zachowanie na pogrzebie

Jak się zachować na pogrzebie?
BarnabaBarnaba - specjalista Tipy.pl

Prędzej czy później każdy z nas będzie uczestniczył w pogrzebie. Okazanie właściwego respektu oraz uszanowania osobie, która od nas odeszła jest niezwykle ważne. Wiele osób nie potrafi się zachować na pogrzebie. Nie wynika to z niechęci czy złych intencji, jednak czasami chcąc zrobić coś dobrze zadajemy ból innym. Poniżej znajdziesz kilka porad i wskazówek jak właściwie zachować się na pogrzebie.
1
Ubierz się na pogrzeb w sposób konserwatywny. Nie ubieraj nic jaskrawego i krzykliwego. Nie jest również konieczne zakładanie czarnego stroju. Jeśli zmarły nie należał do twojej najbliższej rodziny możesz ubrać coś szarego, brązowego czy ciemnozielonego. Czerń zakłada zwykle najbliższa rodzina i najbliżsi zmarłego.
2
Weź ze sobą chusteczki higieniczne. Nawet jeśli nie będziesz płakać osoba obok ciebie może ich potrzebować.
3
Na pogrzeb zwykle zabieramy kwiaty, wieńce lub znicze. Wieńce zwykle składa najbliższa rodzina oraz organizacje (zakład pracy, szkoła, klasa, związek do którego należał zmarły).
4
Nie spóźnij się. Możesz przyjechać nieco wcześniej. Nie zapomnij wyłączyć wszystkie urządzenia elektroniczne (ewentualnie wycisz dzwonki i alarmy).
5
Pierwsze ławki w kościele są zarezerwowane dla rodziny. Jeśli do niej nie należysz, usiądź gdzieś z tyłu lub z boku.
6
Po zakończeniu nabożeństwa wyjdź z kościoła dopiero po wyniesieniu trumny. Przepuść przed sobą rodzinę zmarłego.
7
Za trumną w kondukcie żałobnym na cmentarz idzie najbliższa rodzina. Najstarszy członek rodziny prowadzi osobę najbliższą zmarłemu (żonę, męża, córkę, syna).
8
Kondolencje składamy po pochowaniu zmarłego i zakończeniu ceremonii. Kondolencje należy składać wówczas gdy dobrze znamy rodzinę zmarłego (bez względu czy zmarła osoba była nam bliska). Wystarczy kilka słów ("Bardzo mi przykro", "Przykro mi z powodu tej straty", "Proszę przyjąć moje najszczersze kondolencje", "Wyrazy współczucia z powodu śmierci... "), pocałunek w policzek oraz uścisk.
9
Nie każdy na pogrzebie musi czekać do zasypania grobu i złożenia na nim kwiatów. Ten obowiązek ma wyłącznie najbliższa rodzina.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

zz
31.12.2011
Bardzo mi pomogło przeczytanie tego poradnika,rzeczy tak oczywiste a jednak mamy wątpliwosci.
AgnieszkaL
08.07.2010
Oczywiście że powinnaś zapalić znicz. Oczywiście myślę że nie musisz tego robić, jednak jeśli czujesz taką potrzebę to jak najbardziej. Ja zwykle po pogrzebie kładę kwiaty na grób jednak wiele osób oprócz kwiatów właśnie pali znicz.