Jak suszyć owoce w piekarniku?
Elena - specjalista Tipy.pl

Suszenie należy do jednej z najstarszych metod utrwalania żywności. W wyniku parowania wody zawartej w owocach, warzywach czy nawet grzybach następuje koncentracja składników się w nich znajdujących. Dotyczy to przede wszystkim cukrów, dlatego właśnie produkty suszone są zawsze znacznie bardziej słodkie od świeżych. Zagęszczeniu ulegają również składniki mineralne. Warzywa, owoce i grzyby można suszyć w piekarniku na blasze lub specjalnej siatce do suszenia.
P

Siatka do piekarnika do suszenia

1
Jak suszyć gruszki? 

Do suszenia najlepiej jest przeznaczyć gruszki odmian letnich i jesiennych. Powinny być one zdrowe, niepoobijane, dojrzałe i twarde. Małe gruszki można suszyć w całości zaś większe najlepiej jest pokroić na połówki bądź ćwiartki. Gruszki można również cieniutko obrać ze skórki. Aby gruszki nie ściemniały to można je skropić zakwaszoną cytryną wodą. Przygotowane gruszki należy obgotować – te w całości 8 minut, zaś połówki i ćwiartki odpowiednio krócej. Gruszki możesz nawinąć na nitkę i powiesić w ciepłym, przewiewnym miejscu, suszyć w suszarce lub piekarniku z termo obiegiem. Susz najpierw w temperaturze 70 stopni C a następnie dosuszaj w temp. 50 stopni C.
2
Jak suszyć jabłka? 

Do suszenia wybieramy jabłka dojrzałe i twarde. Obieramy je cienko ze skórki i kroimy w ósemki lub krążki. Następnie należy wydrążyć gniazda nasienne i odciąć obite i robaczywe części. Krążki schną znacznie szybciej od ósemek. Przygotowane do suszenia jabłka należy skropić wodą zakwaszoną kwaskiem cytrynowym.
3
Jak suszyć śliwki? 

Najlepsze do suszenia są śliwki węgierki. Śliwki należy umyć w gorącej wodzie z dodatkiem sody oczyszczonej (płaska łyżeczka na 2l wody), aby usunąć pokrywający je biały nalot, który utrudnia parowanie wody. Następnie je opłukać w wodzie zimnej i rozłożyć na siatce. Śliwki można również przekroić na pół i ułożyć na papierze do pieczenia skórką do dołu. Suszymy w piekarniku z termoobiegiem przez 6 godzin w temperaturze 80 stopni a następnie dosuszamy w temp. 45 stopni.
4
Jak suszyć morele? 

Morele do suszenia powinny być twarde, zdrowe, dojrzałe i niepoobijane. Można je wcześniej zanurzyć na chwilkę we wrzątku a następnie przelać zimną wodą. Ostudzone morele kroimy na pół a następnie wyciągamy pestki. Rozkładamy na sitku wyłożonym papierem skórką w dół i suszymy w piekarniku z termoobiegiem w temperaturze 60 stopni C przez 2-3 dni. Co kilka godzin należy obracać owoce na drugą stronę.
?

Wskazówki
* Zawarta w owocach, warzywach i grzybach woda paruje podczas suszenia i z tego powodu pierwsza faza suszenia powinna przebiegać w stosunkowo niewielkiej temperaturze. Konieczna jest również wymiana powietrza nasyconego parą wodną. W tym celu podczas suszenia w piekarniku drzwiczki powinny pozostać uchylone.
* Należy pamiętać, że wraz z wodą ulatniają się również związki aromatyczne i suszone warzywa czy owoce będą miały słabszy i nieco zmieniony zapach niż produkty świeże. Wśród wszystkich produktów jedynie grzyby, śliwki, jabłka i gruszki są bardziej aromatyczne po suszeniu niż wcześniej.
* Suszone owoce, warzywa i grzyby wymagają odpowiedniego przechowywania w szczelnych słojach wyłożonych folią aluminiową lub pergaminem. Źle przechowywane mogą zwilgotnieć, spleśnieć i zgnić. Zapakowane susze należy co jakiś czas kontrolować i jeśli zauważy się zawilgocenie to natychmiast dosuszyć je w piekarniku.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane