kiszone ogórki

Jak kisić ogórki?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Sezon ogórkowy w pełni, a ty zastanawiasz się jaki przepis wybrać, aby ogórki były twarde i utrzymały się przez całą zimę? Jest wiele sposobów na ich kiszenie, ja proponuję ten według mnie najłatwiejszy i najszybszy. Poniżej znajdziesz instrukcję.
P

* Ogórki najlepiej jednej wielkości,
* Słoiki najlepiej litrowe,
* Nakrętki,
* Koper,
* Czosnek,
* Woda,
* Sól,
* Chrzan - korzeń.

1
Do zlewu nalej wody i umyj w niej dokładnie ogórki.
2
Ustaw słoiki na stole i powkładaj do każdego słoika po gałązce kopru.
3
Następnie wkładaj ogórki do każdego słoika po kolei. Staraj się układać je w słojach pionowo. Jeśli ogórki są małe, w litrowym słoiku powinno udać ci się ułożyć dwa rzędy.
4
Teraz obierz czosnek, wrzucaj do każdego słoika po 1-3 ząbki, w zależności od ich wielkości. Następnie obierz chrzan, pokrój na słupki mniej więcej wielkości małego palca u ręki i wkładaj do słoików po 2 sztuki ( w zależności od tego, jak ostre ogórki chcesz otrzymać). Im więcej dasz czosnku i chrzanu, tym ostrzejsze ogórki otrzymasz.
5
Przygotuj zalewę. Na jeden litr wody (zimna lub gorąca) daj 1 czubatą łyżkę soli. Mieszaj, aż sól się rozpuści.
6
Jeden litr zalewy powinien wystarczyć na około 3 słoiki, ale zależy to również od stopnia napełnienia słoika ogórkami.
7
Zalewa powinna przykrywać w pełni wszystkie ogórki w słoiku. Następnie zakręć słoiki i wynieś je do piwnicy/spiżarni. Nie musisz ich pasteryzować. Twoje ogórki bez problemu przetrwają zimę.
8
Po dwóch dniach możesz sprawdzić stan ogórków, jeśli "syczą", oznacza to, że słoik nie zamknął się dobrze. Winę za to ponosi najprawdopodobniej zniszczona nakrętka. Wymień ją na nową wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba.
?

Wskazówki

  • Do kiszonych ogórków można dodać: chrzan, gorczycę, liście dębu, liście porzeczki lub liście wiśni, świeży estragon, paprykę (słodka lub ostra), liście laurowe, pieprz, ziele angielskie.
  • Wypróbuj również kiszone ogórki w zalewie musztardowej (zalewa: woda, ocet, cukier, sól, musztarda).

Powiązane porady

przetwory
mrożone warzywa
Pasteryzowanie

Podobne porady

Komentarze (15)

* Pola wymagane

Gabi
14.10.2017
Zakisiłam czosnek i po ukiszeniu zrobił się częściowo kolor morski. Niektóre są białe, a niektóre niebieskie.Chciałam zapytać, czemu się taki zrobił? Zaznaczam że kupiłam polski.
Danuta
19.10.2016
Kisząc ogórki, dobrze jest przed zakręceniem nakrętki położyć na wierzch słoików f o l i ę. Pozwoli ona dobrze słoik uszczelnić i zabezpieczy przed działaniem i gazów i soli.
Smakosz
20.06.2016
Ja dodaje jeszcze koperek
niunia
24.08.2015
Do zalewu XD może od razu na żary pojedźmy XD
jan
19.08.2015
kicia - dokładnie jak piszesz , a najlepiej trzymać w głębokiej studni - nie ma lepszych ogórków koszonych
kicia
17.08.2015
podobno najlepiej ukisza sie w plastikowych 5 l butelkach po wodzie mineralnej. ogórki zalac woda z kranu +przyprawy +sól niejodowaną , zakrecic zakretka i do zimnej piwnicy.Kumpela tak robi od lat i sa pycha.
Sybilla
04.08.2015
Mieszkam w kraju gdzie tzw polskie ogorki sa nieznane.
Nie mam tez przypraw, czasami ktos mi podrzuci mala torebke z Polski ale te torebeczki to polski rozmiar nie amerykanski wiec nie wysarczaja na dlugo.
kisze w ten sposob, ze miejscowe ogorki kroje na kawalki 10cio cenymerowe, zalewam goraca woda z sola, zwykla sola, okolo 1 lyzki na lir, dodaje zwykle kilka zabkow czosnku, listek laurowy i angielskie ziele i ewenualnie lyzke przyprawy do ogorkow.
Zakrecam sloj i po tygodniu mam malosolne a pozniej pyszne kwasne ogorasy.
Nie robia sie kapcie, sa jedrne.
Kiedys zakisilam tylko z czosnkiem i tez wyszly wspaniale.
Dtvc
21.07.2015
To normalne że sycza. Lepiej żeby syczaly niż mają rozsadzic ogórki i zrobią się purchawki. Kiszonka to żywy materiał wiec nic dziwnego że pracuje
Qrczak
07.08.2014
Warto dodać, że do kiszenia ogórków używamy soli kamiennej NIEJODOWANEJ !!!!!!!
MamaOli
31.08.2012
@wizzairlukas5: tak, woda powinna być przegotowana. Można zalać zimną wodą jak w przepisie, ale ja zawsze zalewam wodą gorącą - wówczas ogórki kiszą się szybciej. Jeśli chodzi o sól to jedna łyżeczka na litr wody jest w sam raz.