Jakie pytania zadać kandydatce na opiekunkę?

Anko77Anko77 - specjalista Tipy.pl
Pilnie potrzebujesz opiekunki do swojego malucha, ale kompletnie nie masz pojęcia jakie pytania możesz jej zadać, aby dowiedzieć się czy twoje dziecko będzie pod dobrą opieką? Zadanie niby proste, a zarazem trudne. Wybór odpowiedniej opiekunki stanowi dla większości mam wielki problem. Boimy się o swoje maluchy i nie chcemy powierzać ich nikomu, jednakże kiedy sytuacja tego wymaga trzeba się w sobie spiąć i stworzyć listę pytań, która pomoże wybrać nam tą właściwą osobę. Oto kilka propozycji:
1
1. Co najbardziej lubi Pani robić z dziećmi?
Co najbardziej lubi Pani robić z dziećmi? 

Pytanie początkowe powinno być proste. Możesz szybko dowiedzieć się, co opiekunka będzie robić z twoim maluchem. Jeżeli powie, że najczęściej jest to oglądanie bajek, nie powinnaś jej zatrudniać. Niania nie powinna tylko zajmować się dzieckiem, ale również włożyć w jego wychowanie trochę swojej uwagi i serca. Przyjmij taką osobę, która pomoże ci w pewnym sensie wychować malucha, układając z nim puzzle lub czytając mu bajki.
2
Czy umie Pani udzielić pierwszej pomocy?

Jest to podstawowe pytanie, które musisz zadać każdej osobie, starającej się o posadę opiekunki. Nie możesz powierzyć dziecka komuś, kto kompletnie nie zna się na pierwszej pomocy. Łatwo można także sprawdzić prawdomówność nowej opiekunki. Poproś ją, aby opisała przebieg działań w przypadku np. zakrztuszenia. Jeśli rzeczywiście będzie orientowała się w temacie, to będzie też potrafiła pomóc w razie nieszczęśliwych okoliczności, natomiast jeśli nie odpowie poprawnie na zadane pytanie, możesz od razu skreślić ją z listy potencjalnych opiekunek do dziecka.
3
Jakie ma Pani doświadczenie w opiece nas dziećmi?

Jedno z najważniejszych pytań, które powinnaś zadać. Wiadomo, że prędzej przyjmiemy osobę doświadczoną, niż początkującą. Nie wierz w zapewnienia, lecz poproś o referencje. Możesz zdecydować się na osobę mniej doświadczoną, dać jej szansę, aby pokazała co potrafi i wykazała się. Czasami trafi się dobra niania bez doświadczenia i odwrotnie - trafiają się osoby, które mają dobre referencje, lecz nie umieją zająć się dobrze naszym maluszkiem. Wszystko zależy trochę od twojej intuicji zatem powinnaś jej posłuchać.
4
W jakim wypadku by Pani do nas zadzwoniła?

Ważne jest, aby niania wiedziała w jakich sytuacjach może dzwonić do rodziców dziecka. Przed wyjściem wszystko tłumaczymy, zostawiamy kartkę na której wszystko jest napisane. Jeśli opiekunka będzie do ciebie dzwonić z każdym niewielkim problemem, będzie to świadczyło o jej strachu i bezradności. Każda niania bierze na siebie odpowiedzialność za opiekę nad maluchem i nie może okazywać swojej niepewności. Powinna być zrelaksowana, odprężona, aby maluch dobrze czuł się pod jej opieką.
5
Czy stosuje Pani system kar i nagród ?
Czy stosuje Pani system kar i nagród? 

Żadna opiekunka nie powinna podnieść ręki na twoje dziecko. Jeśli odpowie ci, że stosuje kary, nie zatrudniaj jej. Każde zamknięcie w pokoju czy straszenie źle wpływa na psychikę naszego malucha. Niania może natomiast dawać nagrody, jednakże wielu rodziców nie chce, aby ich dzieci były za bardzo rozpieszczane i nauczone, że za wszystko będą nagradzane. Od ciebie zależy, czy jesteś za stosowaniem nagród, czy też nie.
6
Jakie są Pani sposoby na uspokojenie dziecka?
Jakie ma Pani sposoby na uspokojenie dziecka? 

Dobra opiekunka powinna w delikatny sposób uspokoić twoje dziecko. Musi być cierpliwa, ponieważ maluch łatwo wyczuje zdenerwowanie u niani i będzie robił jej na przekór. Dziecko powinna uspokoić kołysząc je na rękach, śpiewając mu, chodząc z nim po pokoju czy robiąc mu ziołową herbatkę uspokajającą. Jeżeli opiekunka nie wykaże podstawowych umiejętności uspokajania dziecka, nie powinnaś jej zatrudniać. Podstawą jest umiejętność zaspokojenia potrzeb dziecka.
7
Czy potrafi Pani gotować?
Czy potrafi Pani gotować? 

Jeśli gotujesz twojemu dziecku domowe obiadki i nie chcesz karmić go produktami ze sklepu, powinnaś zatrudnić osobę, która będzie potrafiła ugotować maluszkowi zupkę lub jakieś proste danie. Natomiast jeśli kupujesz gotowe obiadki dla bobasków, wystarczy jeżeli niania będzie umiała podgrzać mleko i zrobić kaszkę.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

zabawy dla dzieci
przedszkole
Opiekunka do dziecka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane