Jak jeździć ekologicznie?
Leenka - specjalista Tipy.pl

Ekologiczna jazda samochodem to również oszczędna jazda. Im mniej spalasz paliwa podczas jazdy tym mniej wydasz pieniędzy i mniej zaszkodzisz środowisku.
1
Nie wciskaj gazu do dechy 

Kiedy ruszasz na światłach lub włączasz się do ruchu to rób to spokojnie i płynnie a nie z piskiem opon. Takie "palenie gumy" powoduje taką emisję dwutlenku węgla jak około kwadrans jazdy ekologicznej. 

Ruszanie. Ruszaj na pierwszym biegu, aby rozpędzić auto do około 10 km/h na odcinku 3 m. 

Przyspieszanie. Przyspieszaj delikatnie, stopniowo. Nie wciskaj gazu do dechy. 

Kontroluj. Jeśli posiadasz komputer pokładowy to kontroluj spalanie zarówno podczas rozpędzania samochodu jak i podczas jazdy.
2
Jedź na najwyższym biegu 

Jeśli chcesz zaoszczędzić i jeździć ekologicznie to staraj się jeździć na jak najwyższym biegu. 50 km na piątce to nie jest przesada! W ten sposób może i wolniej się rozpędzisz, ale za to twój samochód spali znacznie mniej paliwa. 

Kieruj się zasadą: 1 bieg ruszanie na odcinku 3-4 metry, 2 bieg – 20 km/h, 3 bieg – 30 km, 4 bieg – 40 km, 5 bieg – 50 km/h. 

Istnieje również druga zasada: Zmieniaj bieg na wyższy wówczas, gdy obroty silnika osiągają 2000 obr/min w silnikach wysokoprężnych i 2400 obr/min w benzynowych.
3
Nie hamuj na luzie 

Kiedy dojeżdżasz do skrzyżowania lub miejsca docelowego to nie wrzucaj na luz, aby zahamować. Kiedy tak robisz to wtryskiwacze paliwa są cały czas na chodzie. Aby zaoszczędzić i być bardziej eko hamuj silnikiem. Wciśnij hamulec i stopniowo redukuj biegi gdy obroty spadają do 1 000 obr/min, aby oszczędzić paliwo i układ hamulcowy. Hamowanie silnikiem ma też inną zaletę – dzięki niemu jest mniejsze prawdopodobieństwo, że wpadniesz w zimie w poślizg.
4
Tankując samochód sprawdzaj przy okazji ciśnienie w oponach 

Im zimniej tym niższe ciśnienie w oponach zaś im cieplej – tym wyższe. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie to rośnie spalanie paliwa oraz zużycie opon. 1 bar poniżej zalecanego przez producenta to wzrost spalania o około 3%.
5
Nie jeździj zbyt szybko 

Staraj się nie przekraczać 120 km/g, gdyż powyżej tej prędkości gwałtownie wzrasta opór aerodynamiczny samochodu co powoduje istotny wzrost spalania paliwa.
6
Zjazdy i podjazdy 

Zjeżdżając z górki w dół ściągnij nogę z gazu. Nie przyspieszaj tylko utrzymuj stałą prędkość. Wjeżdżając pod górę nieco zwolnij.
7
Jeździj płynnie 

Płynna jazda jest nie tylko przyjemna dla pasażerów, ale również oszczędna i ekologiczna. Staraj się zatem gwałtownie nie przyspieszać ani nie hamować i utrzymywać możliwie stałą prędkość. Aby tego nie robić obserwuj uważnie sytuację na drodze i staraj się przewidywać zachowanie innych kierowców. Utrzymuj również należytą odległość pomiędzy samochodem przed tobą. Podjeżdżając do skrzyżowania z prędkością około 50 km ściągnij nogę z gazu już 100 m wcześniej.
8
Wyłączaj silnik jeśli zatrzymujesz się na dłużej niż minutę 

W nowych samochodach, w przeciwieństwie do starych, bardziej się opłaca zgasić silnik na krótkim postoju, niż pozwalać na pracę silnika na biegu jałowym. Zamiast 3 minutowego postoju z włączonym silnikiem moglibyśmy za tą samą cenę przejechać 1 km z prędkością 50 km/h.
9
Ruszanie zimą 

Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet kiedy są ujemne temperatury. Zimny silnik pali znacznie więcej niż silnik rozgrzany. Szybciej go rozgrzejesz jadąc niż stojąc w miejscu na jałowym biegu.
10
Właściwa eksploatacja 

Sprawdź w bagażniku czy nie wozisz niepotrzebnych rzeczy, które niepotrzebnie obciążają samochód. Pamiętaj również, że klimatyzacja ma wpływ na spalanie paliwa. Używaj jej zatem w racjonalny sposób. Temperatura w samochodzie nie powinna być niższa niż 5 stopni w stosunku do temperatury zewnętrznej.
?

Wskazówki
Wskazówki: W krajach skandynawskich używa się do podgrzania silnika koców elektrycznych. Ciepły silnik pali o połowę mniej na odległości pierwszych dziesięciu kilometrów.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane