Jak unikać toksyn w ciąży?

Kaja_14614 - specjalista Tipy.pl
1 z 8
Dla kobiety w ciąży zdrowie nienarodzonego dziecka jest sprawą pierwszorzędną. Płód jest bardzo dobrze chroniony przez łożysko, macicę oraz śluz, zarówno przed uszkodzeniami mechanicznymi jak i przed infekcjami, jednak istnieją pewne toksyny, które mogą mieć negatywny wpływ na jego zdrowie.
1
farba w sprayu
Sprawdź, które powszechne substancje toksyczne mogą zaszkodzić twojemu nienarodzonemu dziecku. 

Aby unikać ekspozycji na substancje toksyczne musimy je przede wszystkim znać. Nie jest możliwe uniknięcie wszystkich toksyn występujących w środowisku. Substancje chemiczne są wszędzie – również w domu. 

Pestycydy są truciznami, mającymi na celu zabicie owadów i gryzoni. Te żrące chemikalia mogą być niebezpieczne dla nienarodzonego dziecka oraz powodować nudności i wymioty podczas ciąży. 

Opary z farb i rozpuszczalników mogą być szkodliwe zarówno dla przyszłej matki jak i dla płodu. Stopień szkodliwości uzależniony jest od ilości szkodliwych substancji zawartych w tych produktach, jednak każda ich ilość może być niebezpieczna. 

Większość produktów w aerozolu rozpyla w powietrzu szkodliwe substancje chemiczne powodujące nudności, przyspieszone tętno a nawet uszkodzenia w mózgu nienarodzonego dziecka. Kobiety w ciąży powinny unikać farb w sprayu, odświeżaczy powietrza (wszystkich, nie tylko tych w sprayu) czy lakierów do włosów.
2
lista substancji toksycznych
Zrób listę substancji toksycznych i zawieś ją na lodówce. 

Wiele przyszłych matek jest zaskoczonych faktem, że na kontakt z toksynami są najbardziej narażone we własnym domu. Większość produktów czyszczących i dezynfekujących zawiera szkodliwe substancje. Weź pod lupę również swoje kosmetyki do pielęgnacji ciała. Większość z nich zawiera wiele niewskazanych w ciąży substancji. Szczególnie szkodliwe są samoopalacze, które zawierają bardzo dużą ilość substancji chemicznych i mogą wywoływać u płodu groźne zmiany rozwojowe.
3
detergenty
Sprawdź czy nie ma w garażu, kuchni, łazience czy w piwnicy toksycznych produktów, które mogłyby zaszkodzić twojemu nienarodzonemu dziecku. 

Jeśli jesteś w ciąży lub starasz się o dziecko to pozbądź się większości środków chemicznych z domu. Uważaj również na takie produkty jak detergenty do prania, środki do zmiękczania tkanin oraz różne barwniki (opary z nich są równie niebezpieczne).
4
spray na komary
Powstrzymaj się od stosowania chemicznych środków owadobójczych zarówno w domu jak i w ogrodzie. 

Środki owadobójcze są jednymi z najbardziej szkodliwych toksyn dla przyszłych matek i mogą negatywnie wpływać na zdrowie nienarodzonego dziecka. 

Unikaj kontaktu ze wszelkimi pestycydami oraz chemicznymi środkami na owady. Jeśli przez przypadek będziesz miała z nimi kontakt, to jak najszybciej zmyj je wodą z mydłem. Istnieje wiele naturalnych preparatów na komary. Nie są one tak skuteczne jak te chemiczne jednak są w 100% bezpieczne zarówno dla matki jak i płodu. 

Nie rób oprysków w ogrodzie ani w domu w czasie trwania ciąży. W przypadku środków owadobójczych stosowanych w ogrodzie, niektóre z substancji chemicznych utrzymują się dość długo w powietrzu przez co mogą być wdychane przez kobiety w ciąży. 

Unikaj miejsc w których stosuje się pestycydy. Podczas plag komarów opryski stosowane są nad całymi miastami, czasami są opryskiwane również lasy, trawniki publiczne i młode drzewka.
5
farby do ścian
Trzymaj się daleko od farb, rozpuszczalników i klejów. 

Zarówno farby jak i rozpuszczalniki i kleje uwalniają toksyczne opary, które mogą mieć szkodliwy wpływ na płód.
Substancje chemiczne stosowane w farbach i rozcieńczalnikach są bardzo szkodliwe. Wiele kobiet o tym zapomina, gdy zaczyna dekorowanie pokoju dziecka. Kobiety w ciąży nigdy nie powinny brać udziału w malowaniu ani w usuwaniu farby z pędzli czy wałków. Nie powinny one również przeprowadzać remontów, ściągać starych farb ani nawet przebywać w remontowanych oraz świeżo remontowanych pomieszczeniach. Na okres remontu oraz pewien czas po nim przyszła matka powinna się wyprowadzić z domu. 
6
naturalne środki czystości
Wybierz naturalne środki czyszczące. 

Środki czyszczące często zawierają mocne toksyny oraz szkodliwe substancje, które mogą zaszkodzić zdrowiu nienarodzonego dziecka. 

  • Wyciągnij z szafek wszystkie produkty czyszczące i pozbądź się tych, które zawierają szkodliwe toksyny (oddaj je mamie lub teściowej). 
  • Unikaj stosowania w czasie ciąży silnych środków czyszczących, takich jak chlor, wybielacz lub amoniak oraz środków ściernych emitujących silne zapachy, takie jak proszki oraz środki czyszczące do łazienki. 
  • Wymień toksyczne środki czyszczące na środki naturalne. Istnieją w sprzedaży naturalne środki czystości jednak do czyszczenia możesz wykorzystać również kilka produktów ze swojej kuchni. Do takich naturalnych, domowych preparatów należy ocet, soda oczyszczona, cytryna i sól.
7
perfumy
Najlepszym sposobem na ograniczenie kontaktu z toksynami jest zaufanie swojemu węchowi. 

Kobiety w ciąży mają bardzo wyostrzony zmysł węchu i to nie bez powodu, bo dzięki niemu matka może szybko rozpoznać produkty, które mogłyby zaszkodzić jej dziecku. Jeśli nie podoba ci się zapach jakiegoś produktu, to go natychmiast odstaw i unikaj. Może to dotyczyć wszystkiego – również ulubionych do tej pory perfum. 

Jeśli chodzi o perfumy oraz silnie perfumowane kremy to nawet jeśli nie przeszkadza ci ich zapach, to powinnaś je odstawić na czas ciąży lub przynajmniej na jej pierwsze 8-12 tygodni, kiedy to dziecko jest najwrażliwsze na kontakt z chemikaliami. Perfumowane kosmetyki mogą zaszkodzić przede wszystkim chłopcom, gdyż substancje w nich zawarte oddziałują na produkcję męskich hormonów płciowych w ludzkim organizmie. Chłopcy ci mogą mieć w dorosłym życiu problem z płodnością.
?

Wskazówki
* Kobiety w ciąży nie powinny wdychać zapachów z nowych dywanów, mebli itp.
* Jeśli jest taka możliwość to należy wymienić naczynia teflonowe na naczynia ze stali nierdzewnej oraz garnki żeliwne.

Strona 1 z 8

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

megan
06.12.2018
kobieta w ciąży jest bardzo delikatna i podatna na wszelkie paskudztwa, trzeba dokładnie czytać etykiety produktów. zdrowa dieta to podstawa.