Sztuka
- Sztuczki Magiczne
- Film i Telewizja
- Teatr
- Książki
- Muzyka

BLENDER - Światło i Render
akgrafika - specjalista Tipy.pl

W pierwszej części BLENDER - Podstawy grafiki 3D: Interfejs nauczyliście się podstaw dotyczących obsługi programu. Teraz na dobry początek pokażę Wam jak dobrze ustawić światło na scenie by Wasza bryła/przedmiot dobrze wyglądał podczas Renderingu. Do wyboru mamy w górnym panelu Render na silniku Blendera czyli statystyczna grafika lub Cycles Render - najnowszy i najbardziej realistyczny silnik stworzony na potrzeby Blendera. Ta część będzie o podstawowym silniku - Blender Render.
1
Na naszej scenie mamy sześcian oraz kamerę i lampę. Lampa to taki mały kreskowany okrąg z przerywaną linią skierowaną w dół.
Dodajemy do sceny podłoże ( Add/Mesh/Plane lub Add/Mesh/Grid ).
Uzywając klawisza "G" ustawiamy odpowiednio pod sześcianem.
Mały trick - gdy wcisniecie "G" po poprzednim zaznaczeniu rzeczy na scenie prawym przyciskiem myszki proponuję wcisnąć kolejno "Z" dzięki czemu poruszamy obiektem wyłącznie po linii "Z", następnie "X", bądź "Y".
Dzięki temu nasz obiekt nie ucieknie nam spod "ręki" i bezproblemowo ustawimy go tam gdzie chcemy.
Dodajemy do sceny podłoże ( Add/Mesh/Plane lub Add/Mesh/Grid ).
Uzywając klawisza "G" ustawiamy odpowiednio pod sześcianem.
Mały trick - gdy wcisniecie "G" po poprzednim zaznaczeniu rzeczy na scenie prawym przyciskiem myszki proponuję wcisnąć kolejno "Z" dzięki czemu poruszamy obiektem wyłącznie po linii "Z", następnie "X", bądź "Y".
Dzięki temu nasz obiekt nie ucieknie nam spod "ręki" i bezproblemowo ustawimy go tam gdzie chcemy.
3
Kilka porad co do kamery:
Widokiem możemy sterować klawiszami NUM czyli:
- Klawisz od 1 do 9 NUM ustawia nam kamerę adekwatnie tak jak nam się podoba. Klawisz "0" przełącza pomiędzy widokiem z kamery a ostatnio ustawionym przez nas kątem patrzenia.
Widokiem możemy sterować klawiszami NUM czyli:
- Klawisz od 1 do 9 NUM ustawia nam kamerę adekwatnie tak jak nam się podoba. Klawisz "0" przełącza pomiędzy widokiem z kamery a ostatnio ustawionym przez nas kątem patrzenia.
6

Usuwamy jedną lampę i zostawiamy pierwszą.
Zmieniamy ją na SUN. Kolor na żółty. Poniżej mamy nowe opcje jak:
- Sky - Atmosphere. Włączamy obie opcje i F12. Nasz Render wygląda już dużo lepiej, ponieważ dodaliśmy imitację nieba i pory dnia.
Mając zaznaczoną naszą lampę na scenie wciskamy "R" i obracamy naszym słońcem dzięki czemu kąt padania światła się zmienia.
Zmieniamy ją na SUN. Kolor na żółty. Poniżej mamy nowe opcje jak:
- Sky - Atmosphere. Włączamy obie opcje i F12. Nasz Render wygląda już dużo lepiej, ponieważ dodaliśmy imitację nieba i pory dnia.
Mając zaznaczoną naszą lampę na scenie wciskamy "R" i obracamy naszym słońcem dzięki czemu kąt padania światła się zmienia.
9
Teraz pokażę Wam coś "ładnego".
Zaznaczcie podłoże, przejdzie do "Panelu tekstur" zjedźcie na dół i zaznaczcie "Mirror" suwak "Reflekt" ustawcie na 0,600.
Zaznaczcie nasz obiekt i ustawcie "Tekstury" w zakładce "Diffuse" na "Toon", Intensity na 0,8, smooth na 0.33, Specular też zmieniamy na "Toon", intensity na 0,77.
Nasz render ukazuje nam odbicia oraz gładkie i rysunkowe ujęcie.
W dalszej części zajmiemy się silnikiem Cycles Render gdzie prawdziwa zabawa się dopiero zacznie, ale teraz zacierajcie ręce na modelowanie bo to właśnie na to przyjdzie najpierw kolej.
Pozdrawiam Adam Krasa
akgrafika@gmail.com
Zaznaczcie podłoże, przejdzie do "Panelu tekstur" zjedźcie na dół i zaznaczcie "Mirror" suwak "Reflekt" ustawcie na 0,600.
Zaznaczcie nasz obiekt i ustawcie "Tekstury" w zakładce "Diffuse" na "Toon", Intensity na 0,8, smooth na 0.33, Specular też zmieniamy na "Toon", intensity na 0,77.
Nasz render ukazuje nam odbicia oraz gładkie i rysunkowe ujęcie.
W dalszej części zajmiemy się silnikiem Cycles Render gdzie prawdziwa zabawa się dopiero zacznie, ale teraz zacierajcie ręce na modelowanie bo to właśnie na to przyjdzie najpierw kolej.
Pozdrawiam Adam Krasa
akgrafika@gmail.com