melodię – nawet jeśli będzie to tylko gaworzenie czy bełkotanie.

Dlaczego dziecko to pokocha? Tak jak dorośli, także i dzieci lubią, gdy przychodzi na nie kolej. A gdy maleństwo zobaczy twój entuzjazm, gdy zanuci kawałek piosenki, poczuje nieopisaną dumę i zachętę do dalszej aktywności.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności komunikacji. Nawet, gdy twoje dziecko nie potrafi właściwie wyartykułować słów, jego mózg tworzy połączenia umożliwiające mu sięgnięcie do pamięci i odnalezienie odpowiednich dźwięków. Dając dziecku szansę na odpowiedź, budujesz podwaliny prawdziwej rozmowy.

Kiedy się bawić? Między 8, a 12 miesiącem życia, gdy zdolność komunikacji rozwija się w najszybszym tempie, a dziecko zbliża się do wymówienia swojego pierwszego słowa.
7
Nabieranie i polewanie

Jak się bawić? Podczas kąpieli daj dziecku do zabawy kilka kubeczków i miseczek o różnych rozmiarach. Pozwól, żeby przelewało wodę z jednego naczynia do drugiego. Następnie nabieraj wodę do danego kubeczka i polewaj nim główkę dziecka (nigdy nie twarz!) i jego ciało, żeby miało ono pojęcie jak dużo mieści się jej w określonych pojemnikach.

Dlaczego dziecko to pokocha? Jest to tak samo ekscytujące jak wyciągnięcie ostatniej chusteczki z pudełka. Gdy dziecko zdaje sobie sprawę, że jego działania przynoszą konkretne skutki, daje mu to poczucie mocy sprawczej, zwłaszcza, że do tej pory było całkowicie zależne od ciebie.

Czego uczy ta zabawa? Zdolności wzrokowo-przestrzennych. Może ci się wydawać, że dziecko po prostu dobrze bawi się przelewając wodę z jednego pojemnika do drugiego, w rzeczywistości jednak uczy się ono koncepcji „większego” i „mniejszego”, zaczynając rozumieć pojęcie kształtu i rozmiaru.

Kiedy się bawić? Między 6, a 9 miesiącem życia, gdy dziecko ma już rozwiniętą koordynację wzrokowo-ruchową umożliwiającą mu przelewanie wody z naczynia do naczynia i jest w stanie samo siedzieć w wanience (nigdy jednak nie zostawiaj go podczas kąpieli!).
8
NA SPACERZE

Poznawanie przez dotykanie

Jak się bawić? Zamiast iść z dzieckiem na szybki spacer, zatrzymaj się za każdym razem, gdy napotkasz coś o ciekawej teksturze. Daj dziecku dotknąć chropowatej kostki brukowej, szorstkiej kory, aksamitnych płatków kwiatów czy ostrych igieł świerka. Za każdym razem dokładnie opisuj to, co dajesz dziecku do zbadania.

Dlaczego dziecko to pokocha? Odkrywanie nowych tekstur jest dla dziecka bardzo ekscytujące, rozwija jego zmysł dotyku. Spacer to doskonała okazja zainteresowania go czymś nieznanym, czego nie znajdzie w kołysce, ani w wózeczku.

Czego uczy ta zabawa?Rozwija zdolności poznawcze. Dziecko uczy się przez dotyk – przytulanie, buziaki, miękkie kocyki, zabawki, wszystko to dajesz mu na codzień. Gdy maluch ma okazję dotknąć czegoś nowego, jego zdolności poznawcze rosną. Czuje się dobrze mogąc cały czas odkrywać otaczające go środowisko. Gdy później będziesz chciała, by dziecko chwilę spokojnie posiedziało np. na kocyku, nie będzie protestować.

Kiedy się bawić?Po ukończeniu 6 miesiąca życia, gdy dziecko jest na tyle silne, że może usiąść w wózku i sięgać po różne przedmioty.
9
Potrzeba prędkości

Jak się bawić? Gdy prowadzisz wózek prostym chodnikiem, przyspiesz nagle do takiej prędkości, by wózek szybko mknął po chodniku, a następnie zwolnij do normalnego (a nawet wolniejszego, niż normalnie) tempa. Zmieniaj prędkość prowadzenia wózka z dużej na małą i na odwrót do czasu, aż porządnie się zmęczysz.

Dlaczego dziecko to pokocha? Każdy kocha rollercoastery, także dzieci są zafascynowane, gdy mogą poruszać się z dużą prędkością. To samo uczucie podniecenia wywołuje obracanie ich w powietrzu przez szalonego wujka.

Czego uczy ta zabawa? Koncepcji prędkości. Przez kilka pierwszych miesięcy to, co dzieje się w życiu dziecka jest dość powolne. Gdy pokażesz mu, że nie jest to regułą, nauczysz go rozróżniać pojęcia „szybko” i „wolno”.

Kiedy się bawić? Po ukończeniu 6 miesiąca życia, gdy zmysł ruchu jest już bardziej rozwinięty, a kark i tułów dziecka są na tyle silne, że może ono siedzieć prosto i cieszyć się przejażdżką.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane