Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Boże Narodzenie > Dekoracje Bożonarodzeniowe > Jak zrobić domek z piernika krok po kroku?

Jak zrobić domek z piernika krok po kroku?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 10 
Taki domek z piernika wygląda czarująco i pachnie mieszanką świątecznych przypraw. Jego zrobienie jest bardzo pracochłonne i zajmuje sporo czasu, ale jest przy tym również sporo dobrej zabawy.
Rzeczy, których potrzebujesz:
1 i 1/4 szklanki brązowego cukru, 3/4 szklanki melasy, 115 g masła, 1 łyżka mielonego cynamonu, 1 łyżka mielonego imbiru, pół łyżeczki soli, 1 i 1/4 szklanki mleka, 1 łyżka proszku do pieczenia, 6,5 szklanki mąki, SKŁADNIKI NA LUKIER: 2 szklanki cukru pudru, 1 białko dużego jajka, SKŁADNIKI NA KARMEL: 1,5 szklanki cukru granulowanego, łyżeczka soku z cytryny, SZABLON: bok domku, ściany domku
1
Wymieszaj brązowy cukier, melasę, masło, przyprawy i sól w średnim rondelku, postaw na mały ogień i mieszaj drewnianą łyżką do czasu rozpuszczenia się cukru - około 10 minut. Dodaj mleko, wymieszaj i ściągnij z ognia.
2
Przelej mieszankę do dużej miski, dodaj proszek do pieczenia i mąkę. Za pomocą elektrycznego miksera zacznij wszystko mieszać. Ustaw najpierw na niskie obroty a później je stopniowo zwiększaj. Miksuj do czasu, aż ciasto będzie miało gładką konsystencję. Podziel je na cztery równe części i uformuj je w płaskie placki. Owiń każdy z nich workiem foliowym i włóż na noc do lodówki. Ciasto można przechowywać w zamrażalniku przez 1 miesiąc czasu (przed użyciem należy je przełożyć z zamrażalnika do lodówki).
3
Jak już nadejdzie czas pieczenia piernika, rozgrzej piekarnik do 175 stopni C i rozwałkuj każdy placek na posypanej mąką stolnicy. Ciasto będzie twarde i trzeba będzie je rozwałkowywać naprawdę mocno, aby zrobił się z niego cieniutki placuszek. Wałkuj do przodu i do tyłu co jakiś czas odwracając stolnicę na drugą stronę. Ciasto po rozwałkowaniu powinno mieć około 3 mm. Jeśli ciasto się rozgrzeje to włóż je na powrót do lodówki i schłódź zanim zaczniesz wykrajać z niego różne kształty.
4
Wydrukuj szablony (bok domku, ściany domku), przyłóż je do rozwałkowanego ciasta i wytnij z niego poszczególne części domku za pomocą długiego i cienkiego nożyka. Wycięte fragmenty przełóż na blachę do pieczenia wyłożoną papierem pergaminowym i piecz przez 15 minut lub do czasu, aż ciasto będzie brązowe (w połowie czasu pieczenia odwróć blachę na drugą stronę). Po upieczeniu odłóż do całkowitego wystygnięcia.
5
Zrób lukier. Ubij w miseczce białko, tak aby było sztywne, dodaj cukier puder i ubijaj do czasu, aż lukier będzie biały i błyszczący.
6
Przełóż lukier do rękawa cukierniczego lub do woreczka plastikowego zamykanego strunowo. Jeśli używasz woreczka wypuść z niego powietrze i odetnij maleńki fragment jednego z rogów. Zacznij dekorowanie fragmentów domku. Najpierw udekoruj obydwie części dachu w szlaczek U. Obrysuj lukrem również okna i drzwi oraz dodaj kilka dekoracyjnych detali. Tutaj wokół linii zaznaczających okna i drzwi zrobiono małe kropeczki, jednak nie jest to konieczne. Użyj swojej wyobraźni. Zanim zaczniesz składać domek poczekaj, aż lukier dobrze zastygnie. Po zastygnięciu powinien być on bardzo twardy.
7
Zrób karmel. Karmel będzie służyć jako klej, którym skleimy ze sobą wszystkie fragmenty domku. Zanim zaczniesz robić karmel upewnij się, że wszystkie fragmenty domku są gotowe. Nie można zrobić go wcześniej, gdyż karmel ten bardzo szybko stygnie i twardnieje. Do szerokiego rondla (później będzie się maczać ściany domku w karmelu) wsyp cukier, wlej odrobinę soku z cytryny i włącz wysoki ogień. Mieszaj cukier do czasu, aż zacznie się karmelizować i zmieni kolor na bursztynowy - około 10 minut. Ściągnij z ognia i natychmiast użyj. Uważaj, aby się nie poparzyć. Karmel jest bardzo gorący! Zanurz krawędź jednej ze ścian domku w karmelu oraz krawędź sąsiadującej z nią ściany i szybko przyłóż je do siebie zachowując kąt prosty. Przytrzymaj kilka sekund, aż karmel zastygnie. Jak już skleisz ze sobą cztery ściany domku zacznij przyklejać dach. Jeśli nie będziesz mieć możliwości zanurzenia któregoś boku w karmelu (np. część ścian w kształcie V), to nabierz go łyżeczką i polej wzdłuż krawędzi. Sklej również komin i przyklej go do dachu.
8
Na koniec pozostało wykonać kilka drobnostek, aby zamienić domek z piernika w prawdziwą, zimową krainę czarów. Na tacę na której będzie stał domek przesiej cukier puder, aby wyglądała jak pokryta śniegiem. Ustaw na tacy domek, obok niego kilka szyszek, które będą robić za drzewka oraz połóż kilka kawałków cynamonu, jeden na drugim, aby wyglądały jak pieńki drewna na opał. Jeszcze raz posyp całość cukrem pudrem.
9
Aby zrobić sopel lodu ostrożnie wyciśnij kroplę lukru blisko krawędzi dachu. Delikatnie wyciskaj do czasu, aż osiągniesz odpowiednią długość sopla a następnie wytrzyj końcówkę rękawa cukierniczego w krawędź dachu. Przed drzwiami frontowymi domku zrób ślady kroków małym palcem. Gotowe!
 3.9/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

teresa - 2015-12-15
Najfajniejszy składnik to melasa :) a ja się pytam gdzie w polskich sklepach takowa można kupić? nigdzie.
Monia - 2014-12-05
To typowo szwedzka tradycja, każdy tu buduje takie domki na święta. Ciasta są tanie i gotowe w sklepie nikt się nie bawi w wyrabianie, szablony też nie raz są dołączone ale każdy tworzy po swojemu. Tak więc wałkujemy ciasto, wycinamy i pieczemy. Ozdabianie no cóż też gotowe lukrowe pisaki ;) Domek raczej niejadalny po świętach :(. Świetna sprawa i cała rodzinka ma świetna zabawę, polecam :)
? - 2013-12-17
A jak zrobić dach ?????
nuini - 2013-11-17
Wooow... fajny pomysł... jeżeli ma sie duzo czasu ;)
 
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą. Z piernika możemy zrobić przeróżne ludziki, domki, chatki jak...
Jak zrobić lampion z piernika?
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt