cyklamen perski

Jak pielęgnować cyklameny?

KrystynaKrystyna - specjalista Tipy.pl
Cyklameny są jednymi z najpiękniejszych, kwitnących zimą roślin jednak ich pielęgnacja może być źródłem frustracji. Kwiat ten może zginąć na naszych oczach.
1
Zaaklimatyzowanie cyklamenów

Po zakupie cyklamenu należy trzymać roślinę przez pewien czas w chłodnym miejscu i zapewnić dużą wilgotność powietrza. Cyklamen musi się zaaklimatyzować.

2
Wilgotność powietrza

Cyklamen potrzebuje stale wilgotnego powietrza jednak nie należy zraszać jego liści ani kwiatów. Aby zapewnić roślinie odpowiednią wilgotność ustaw doniczkę na podstawce z wodą i kamyczkami bądź żwirkiem w taki sposób, aby dno doniczki nie stykało się z wodą. Doniczkę wstaw do pojemnika zewnętrznego wypełnionego wilgotnym torfem.

3
Podlewanie cyklamenów.

Najpierw sprawdź palcami ziemię. W przypadku, gdy jest ona lekka i się pyli wówczas należy nawodnić roślinę. Doniczkę wstaw do wiaderka i nalej do niego wody (woda musi być poniżej górnego brzegu doniczki). Po kwadransie wyciągnij doniczkę z wody i odsącz jej nadmiar. Pamiętaj, że nie wolno zamoczyć bulwy.

4
Czyszczenie liści.

Liście zamieć miękkim pędzelkiem. Nie należy używać wody ani preparatów do nabłyszczania.

5
Coś się dzieje z rośliną niedobrego:

  • Pojawiają się nowe liście ale nie ma kwiatów. Cyklamen wymaga nawożenia.

  • Liście są pomarszczone i zwisają. Zbyt wysoka temperatura oraz za sucho. Nawodnij roślinę i przenieś do chłodniejszego miejsca.

  • Liście są żółte i opadnięte. Za gorąco i za ciemno. Przenieś roślinę w miejsce jaśniejsze i chłodniejsze. Żółknięcie liści może być również spowodowane dymem tytoniowym.

  • Przypalone liście. Mokre liście zostały wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Postaw roślinę w cieniu i nawadniaj od spodu.

  • Liście tracą kształt, są lepkie, na nich zielone owady. Mszyce. Spryskaj roślinę pyretrum lub insektycydem systemicznym.

  • Szary nalot na listkach. Mączniak rzekomy. Spryskaj roślinę fungicydem zawierającym benomyl.

  • Gnijąca bulwa. Bulwa została zamoczona. Jeśli bulwa nie ma liści można odciąć chorą tkankę ostrym nożem i posypać sproszkowaną siarką. W okresie wzrostu rośliny nie można nic zrobić.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Lilie w ogrodzie
nawożenie roślin
irysy

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Adrianna
10.03.2017
A mój rośnie jak szalony. Mam go od roku i dopiero dziś sprawdziłam co to jest, bo chciałabym go rozszczepić jeśli się da. Kompletnie się nie znam na kwiatach i nie mam do nich ręki, o tym kwiatku też często zapominam i podlewam kiedy zaczyna więdnąć, a mimo tego co tutaj jest napisane, rośnie jak szalony, ma mnóstwo kwiatów i ładne duże liście. Także może ich uprawa jednak nie jest skomplikowana, albo jakiś inny czynkik bardzo im sprzyja w moim domu, mimo tego że od czasu do czasu odkurzałam go prysznicem, choć ponoć nie wolno, i zapominam go podlewać....
grazyna
16.03.2016
W październiku kupiłam cyklena w hipermarkecie,myślałam, że nie wytrzyma 1 m-ca,ale postawiłem go na parapecie w sypialni, północne okno,a dodatkowo nie mam w tym pokoju ogrzewania , średnia temperatura zimą ok 14,16 stopni, okazało się że kwitnie już 5 m-ac podlewać tylko do podstawka.
iza
20.11.2012
Na wiosnę kupiłam bulwę,dbałam o nią,ale wyrosły tylko 4 kwiatuszki i ani jednego liścia!I na tym koniec kwitnienia -nie wiem co dalej......
jolamarzec4
13.04.2012
Cyklameny po jakimś czasie jakby odpoczywają ja tak mam z moimi .Jakiś czas odstawiam na bok które chcą sie zregenerować ale są tak piękne że kupuję w kwiaciarni takie które kwitną ,żeby mi było kolorowo na oknie.Ale te wypoczęte z wiosną wybudzam lekkim nawozeniem i odwdzieczaja mi się:)póżniej.
francuzka834
26.01.2012
witam
moj cyklamed kwitł dopóki nieprzekwitły a liscie uschły zostala mi tylko sama bulwa co robić