Jak sadzić czosnek zimowy?
Leenka - specjalista Tipy.pl

Czosnek jest dość drogi w sklepach – ceny zaczynają się zwykle od 1 zł za sztukę, jednak nie zawsze opłaca się go samemu uprawiać, gdyż jest to dość pracochłonne. Do zasadzeń należy wybrać ząbki średnie oraz duże, aby uzyskać jak najlepszy plon. Wśród odmian czosnku ozimego wyróżnić można Arkus, Ceves, Harnaś, Huzar, Mega i Ornak.
1
Termin sadzenia 

Czosnek zimowy można wysadzać do połowy października – czasami wcześniej a czasami później, gdyż musi mieć on jeszcze czas na ukorzenienie się przed zimą ale nie na tyle, aby zaczął rosnąć wzwyż. Jeśli rośliny się nadmiernie rozwiną to mogą mieć później problem z przezimowaniem.
2
Gleba 

Czosnek jest dość wymagający. Najbardziej odpowiada mu ziemia próchnicza, przepuszczająca, niezbyt ciężka o obojętnym pH (6,5-7). Najlepiej się przyjmuje gdy przedplonem była fasola, pomidory, ogórki czy zboża. Gorzej jeśli były to rośliny cebulowe, kapustne, okopowe lub trawy.
3
Nawożenie 

Czosnek lubi nawożenie organiczne i dobrze na nie reaguje. Dobrze jest zaorać pole na głębokość około 30 cm i użyźnić ziemię nawozami fosforowymi i potasowymi.
4
Pielęgnacja 

Czosnek należy regularnie odchwaszczać (można wyściółkować słomą między rzędami), ogławiać i podlewać, aby nie dopuścić do przesuszenia ziemi.
5
Sadzenie 

Czosnek zimowy należy sadzić na głębokości około 5-6 cm w rzędach oddalonych od siebie o 30-40 cm. Odległość pomiędzy roślinami w rzędzie powinna wynosić około 6 cm. Plantację dobrze jest wyściółkować przed nadejściem zimy słomą.
6
Zbiory 

Czosnek zbieramy gdy połowa liści jest wyschniętych, dolna część łodygi zaczyna się załamywać a łuska główki zaczyna pękać (w lipcu jeśli był sadzony jesienią). Nie warto zwlekać ze zbiorami i lepiej to zrobić wcześniej niż później, gdyż główki mogą się rozpaść na pojedyncze ząbki. Zbiory należy przeprowadzić podczas suchej, słonecznej pogody.
7
Przechowywanie 

Po zebraniu czosnku należy skrócić jego łodygi i go dosuszyć (najlepiej w temp. 0 stopni C i wilgotności około 65-70%).

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane