Jak i kiedy używać defibrylatora podręcznego (AED)?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Podręczny defibrylator, czyli w skrócie AED to urządzenie, które możemy znaleźć w bardzo wielu miejscach publicznych - na dworcu, w galerii itp. Czy wiesz jednak jak go użyć i kiedy właściwie po niego sięgnąć? Przeczytaj artykuł i poznaj te niezbędne informacje, a być może właśnie Ty uratujesz czyjeś życie!
1
Umieszczane defibrylatory podręczne niejako wymuszają na nas umiejętność posługiwania się nimi. To jednak nic bardzo skomplikowanego, dlatego warto zaznajomić się z instrukcją obsługi, na wypadek, gdybyśmy kiedyś musieli użyć defibrylatora.
2
Defibrylacja to przejście impulsu elektrycznego przez mięsień sercowy celem przywrócenia prawidłowej pracy serca. Jeśli użyjemy defibrylatora w pierwszych 3-5 minutach, po zatrzymaniu krążenia u poszkodowanego, możemy w znaczy sposób przyczynić się do uratowania jego życia. 

 Nagłe zatrzymanie akcji serca to jedna z głównych przyczyn zgonów w Polsce. Dlatego tak konieczne jest szybkie i sprawne zareagowanie w razie w/w przypadku.
3
Postępowanie krok po kroku: 

  • Na początek sprawdź, czy bezpiecznie możesz udzielić pomocy poszkodowanemu. 
  • Następnie uklęknij obok poszkodowanego i sprawdź jego funkcje życiowe.
    Udrożnij drogi oddechowe (odchyl delikatnie głowę ujmując za podbródek do tyłu) i sprawdzaj ewentualny ruch klatki piersiowej oraz nasłuchuj odgłosów oddechu. Obserwacja powinna trwać 10 sekund. Po tym czasie, musisz stwierdzić, czy poszkodowany oddycha, czy też nie. 
  • Jeśli poszkodowany nie oddycha, wyznacz szybko tzw. pomocnika, którego zadaniem będzie wykonanie telefonu po karetkę pogotowia oraz przyniesienie ci AED. 
  • W czasie oczekiwania na AED wykonujemy resuscytacje krążeniowo-oddechową, czyli 30 uciśnięć klatki piersiowej na dwa wdechy. Czynność tę wykonujemy do momentu dostarczenia AED lub przyjazdu pogotowia ratunkowego.
4
Sposób użycia AED:

  • Kiedy dostaniesz AED natychmiast włącz go (oznaczony guzik i zerwanie zabezpieczającej pokrywy). Po włączeniu urządzenie samo podpowie nam, co należy zrobić. Powinniśmy posiłkować się także umieszczonym na AED rysunkiem. 
  • Po zerwaniu folii zabezpieczającej należy umieścić elektrody na nagim i suchym ciele poszkodowanego, dokładnie tak jak pokazuje rysunek (pod prawym obojczykiem i drugą na lewym boku pod sercem). 
  • Nie dotykaj pacjenta i poczekaj, aż urządzenie powiadomi Cię, czy konieczna jest defibrylacja. Jeśli tak musisz wcisnąć guzik. Jeśli jednak guzik nie zostanie wciśnięty - urządzenie samo uruchomi proces defibrylacji. Zostaniesz powiadomiony również o zakończeniu procesu i o tym, czy można bezpiecznie dotykać pacjenta. 
  • Wykonuj dalsze czynności zalecone przez urządzenie. Możliwe, że trzeba będzie wykonywać resuscytację (30 uścisków klatki i 2 wdechy).
?

Wskazówki
* Przebywając w miejscach publicznych warto zwracać uwagę na to, gdzie znajduje się defibrylator podręczny AED.
Cały personel znajdujący się w takim miejscu (np. ochrona, kasjerki, hostessy, sprzątaczki) powinien wiedzieć, gdzie najbliżej znajduje się AED i jak tam dotrzeć.
*Nigdy nie wahaj się przed skorzystaniem z defibrylatora podręcznego. Jeśli postępuje się zgodnie z instrukcją i w sposób bezpieczny, nie można zaszkodzić.

!

Uwaga!
* W czasie używania defibrylatora nigdy nie dotykaj pacjenta! Urządzenie powiadomi Cię abyś się odsunął
* Jeśli wpadłeś w panikę możesz nacisnąć guzik z ikonką "i", który oznacza informacje. Dowiesz się w ten sposób, co należy teraz wykonać.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

papieros
burza z piorunami
apteczka pierwszej pomocy

Komentarze (0)

* Pola wymagane