Tradycyjne wróżby andrzejkowe

Anko77Anko77 - specjalista Tipy.pl
Andrzejki to wszystkim bardzo dobrze znane święto. Słynie z tego, że w tym jedynym dniu w roku sprawdzają się wszystkie wróżby i przepowiednie. Jest to czas na zorganizowanie ostatniej hucznej zabawy przed Adwentem. Dlaczego więc nie korzystać? Andrzejki to bardzo magiczny dzień, sięgający wieków. Dawniej Andrzejki były nazywane Jędrzejkami lub Andrzejówkami. Zachęcam do przeczytania artykułu, który wprowadzi Cię w tajemniczy świat czarów.
1
Poszczenie i modlenie się do św. Andrzeja
Czy zastanawiałyście się kiedyś jak będzie wyglądał Wasz przyszły mąż? Jeśli tak, to macie okazję zobaczyć to we śnie, ale tylko w tym jednym magicznym dniu. Droga jednak jest trudna i wymaga poświęcenia. Otóż, aby przyśnił ci się twój wybranek musisz pościć przez cały dzień i modlić się do św. Andrzeja. Czy warto więc poświęcać się i głodować przez cały dzień, aby móc "spotkać" swego przyszłego małżonka? I czy to w ogóle prawda? Spróbujcie, a się dowiecie.
2
ustawianie butów
Bardzo znana i najczęściej stosowana wróżba to ustawianie butów. Panny ustawiały swoje pantofelki od ściany do progu jeden za drugim; ta osoba, której bucik dotarł pierwszy do progu najwcześniej wyjdzie za mąż. Wróżba ta często wywoływana zazdrość u innych kobiet, którym się nie poszczęściło. Każdy chciał przecież wygrać i zobaczyć wyraz twarzy innych kobiet. Tradycja trwająca po dziś dzień, cieszy się ogromną popularnością.
3
Kolejna wróżba, która dotyczy zamążpójścia jest bardzo prosta. Kiedyś uważano, że psy to zwierzęta "wyboru". Co to znaczy? Odpowiedź na to pytanie zawarta jest w tej oto właśnie wróżbie. Każda panna, która chciała dowiedzieć się kiedy wyjdzie za maż, przyrządzała placka, smarowała go tłuszczem, po czym przynosiła na imprezę i kładła na stole. Gdy tak już zrobiły wszystkie chętne uczestniczki, wprowadzano psa, który wybierał sobie placka i go zjadał. Właścicielka tego placka "skakała" wtedy z radości, ponieważ oznaczało to, że wyjdzie najwcześniej za mąż. W dzisiejszych czasach jest to już mało znana i stosowana wróżba.
4
Tradycyjny grosik
Kiedy wybierasz się na imprezę andrzejkową, koniecznie zabierz ze sobą... grosik. Daje się go na powitanie wróżce, po czym siada się w kole i czeka, aż wszystkie grosiki zostaną rozdane. Kiedy już tak się stanie, należy pomyśleć życzenie (nikomu jednak go nie zdradzaj, bo może się nie spełnić) i wrzucić go do miednicy napełnionej wodą. Aby marzenie się spełniło trzeba bardzo mocno tego pragnąć. Czyżby od pieniążka zależało nasze życie?
5
Kula wróżbity
Dawniej najpopularniejszą wróżbą była tzw. "Kula wróżbity". W kolejce stało mnóstwo osób, aby dowiedzieć się więcej szczegółów ze swojego życia. Dzisiaj powiedzielibyśmy, że wróżki wszystko wymyślają, dawniej jednak było to coś wspaniałego, gdyż wierzono, że spełnią się wszystkie przepowiednie. Teraz podchodzimy do tego inaczej - uważamy to za zabawę, a nie wartą uwierzenia wróżbę. Wróżki najczęściej przepowiadały miłość, pieniądze, sławę i bogactwo, czasami również pecha, nieudany związek, albo nawet... nieoczekiwaną śmierć.
6
talizmany
Tajną "bronią" wróżki były talizmany. Wróżba polegała na tym, że pod kubeczkami znajdowały się tajemnicze przedmioty, które coś znaczyły. Osoba, która chciała się dowiedzieć, co stanie się w najbliższym czasie losowała trzy kubeczki, które opisywały jej przyszły rok. Aby dowiedzieć się, czy wróżba się spełniła trzeba czekać dwa miesiące, do zakończenia starego, a rozpoczęcia nowego roku. Najczęściej jednak o tym zapominano. Oto kilka rzeczy, które kiedyś znaczyły dla ludzi " coś więcej" : 
  • zielony kamyczek - zwiastował on ogromne szczęście, 
  • krzyż Nerona (pacyfka, znak pokoju) - oznacza to ucieczkę przed śmiercią, dobry znak, 
  • pieniążek - "mówił" o bogactwie, które ma nas niebawem spotkać, 
  • figurka czarnego kotka - jak wiadomo, do dziś utrzymuje się, że czarny kot przynosi pecha. Jeśli wylosujesz to zwierzę, masz po prostu pecha i spotka cię nieszczęście.
7
kolory
Dosyć zabawną wróżbą są "kolory". Dzieci, jak i dorośli losują karteczki z różnymi kolorami. Każda karteczka i każdy kolor odpowiada za inna wróżbę.  
  • kolor biały - pij zdecydowanie więcej mleka, ponieważ masz słabe kości. 
  • kolor czerwony - jeżeli nie chcesz w przyszłości często chodzić do dentysty, musisz ograniczyć słodycze. 
  • kolor zielony - uważaj na siebie, gdy przechodzisz przez jezdnię i patrz pod nogi. 
  • kolor żółty - zacznij dbać o swoje zdrowie, ubieraj się stosownie do pogody i nie pij zimnych napoi, kiedy jesteś zgrzany i spocony, 
  • kolor czarny - nie niszcz zabawek i sprzątaj po sobie, np. po zabawie,
  • kolor niebieski - pilnuj swoich rzeczy, bo inaczej coś może "samo" zniknąć.
8
rysunki zwierzątek
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jaki jesteś? Może ktoś ci kiedyś to mówił? Jeżeli nie, to dowiesz się tego za pomocą tej wróżby. Wystarczy, że będziesz losował 3 karteczki z rysunkiem zwierzątek. Oto ich znaczenia: 
  • świnka - nieśmiały, 
  • kotek - miły, 
  • konik - inteligentny, 
  • piesek - samochwała, 
  • kura - pracowity.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

runy
andrzejki
obierek

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane