Płaszcz skórzany

Jak czyścić wyroby ze skóry gładkiej?

AsienkaAsienka - specjalista Tipy.pl
Płaszcz skórzany
1 z 7
Wyroby wykonane ze skóry gładkiej, czy to odzież, torebki czy też meble nie tracą na swojej popularności. Musisz jednak pamiętać, że trzeba je odpowiednio czyścić. Ten artykuł poświęcony jest usuwaniu plam ze skóry gładkiej, zwanej inaczej licową lub licowaną. Jeśli nie jesteś pewien, czy masz do czynienia akurat z takim jej rodzajem, swoje wątpliwości rozwiejesz w bardzo prosty sposób. Wystarczy nanieść na jej fragment kroplę wody: jeśli nie wniknie w powierzchnię i skóra nie ściemnieje, z całą pewnością jest to właśnie skóra gładka.
1
czyszczenie skóry - sposób 1
Mydło i woda 

Jeśli plamy na skórze nie są zbyt uporczywe, możesz poprzestać na zmyciu ich za pomocą mieszaniny ciepłej wody oraz mydła. Pamiętaj tylko, by przed czyszczeniem dobrze odcisnąć ściereczkę (najlepiej bawełnianą), a po jego zakończeniu wytrzeć skórę do sucha. Za pierwszym razem koniecznie nanieś odrobinę takiej mieszaniny w mało widoczne miejsce, musisz przekonać się, czy skóra nie przesuszy się, przez co nieodwracalnie zmieni swój wygląd.
2
czyszczenie skóry - sposób 2
Woda z amoniakiem

Do czyszczenia skór licowych dość często wykorzystywany jest też roztwór wody z amoniakiem w proporcjach 1:1. Jeśli robisz to pierwszy raz, przetrzyj tak zrobioną mieszaniną jakieś niewidoczne miejsce, wytrzyj je do sucha i odczekaj. Dzięki temu unikniesz ryzyka ewentualnego zniszczenia większej powierzchni skóry. W przypadku, gdy wszystko jest w porządku, możesz przystąpić do czyszczenia plam. Nanieś na skórę odrobinę roztworu i przetrzyj ją bawełnianą szmatką. Tuż po tym wytrzyj czyszczone miejsce do sucha.
3
czyszczenie skóry - sposób 3
Mąka ziemniaczana i benzyna

Jeżeli masz do czynienia z tłustymi plamami na skórzanym przedmiocie, z pomocą przyjdzie ci pasta zrobiona z mąki ziemniaczanej oraz benzyny. Dodaj do mąki kartoflanej tyle benzyny, by powstała łatwa do nakładania papka. Teraz wystarczy tylko nanieść ją na plamę, lekko wetrzeć w skórę, po czym spłukać i wytrzeć do sucha. Po wykonaniu tej czynności przetrzyj czyszczone miejsce spirytusem denaturowanym i ponownie wytrzyj do sucha za pomocą wełnianej ściereczki.
4
czyszczenie skóry - sposób 4
Zimne mleko lub tampon nasączony spirytusem

Buty czy torebki wykonane z jasnego odcienia skóry możesz z powodzeniem wyczyścić za pomocą zimnego mleka. Wystarczy namoczyć w nim szmatkę, odcisnąć ją i przetrzeć skórę. Ciemniejsze odcienie skóry czyścić można tamponem nasączonym w spirytusie denaturowanym.
5
czyszczenie skóry - sposób 5
Zmywacz do paznokci 

Jeśli twoja skórzana kurtka lub kanapa została przez przypadek porysowana długopisem, przydatny okaże się zwykły zmywacz do paznokci. Nanieś jego niewielką ilość na szmatkę, przecieraj zabrudzone miejsce aż do zniknięcia śladu po długopisie, po czym wytrzyj je do sucha.
6
czyszczenie skóry - sposób 6
Gotowe preparaty ze sklepu

Jeśli nie jesteś przekonany do stosowania domowych sposobów lub po prostu nie masz czasu na przyrządzanie roztworów, możesz zaopatrzyć się w sklepie w gotowe preparaty przeznaczone do czyszczenia skóry gładkiej. Są to różnego rodzaju pianki, pasty czy mleczka.
?

Wskazówki
Wyczyszczoną skórę warto potem zaimpregnować odpowiednim preparatem, a po kilku dniach wypolerować filcową lub bawełnianą szmatką.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Ognisko
suknia wieczorowa
buty zamszowe

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

wiem, bo...
16.01.2015
,,przetrzyj czyszczone miejsce spirytusem denaturowanym i ponownie wytrzyj do sucha...".
I jeśli skóra jest barwiona (a najczęściej jest) to masz jak w banku, że zetrzesz z niej farbę a w tym miejscu pozostanie ,,placek" surowej skóry.
specjalista
15.01.2015
CO ZA IGNORANT PISAŁ TEN ARTYKUŁ ???? ZAJMUJĘ SIĘ SKÓRĄ I ZNAM KAŻDY JEJ ETAP PRODUKCJI - OD KROWY DO KLIENTA - I WIĘKSZYCH BZDUR NIE CZYTAŁEM. DLA PRZYKŁADU JAK MOŻNA PLAMY PO DŁUGOPISIE ZMYWAĆ ZMYWACZEM DO PAZNOKCI ??? OWSZEM ZMYJE SIĘ ALE RAZEM Z LAKIEREM POWŁOKOWYM ZABEZPIECZAJĄCYM SKÓRĘ ORAZ WARSTWĄ FARBY, KTÓRA ZNAJDUJE SIĘ POD NIM, A WTEDY TO JUŻ POZOSTAJE TYLKO NAPRAWA WARSZTATOWA. ALBO USUWANIE TŁUSTYCH PLAM MĄKĄ Z BENZYNĄ??? Z RESZTĄ DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY PROWADZĄ DZIAŁALNOŚĆ W ZAKRESIE RENOWACJI I PIELĘGNACJI SKÓR JEST TO ŚWIETNA SPRAWA, BO PEWNIKIEM LICZBA KLIENTÓW PO ZASTOSOWANIU METOD WYŻEJ OPISANYCH ZNACZNIE WZROŚNIE. DZISIAJ PRODUKOWANE SKÓRY TO NIE SĄ SURÓWKI TYLKO DELIKATNE WYROBY, CO DO KTÓRYCH NALEŻY MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ JAK Z NIMI POSTĘPOWAĆ. NIEJEDEN ZE ZNAJOMYCH PO DOMOWYCH SPOSOBACH ZGŁASZAŁ DIE DO MNIE Z PROŚBA, ŻEBY NAPRAWIĆ... BO MU KOLOR SZEDŁ... BO SIĘ PRZETARŁO... BO OD DŻINSÓW ZABARWIŁO... itd
leather_expert
15.01.2015
Z całym szacunkiem do forumowiczów:
@luna - mydło tapicerskie jak i inne mydła wysuszają powierzchnie skóry i mogą spowodować pękanie wierzchniej warstwy zabezpieczającej Top Coat, może i skuteczne wizualnie ale nie dobre dla mebla a na dodatek nie masz szans np. na uznanie reklamacji przez producenta mebli jeśli takowe pekanie lakieru nastąpi przed upływem gwarancji i przyznasz się do stosowania mydła...zwłaszcza z Castoramy
@ba - szczoteczka tak ale płyn jaki Pan/Pani podała jest do skóry żywej większość z Państwa zapomina, że ma do czynienia ze zmumifikowaną (wygarbowaną chemicznie) skórą bydlęca, więc mleczka, płyny do ciała to raczej nieporozumienie, szukajcie specjalistycznych preparatów czyszczących z neutralnym ph dla skór meblowych.
@Edyta - Nivea nadaje się do skóry ludzkiej, żywej to co Pani stosuje to jak rosół na grypę ani nie pomoże ani nie zaszkodzi (pomijam fakt, że całość kremu Nivea znajdzie się na Pani ubraniach). Stanowczo odradzam uzywanie jakichkolwiek domowych rozwiązań do usuwania uciążliwych plam wszystkie Cify, Ace, zmywacze do paznokci etc. trwale uszkadzają powierzchnię skóry. Na rynku znajdziecie profesjonalne rozwiązania bezpieczne dla mebla, w przypadku reklamacji w okresie Gwarancji nawet niech Pani nie wspomina firmie Etap o zmywaczu do paznokci :)
@tola - przeczytaj powyżej skóry na meblach to w 95% skóry pigmentowane gładkie są one w 100% martwe, zmumifikowane, nie żyją, nie oddychają (z wyłączeniem skór otwartych powłokowo aniliny, semianiliny, nubuck, zamsz ale to 5 % rynku meblowego) etc. :) skończmy z tymi rynkowymi dyrdymałami...

Pozdrawiam miłośników skór naturalnych!
di
15.01.2015
potwierdzam lakier dom włosów rewelacyjny na ciężkie plamy.
mosquito
15.01.2015
benzyna i olej lniany (4/1)
luna
15.01.2015
najlepiej czyści brudną skórę mydło tapicerskie, do kupienia np. w Castoramie
ba
15.01.2015
płyn micelarny - super czyści + miękka szczotka z naturalnego włosia. Polać płynem , delikatnie przeczyścić szczotką / wyciągnie brud z rowków / i na końcu przetrzeć czystą miękką szmatką . :)
Edyta
15.01.2015
Mój wypoczynek czyszczę wacikami nasączonymi tonikiem Nivea - idealnie czyści wszystkie zarudzenia :) Ślady po długopisie bestialsko potraktowałam zmywaczem do paznokci - skórze nic się nie stało. Dodam tylko, że mebelki są w kolorze capuccino (Etap)
tola
04.12.2012
Czy nie lepiej np. rekawiczki ( i inne rzeczy ze skóry ) umyć mleczkiem (nawilżajacym) do mycia twarzy?Mało kłopotu, bez ryzyka ...;p