Polskie tradycje bożonarodzeniowe·

Anko77Anko77 - specjalista Tipy.pl
1 z 9
Święta Bożego Narodzenia to jedne z najpiękniejszych dni w całym roku. Najczęściej spędzamy je w gronie rodzinnym, dbając przy tym o wszystkie szczegóły związane z Narodzeniem Pana Jezusa. Do tego wielkiego dnia przygotowujemy się przez cały okres adwentu. Z tym ważnym dla nas świętem wiąże się mnóstwo tradycji, które sięgają dawnych czasów. Z wigilią Bożego Narodzenia łączy się wiele wróżb, wierzeń, połączonych jednym, wspólnym przekonaniem, aby dobrze przeżyć narodziny Boga. Oto lista najpopularniejszych, polskich tradycji Bożonarodzeniowych:
1
Wyczekiwanie pierwszej gwiazdki
Wieczerza wigilijna

W Piśmie Świętym czytamy, że to pierwsza gwiazda doprowadziła pastuszków do stajenki w której narodził się Jezus. Od tamtej pory, jej wypatrywanie stało się wielką i ważną tradycją, kultywowaną wśród Polaków. W Wigilię wieczorem, kiedy słońce zajdzie a niebo pociemnieje, pociechy niecierpliwie wyczekują pierwszej gwiazdki, której pojawienie się jest sygnałem do rozpoczęcia uroczystej kolacji.
2
Wieczerza wigilijna
Modlitwa za zmarłych oraz 12 potraw

Najważniejszym momentem Wigilii jest wieczerza. Zasiadamy do niej zawsze wtedy, kiedy na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka. Zanim jednak zasiądziemy do odświętnie przystrojonego stołu, w ciszy i spokoju odmówmy pacierz i pomódlmy się w intencji zmarłych. Dawniej wierzono, że podczas modlitwy do domu przychodzą zmarli z naszej rodziny, by wspólnie z żywymi "zasiąść" do wigilijnego stołu. Ilość potraw powinna zgadzać się z liczbą apostołów i miesięcy w całym roku. Na naszych stołach najczęściej znajduje się kapuśniak, ryba, śledzie, uszka z barszczem, pierogi z grzybami, kutia, krokiety, susz, piernik razowy, ryba po grecku, kluski z makiem i makówki. Przygotowując dania, pamiętajmy, że muszą być one postne.
3
Dzielenie się opłatkiem
Dzielenie się opłatkiem

Kiedy już się pomodlimy, nadchodzi moment dzielenia się opłatkiem. Jest on symbolem pojednania, miłości i pokoju. Dzieląc się nim składamy sobie najserdeczniejsze życzenia płynące prosto z naszych serc. W tym momencie zapominamy o wszystkich przykrościach oraz nieporozumieniach i wybaczamy wszystkie urazy. W niektórych domach stosowana jest także tradycja dzielenia się opłatkiem ze zwierzętami, które także są istotami żyjącymi.
4
Puste miejsce przy stole
Dodatkowe nakrycie

Dobrze znaną tradycją jest także zostawienie przy stole wigilijnym jednego pustego miejsca. Znane są dwa wierzenia, związane z tym właśnie zwyczajem. Puste miejsce jest przeznaczone dla niespodziewanego gościa (symbol Jezusa), który zmarznięty i zmęczony przychodzi do nas, aby móc w cieple rodzinnej atmosfery spędzić ten wieczór. Drugi skupia się na uczczeniu pamięci zmarłych. Wierzymy, że przychodzą do nas tego dnia i siadają do stołu.
5
Śpiewanie kolęd
Śpiewanie kolęd

Po wieczerzy cała rodzina się zbiera i śpiewa kolędy. Gasimy światło, włączamy światełka, podziwiamy piękno tego magicznego dnia i śpiewamy, wyrażając przy tym radość z Narodzenia Pana. Jest to bardzo piękna tradycja kultywowana w wielu rodzinach.
6
Dekorowanie choinki
Ubieranie choinki

Jedną z najbardziej znanych Polskich tradycji jest ubieranie choinki. Zgodnie z wierzeniem powinno robić się to w dniu Wieczerzy Wigilijnej. Wielu z nas robi to jednak kilka dni wcześniej. Drzewko bożonarodzeniowe ma chronić nas i cały dom od wszelkiego zła. Na drzewku zawieszamy łańcuchy, kolorowe światełka, bombki, pierniczki, cukierki i wszystko co tylko nam się zamarzy. Na choinkach często umieszczamy też jabłka, które znajdowały się na biblijnym drzewie. Ponadto owoc ten symbolizuje zdrowie. A co znajduje się na Waszym drzewku?
7
Prezenty
Prezenty pod choinką

Na Wigilię czekają z utęsknieniem wszystkie dzieci na całym świecie. Owej nocy do naszych domów zakrada się św. Mikołaj (w zależności od regionu może to być również Dziadek Mróz, Gwiazdor czy Gwiazdka) i kładzie pod choinką prezenty. Rano, kiedy pociechy się budzą znajdują pod nią upominki. Tradycja znana była już na przełomie III i IV wieku. Według historii św. Mikołaj pomagał biednym oraz potrzebującym i nie był obojętny na krzywdę. Obecnie chodzi ubrany w czerwony płaszcz i czapkę, czarne buty, a na plecach ma wielki wór z prezentami dla grzecznych dzieci.
8
Pasterka
Pasterka

Po wieczerzy przychodzi czas na pasterkę. Wszyscy wierzący spotykają się o północy w Kościele, aby uczcić Narodzenie Pana Jezusa. Nazwa ta związana jest ściśle z pastuszkami, którzy z pomocą Gwiazdy Betlejemskiej przybyli przywitać na świecie syna Bożego. Obecnie niewiele osób udaje się na tą mszę, tłumacząc się zmęczeniem i niewyspaniem. Pamiętajmy jednak, że taka noc zdarza się tylko raz w roku, więc może warto na nią pójść i właściwie ją przeżyć?
Strona 1 z 9

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane