Jak wyhodować kryształki cukru?
AakritiAakriti - specjalista Tipy.pl

Poniżej przedstawiam doświadczenie polegające na samodzielnym wyhodowaniu kryształków cukru. Nie dość, że się czegoś nauczysz to jeszcze otrzymasz słodki przysmak cukrowy, który będzie można zjeść. W taki sam sposób można otrzymać kryształki soli. Jeśli chcesz, to zamiast patyczka użyj kawałka włochatej muliny. Przywiąż ją do patyczka, zanurz w roztworze, zaś patyczek oprzyj na brzegu słoika. Wyhodowany kryształek cukru możesz włożyć do kolejnego roztworu nasyconego, aby urósł jeszcze bardziej.
P

opakowanie cukru, patyczki bambusowe, czyste szklanki lub słoiki z przezroczystego szkła, klamerki do bielizny, lejek, barwniki spożywcze w różnych kolorach, woda

1
Odetnij ostry koniec patyczków bambusowych i je przytnij, aby miały długość wysokości słoika.
2
Zanurz patyczki w wodzie a następnie obtocz je w cukrze a następnie odłóż do wyschnięcia.
3
Do większego garnka wlej szklankę wody i wsyp szklankę cukru. Postaw na ogień i mieszaj do czasu całkowitego rozpuszczenia się cukru.
4
Powoli cały czas mieszając dodaj jeszcze jedną szklankę cukru (stosunek 2:1). Po pewnym czasie zauważymy, że cukier nie będzie chciał się już więcej rozpuszczać (cukru można rozpuścić w wodzie dość dużo, bo w 100 ml aż około 200-300 g). Oznacza to, że otrzymaliśmy roztwór nasycony. Jego konsystencja powinna być bardzo gęsta (jak syrop cukrowy). Mieszaj roztwór do czasu, aż zacznie się on gotować.
5
Odczekaj około 10 minut do czasu lekkiego ostygnięcia syropu i przelej go przez lejek do słoików (lub szklanek). Rób to ostrożnie, gdyż syrop jest wrzący.
6
Aby zrobić kolorowy cukier obtocz patyczek w barwniku spożywczym.
7
Przypnij klamerkę do patyczków bambusowych (tych, które zostały wcześniej obtoczone w cukrze) i włóż włóż je do słoików z syropem. Upewnij się, że patyczek nie dotyka dna ani ścianek słoika. Kryształki potrzebują przestrzeni, aby urosnąć!
8
Postaw słoiki w ciepłym miejscu pełnym naturalnego światła, przykryj gazą i zabezpiecz gumką. Pozostaw je tam na kilka dni.
9
Po około tygodniu twoje kryształki powinny być gotowe.
10
Wyciągnij patyczki ze słoików.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Black Dreams
23.11.2019
Czy trzeba poruszać co kilka dni ten patyczek, żeby nie zastygło?
Viola86
11.11.2019
To moje drugie podejście i po raz kolejny na patyczkach nic się nie zebrało, a na wierzchu pojawia się pleśń.
XXX
09.01.2017
Włóczka się do tego nie nadaje. Unosi się na roztworze.
Wagiel
09.01.2017
Czy zamiast patyczków bambusowych mogą być wykałaczki? Ma to jakieś znaczenie?