Blender

BLENDER - Podstawy grafiki 3D: Interfejs

akgrafikaakgrafika - specjalista Tipy.pl
Zapewne wielu z Was nieraz patrząc na trójwymiarowe obrazy lub gry zastanawia się jak to wszystko powstaje. Szczerze powiedziawszy od takich myśli zaczęła się właśnie moja pasja i zamiłowanie do grafiki komputerowej. Stworzenie prostej i ładnej grafiki to nie żadne czary. Sam jestem samoukiem i uczyłem się z zagranicznych stron internetowych, niestety w Polsce jest takich mało, dlatego w wolnej chwili chciałbym przeprowadzić Was przez ogrom nie bardzo skomplikowanego i darmowego programu graficznego – Blender. Stworzenie w nim prostych brył lub czegoś lekko skomplikowanego to nic trudnego, dlatego chciałbym Wam przedstawić poradnik jak zawładnąć nad interfejsem Blender`a, a w następnych częściach krok po kroku uczynię z Was grafików.
1
Zacznijmy od obrazu jaki Nas wita ( foto 1). Korzystamy z najnowszej wersji 2.68, w której interfejs jest ustawiony typowo do modelowania. Klikamy gdziekolwiek na tle programu, by ekran powitalny zniknął.
2
PANEL GÓRNY

Górny pasek nawigacji to nic innego jak typowe komendy typu – otwórz, zapisz, dodaj.
W „File” możemy otworzyć gotowy projekt, zapisać lub importować i eksportować do znanych typów plików jak .obj lub .3ds

Zakładka „Add” – dodajemy kolejno :
- Bryły
- Krzywe
- Płaszczyzny
- Text 3D
- Armature – czyli kości do animacji
-I z ważniejszych – lampę i kamerę.

PANEL BOCZNY LEWY

Po lewej stronie jest ramka, która odpowiada za nawigację nad bryłą, czyli obracanie, skalowanie, kopiowanie, duplikowanie, opcje wyświetlania renderu w oknie 3D.

PANEL BOCZNY PRAWY

Po prawej stronie u góry mamy okno, po angielsku Outliner, czyli hierarchię wszystkiego, co znajduje się na naszej scenie.
Poniżej mamy główne okno do ustawień, gdzie znajdziemy ustawienia dla kamery – rozdzielczość, jakość, ustawienia światła, fizyki, warstw, ustawienia świata otaczającego naszą scenę, dodawanie do obiektów różnych zadań, np. wybuchów lub zmiękczenia krawędzi obiektu, dodawanie tekstur i ich manipulacja,

PANEL DOLNY

U dołu ekranu znajduje się okno do animacji, czyli po prostu Timeline, w którym teraz nie będziemy pracować, dlatego można je śmiało obniżyć maksymalnie w dół.

NASZA SCENA

Nasza scena to miejsce, gdzie dodajemy obiekty, na starcie mamy kwadrat tak zwany Cube. Klawiszem TAB przełączamy pomiędzy edytowaniem obiektu, a manipulacją sceny.

Klawisz „A” służy do zaznaczenia wszystkiego na scenie
Klawisz „R” jest od rotacji
Klawisz „G” od przenoszenia obiektu
Klawisz „S” od skalowania, a „X” od kasowania.
Kombinacja Shift+D do kopiowania.

To podstawowe klawisze, aby płynnie bawić się programem.
Kółkiem myszki przybliżamy ekran, a trzymając kolejno klawisze:
Shift- Obniżamy i podnosimy kamerę
Ctrl- Przesuwamy na boki
a trzymając kółko myszki możemy obracać kamerę.

Możecie poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z klawiszologią, a następnie zapraszam do następnego kroku gdzie opiszę jak manipulować bryłą i ją w prosty sposób wyrenderować.
3
Manipulacja i Render

Mamy kwadrat na ekranie, wciskamy TAB na klawiaturze, a nasz obiekt zmieni się w bryłę z zaznaczonymi kątami. Są to miejsca którymi możemy manipulować ( „5” przedstawia menu, gdzie możemy przełączać się pomiędzy manipulacją krawędzi, linii lub całych boków ).

Zaznaczając wybraną krawędź prawym przyciskiem myszy wciskamy „G” na klawiaturze, dzięki czemu możemy kontrolować położenie tego punktu. Poniżej (pkt. 6 mamy opcję wyświetlania bryły jako siatka, bryła, bryła z teksturami .
Trzymając wciśnięty Shift możemy zaznaczyć parę punktów, dzięki czemu możemy skalować obiekt.
4
Gdy już pobawimy się bryłą możemy przejść do panelu po prawej stronie, gdzie mamy pierwszą zakładkę „RENDER”. To tutaj ustawiamy w jaki sposób komputer ma wyrenderować nasz obiekt.

Gdy wykonujemy tylko próby, możemy ustawić niską rozdzielczość w „Render Presets” . W zakładce „Performance”, czyli wydajność, zmieniamy „threads” na Fixed i wpisujemy maksymalną liczbę (pkt. 7) Jeżeli mamy dobry sprzęt do grafiki, to zostawiamy wszystko bez zmian i wciskamy albo „F12” na klawiaturze, albo przycisk Render . Naszym oczom ukaże się nasz obiekt wyrenderowany przy prostym oświetleniu i bez tekstur.

W oknie naszej sceny mamy lampę i kamerę, którymi także możemy manipulować. W ustawieniach kamery można zmienić ogniskową itd. Zabawa przy świetle dopiero się zacznie, gdy nauczymy się teksturować i manipulować wieloma obiektami.

Mam nadzieję, że na początek to będzie dobra lekcja dla Was i zaczniecie się sami tym zajmować. Po więcej informacji zapraszam do kolejnych poradników z tej serii.

Zapraszam do kolejnej części "BLENDER - Światło i Render".
?

Wskazówki
Proponuję Wam, abyście rozwijali swoje zamiłowanie do grafiki i odwiedzali mnie częściej.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

szkic
linoryt

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane