anturium

Jak pielęgnować anturium?

OgrodnikOgrodnik - specjalista Tipy.pl
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza. Kupując roślinę należy zwrócić uwagę, czy ma ona pąki kwiatowe oraz jędrne i błyszczące liście. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak pielęgnować, przesadzać i podlewać anturium. Znajdziesz tutaj również cenne wskazówki które pomogą ci wyleczyć roślinę, jeśli będzie ona wyglądać niezdrowo.
1
Przesadzanie anturium

  1. Anturium przesadzamy wiosną, kiedy korzenie wyrastają nad ziemią i z dna doniczki. Przed rozpoczęciem przesadzania należy dobrze podlać roślinę.

  2. Przygotowujemy doniczkę o numer większą wraz z warstewką drenażu i podłoża złożonego z 3 części torfu oraz 1 części torfowca.

  3. Chwytamy doniczkę z kwiatkiem jedną ręką za spód zaś drugą przykrywamy ziemię trzymając roślinę między palcami i przechylamy do góry dnem.

  4. Po wyjęciu rośliny z doniczki ostrożnie usuwamy zużytą ziemię spomiędzy korzeni. Można użyć do tego celu cienkiego patyczka.

  5. Roślinę umieszczamy pośrodku nowej doniczki na wcześniej położonej warstwie ziemi. Wypełniamy doniczkę ziemią, przykrywamy korzenie i ugniatamy.

  6. Teraz należy zostawić roślinę przez dwa dni w zacienionym miejscu i bez podlewania, aby pobudzić korzenie do wrastania w ziemię.

2
Podlewanie anturium

  1. Sprawdź ziemię palcami. Jeśli jest lekka i się pyli oznacza to, że roślina potrzebuje nawodnienia.

  2. Anturium podlewamy wodą (najlepiej deszczówką) aż po brzeg doniczki. Po 15 minutach należy wylać jej nadmiar z podstawki.

3
Czyszczenie liści anturium

  1. Kurz z liści Anturium ścieramy miękką szmatką i zmywamy liście gąbką zwilżoną letnią wodą. Ścierając kurz z liści, trzymamy je od spodu drugą ręką.

  2. Liście można nabłyszczać lecz nie częściej niż co 2 miesiące.

4
Zraszanie anturium

Możesz spryskiwać roślinę za pomocą zraszacza ale tylko wówczas gdy roślina nie ma kwiatów. Jeśli masz taką możliwość użyj deszczówki. Spryskuj z odległości około 15 cm. Jeśli anturium ma kwiaty wówczas możesz przecierać wyłącznie kwiaty rośliny wilgotną, bawełnianą ściereczką.

5
Wilgotność powietrza

  1. Doniczkę z anturium ustaw na podstawce z kamykami lub żwirkiem i wodą. Dno doniczki nie powinno się stykać z wodą.

  2. Możesz wstawić doniczkę z kwiatem do pojemnika (doniczki) zewnętrznego wypełnionego wilgotnym torfem.

6
Rozmnażanie anturium

  1. Przygotuj dwie doniczki z warstwą drenażu oraz ziemi.

  2. Wyjmij anturium z doniczki i usuń wierzchnią warstwę ziemi.

  3. Delikatnie rozerwij bryłę korzeniową i część nadziemną.

  4.  Posadź obydwie części rośliny w normalny sposób

7
Leczenie rośliny w przypadku gdy coś jest źle

  • Liście robią się żółte i opadają zimą. Jest zbyt mokro i zimno. Roślinę umieść w cieplejszym i bardziej przewiewnym miejscu do czasu kiedy nie wydobrzeje. Przyczyną żółknięcia liści anturium może być również gwałtowny spadek temperatury.

  • Liście suche i papierowe, czasami żółknące. Jest zbyt sucho. Podlewaj, zraszaj i zwiększ wilgotność powietrza.

  • Liście są zwiędnięte i zwisają. Za dużo przeciągów. Przenieś roślinę w bardziej zasłonięte miejsce.

  • Korzenie wychodzą z ziemi. Roślinę należy przesadzić. Do czasu przesadzenia przykryj korzenie warstewką mchu.

  • Są młode listki jednak są drobne a roślina nie ma kwiatów. Należy ją dokarmić.

  • Ciemne i brunatne plamy na liściach. Grzyby chorobotwórcze. Spryskaj liście fungicydem systemicznym.

  • Białe plamki na spodzie liści. Wełnowce. Usuń je za pomocą patyczka kosmetycznego lub waty nasączonej denaturatem. Możesz również spryskać liście malationem lub insektycydem systemicznym.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

paprotka
Gardenia
hodowla hibiskusa

Podobne porady

Komentarze (31)

* Pola wymagane

Zbigniew28
23.09.2016
Od roku zajmuję się Storczykami, obecnie mam 5 - ęć doniczek, po przekwitnieniu wszystkich przyciąłem je odpowiednio do opisów w internecie . Czekam już ósmy miesiąc , a nowych pędów nie ma, co dalej.... nie mam pojęcia.
aneta
24.05.2016
Co mam zrobić gdy ziemia w doniczce pleśnieje, dodam przy tym, iż nie przelałam rośliny podlewam ją wg instrukcji w/w, kwiatek nigdy nie stoi w wodzie dłużej niż 15 min i podlewam go tylko kiedy ma naprawdę sucho przegotowana ostudzoną wodą. Proszę o pomoc w ratowaniu kwiatka bo powoli zaczyna mi marnieć :/
milifrost
06.05.2016
Witam.Jak kupilem ten kwiat mial piekne duze kwiaty,teraz ma male,ale liscie duze.Co zrobic,zeby przywrocic mu dawny wyglad?
pusia
22.07.2015
Co mam zrobic moj anturium dostaja brozowe liscie
polarniak
05.09.2014
Jeżeli nie kwitnie naprawdę polecam i to nie jest żart (sprawdzić a potem się śmiać), co jakiś czas śmiało kłaść do doniczki np. jeden ogryzek po jabłku albo kilka skórek, nie przejmować się śmiało podlewać, gdy ogryzek lub obierki zrobią się już nie ciekawe położyć następne, zapewnić roślinie dużo światła i naprawdę tylko odrobinę nawozu.
Moje anturium kwitnie cały rok, stoi na parapecie od zachodniej strony w bloku a więc przy centralnym i wcale jej to nie przeszkadza. Spróbój Jana to nie żart, teściowa też się śmiała a pózniej było jej głupio
jana
16.05.2014
moje anturium rozrosło się potężnie ale niestety nie kwitnie w ogóle. Co robić ?
Groszek
08.04.2014
No i nikt nie wie do ilu dorasta anturium - już ma 1,80
aniula89
08.04.2014
witam , mam problem z anturium kwitnie ładnie ale nowe liście młode brązowieją na koncach mam też pare plam na starych bardziej na srodku. co mam zrobić poobcinać liście ? i czym jest to spowodowane ? za mało wilgotnym powietrzem ? stoi ono tez na oknie gdzie czesto jest ono otwierane
cedo
17.02.2014
czy może mi ktoś dokładnie krok po kroku wyjaśnić jak rozmnażać Anturium ze które ma już około 13/14 lat. Proszę pisać na pas.ed@wp.pl lub 511 771 422 w przypadku telefonu proszę o /s m s/ ja zadzwonię - Z góry dziękuję
grazyna2
26.04.2013
Z nabłyszczaczem uważaj, bo nie możesz popryskać kwiatów - wtedy zwiędną