automatyczna skrzynia biegów

Jak jeździć automatem?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów sprawia, że wiele aspektów prowadzenia staje się znacznie prostsze. W tego typu autach nie ma sprzęgła a zmiany biegów możemy dokonać bez niego. Prowadzenie auta z automatyczną skrzynią biegów jest znacznie łatwiejsze, niż ze skrzynią manualną.
1
pedały w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów
Zwróć uwagę na dwa pedały na podłodze samochodu. Hamulec znajduje się po lewej stronie, a gaz po prawej. Oba te pedały obsługiwane są wyłącznie przez prawą stopę.
2
automatyczna skrzynia biegów
Zapoznaj się z dźwignią zmiany biegów. Automatyczna skrzynia biegów będzie miała P, R, N, D, 2 i 1 (lub L).

P (PARK) to tryb służący do parkowania,
R (REVERSE) do cofania,
N (NEUTRAL)to bieg neutralny – odpowiednik luzu w skrzyni manualnej,
D (DRIVE) to tryb jazdy do przodu,
2 (GEAR 2) jest do drugiego biegu,
1 lub L (1st gear, LOW) do pierwszego biegu.

2 i 1 używaj tylko w trudnych warunkach pogodowych, takich jak śnieg. Pierwszy i drugi bieg pozwalają samochodowi tylko na osiągnięcie określonej prędkości i obrotów.

OD (OVERDRIVE) - używane jest do dużych prędkości (np. autostrada). Mniejsze obroty silnika, mniejsze zużycie paliwa.
3
Wsiadając do samochodu upewnij się, że jest on w trybie parkowania (P). Upewnij się, że hamulec jest wciśnięty i włącz silnik. Automatyczna skrzynia biegów samochodu nie uruchomi się, dopóki dźwignia jest na P.
4
Przesuń dźwignie zmiany biegów na tryb jazdy (D) lub cofania (R), aby ruszyć samochodem z miejsca.
5
Zabierz powoli swoją stopę z hamulca. Samochód zacznie się poruszać. Odbywa się to całkiem inaczej, niż w samochodach z ręczną skrzynią biegów, dlatego za pierwszym razem może cię to zaskoczyć. Połóż teraz swoją stopę na pedale gazu i powoli naciskaj go w dół, aby zwiększyć swoją prędkość jazdy.
6
Zwolnij i naciśnij lekko hamulec. Przesunięcie dźwigni z trybu jazdy (D) albo cofania (R) nie jest konieczne za każdym razem, gdy się zatrzymujemy (np. na światłach czy skrzyżowaniu), wystarczy tylko cały czas trzymać nogę na hamulcu. Po zakończeniu jazdy nie zapomnij umieścić dźwigni zmiany biegów na P.
?

Wskazówki
* Ustaw dźwignię zmiany biegów na P lub N, gdy zatrzymujesz się na dłuższy okres czasu, to zaoszczędzi ilość spalanego paliwa,
* Podczas jazdy, tzn. gdy auto jedzie do przodu nie zmieniaj biegu na wsteczny, czy parkowanie, bo zniszczysz skrzynię,
* Nie zapominaj o zapięciu pasów bezpieczeństwa.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Jesus
14.03.2016
Jeezu. Ilu idiotow. A smiejecie sie z amerykanow, ze nie umieja jezdzic xD masakra, jaki zacofany narod, w glowie sie nie miesci. Serio, wy nie umiecie obsluzyc automatycznej skrzyni? XD wracajcie do swojego wajhowania, technologia jest nie dla was kochani.
moniczka28
09.01.2011
dzieki za poradę...
Mat
07.01.2011
Do moniczka28: przy postoju jest P. Ruszanie i jazda normalnie z D. Parkujesz na pochyłym normalnie na P (na P jest włączana mechaniczna blokada skrzyni i kół).
moniczka28
06.01.2011
bardzo ciekawy artykuł...ale...ciekawi mnie jeszcze kilka rzeczy...jak przy automacie podjechac pod bardzo wysokie wzniesienie i jaki bieg wrzucać podczas postoju?-N czy D?
airfox
02.01.2011
D/S oznacza "Drive lub Sport", czyli dodatkowy tryb sportowy w przełożeniach skrzyni. Biegi zmieniane są przy dużo wyższych obrotach silnika, co pozwala na dynamiczną jazdę.
Mat
19.11.2010
Quote From sga,"OD (OVERDRIVE) - używane jest do dużych prędkości (np. autostrada). Mniejsze obroty silnika, większe zużycie paliwa."Raczej powinno być: "Mniejsze obroty silnika, MNIEJSZE zużycie paliwa."
Tak, właśnie. Dzięki!
sga
18.11.2010
"OD (OVERDRIVE) - używane jest do dużych prędkości (np. autostrada). Mniejsze obroty silnika, większe zużycie paliwa."

Raczej powinno być: "Mniejsze obroty silnika, MNIEJSZE zużycie paliwa."