Mapa Majorki

Majorka - informacje praktyczne
Karolinas - specjalista Tipy.pl

Jeśli wybierasz się na wycieczkę na Majorkę koniecznie przeczytaj ten artykuł i dowiedz się wszystkich niezbędnych informacji przed zaplanowaną podróżą!
1
Osoby, które wybierają się do Hiszpanii, powinny zabrać ze sobą paszport lub dowód osobisty. W przypadku paszportu musi być on ważny na 6 miesięcy przed planowanym powrotem.
2
Bez cła można wwieźć następujące towary:

- 1 litr alkoholu powyżej 22% lub
- 2 litry wina (wyroby winiarskie) lub
- 5 litrów piwa
a także:
- 50 cygar
- 250 g tytoniu
- 250 sztuk papierosów
(lub w odpowiednich proporcjach)
3
Obowiązujący w Hiszpanii czas jest taki sam jak w Polsce, nie ma konieczności przestawiania zegarków.

Językiem urzędowym jest język hiszpański. Można porozumieć się także w języku angielskim.

Obowiązująca waluta to Euro.
4
Napięcie w większości przypadków wynosi 220 V, czasem zdarza się jednak napięcie 125 V.
5
Jeśli chodzi o klimat, to warto wybrać się na Majorkę praktycznie o każdej porze roku. Szczególnie w lecie polecana jest ona dla miłośników słonecznych oraz wodnych kąpieli. Średnia temperatura wakacyjnych miesięcy to ok. 26 stopni Celsjusza. Jeśli planujemy raczej zwiedzać, wędrować lub po prostu odpocząć przy mniejszym natężeniu turystów ale nadal w korzystnych warunkach, to śmiało możemy postawić zarówno na wiosnę, jak i jesień. Cieplejsze miesiące to oczywiście maj i wrzesień (nawet do 22 stopni Celsjusza!).
6
Na Majorce nie grozi nam zbytnie niebezpieczeństwo, należy jednak uważać na kieszonkowców, szczególnie w skupiskach ludzi - przy najważniejszych zabytkach, a także na plażach. Drogocenne przedmioty i większe sumy pieniędzy najlepiej jest lokować w sejfach.
7
W Hiszpanii obowiązuje prawostronny ruch. Możemy poruszać się komunikacją miejską, kolejową, taksówkami (szczegółowe cenniki wywieszane są na postojach i w taksówkach), bądź samemu wypożyczyć samochód. Wiele wypożyczalni działa przy dużych hotelach. Auto może wypożyczyć jednak tylko osoba, która ukończyła 21. rok życia i posiada prawo jazdy od co najmniej roku. Dodatkowo należy mieć kartę kredytową jako zabezpieczenie. Dopuszczalne prędkości to:

- w terenie zabudowanym do 50km/h
- poza terenem zabudowanym do 90km/h
- na autostradach do 120km/h
8
Jeśli chcemy nadać list lub kartkę pocztową do Polski - szukajmy żółtych skrzynek pocztowych. Jeśli chcemy wykonać telefon, znajdziemy wiele budek telefonicznych na monety i na karty dostępne zarówno na Poczcie jak i w sklepikach. Kierunkowy numer Majorki to 971. Numery są 9-cyfrowe.
9
Przed podróżą na Majorkę nie trzeba szczepić się na żadne choroby. Apteki na wyspie oznaczone są krzyżem w kolorze zielonym. Jedna apteka jest zawsze czynna całą dobę.
10
Uwaga! Zabronione jest robienie zdjęć obiektom wojskowym i policyjnym!
11
Banki czynne są krótko - tylko do godziny ok. 13:00. Dłużej czynne są natomiast kantory - głównie te w większych hotelach. Największa suma jaką możemy wypłacić z bankomatu jednorazowo to 240 euro. Kartą można płacić także w większości restauracji i klubów, należy jednak dowiedzieć się, czy posiadamy odpowiednią kartę (akceptowana jest m.in. karta Visa).
12
Na Majorce można zrobić zakupy w godzinach rannych, aż do godziny 13:00, a później znów od godziny 16:00 do około 20:00. W centrach sklepy czynne są zazwyczaj dłużej, można spotkać także działające całą dobę markety.
Warto kupić wyroby ceramiczne i szklane a także specjalność wyspy - likier hierbas. Dla miłośników biżuterii poleca się sztuczne perły wyrabiane na wyspie.
13
Najważniejsze święta to:

1 stycznia - Nowy Rok
6 stycznia - Święto Trzech Króli
20 stycznia - Dzień Patrona Palmy
1 marca - Dzień Balearów
1 maja - Święto Pracy
25 lipca - Dzień św. Jakuba
15 sierpnia - Wniebowzięcie NMP
12 października - Narodowe Święto Hiszpanii (rocznica odkrycia Ameryki)
1 listopada - Wszystkich Świętych
6 grudnia - Dzień Uchwalenia Konstytucji
8 grudnia - Zwiastowanie NMP
Strona 1 z 3

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane