jazda dieslem

Jak jeździć dieslem?

MatMat - specjalista Tipy.pl
Biorąc pod uwagę współczesne problemy z niedoborem paliw i koniecznością ograniczenia emisji spalin do środowiska, ludzie zaczęli szukać nowych możliwości napędzania swoich samochodów. Silniki diesla zasilane olejem napędowym są alternatywą dla zwykłych silników benzynowych.
1
Włącz zapłon samochodu, kilka minut przed startem silnika. Wiele dieslów, zwłaszcza podczas zimnej pogody, działa lepiej, jeśli wcześniej się je zagrzeje.
2
Zwracaj uwagę na dźwięk pracy silnika. Niezależnie od tego czy masz automatyczną czy ręczną skrzynie biegów, powinieneś słyszeć równomierny dźwięk, którego częstość będzie wzrastać lub zmniejszać się podczas zmiany biegów. Diesle dawniej były znacznie głośniejsze od standardowych samochodów na benzynę, ale w nowoczesnych dieslach nie zauważa się znacznej różnicy. Poziom hałasu jest zbliżony do silników benzynowych.
3
Ciesz się z mocy, jaką daje ci silnik diesla. Samochód posiada krótszy czas reakcji, zwłaszcza w przypadku silników wysokoprężnych z turbodoładowaniem. Bądź przygotowany na dodatkowego "kopa" i nie przekrocz dozwolonej prędkości.
4
Unikaj wyłączania silnika, jeśli zatrzymujesz się na krótki czas, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych lub innych większych diesli. Podczas rozruchu zużywają one znacznie więcej paliwa, niż gdy pozostawia się je w ruchu na kilka minut, kiedy robisz sobie postój.
5
Jeśli chcesz jeździć oszczędnie, jeździj na niskich obrotach silnika.
6
Hamowanie silnikiem jest dużo efektywniejsze niż w samochodach benzynowych. Nie należy jednak redukować biegów zbyt gwałtownie, aby nie zerwać przyczepności napędzanych kół.
7
Jeśli chcesz w zimie szybki i płynnie wystartować bez zerwania przyczepności ruszaj z wyższych obrotów i balansuj sprzęgłem.
8
Po zakończeniu dłuższej jazdy nie wyłączaj od razu silnika. Odczekaj kilka minut i dopiero później wyłącz samochód.
9
Diesla nie należy przyśpieszać ze zbyt niskich obrotów oraz unikać ostrej jazdy z przyśpieszeniami.
10
Olej powinien być wymieniany co około 15 tyś km. Powinien być on najlepszej jakości. Jeśli jeździsz ostro to wymieniaj olej co 10 tyś km.
11
Pamiętaj, aby zimą mieć zawsze dobrze naładowany akumulator.
12
Często wymieniaj filtr powietrza.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

hamowanie biegami
Jazda zimą
zakaz wyprzedzania

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

garbusz
18.11.2014
a jak zmieniac biegi szybko czy pomału?
zigi
02.02.2013
do beta041 - 2012-02-04:
nie zwracaj uwagi - nie zmieniaj biegu i jeźdź na jedynce, wystarczy Ci...
beta041
04.02.2012
Kupiłam diesla kilka miesięcy temu. Od razu wyczułam różnicę w prowadzeniu auta- benzyniakiem jeździłam 12 lat. Nauczyłam się już słuchać obrotów silnika.... ale jeszcze nie umiem zmieniać biegu z jedynki na dwójkę, słyszę wyraźnie jakieś "pyknięcie"...co radzicie ????
danielskce
13.03.2011
Widze ze te porady maja male braki a chodzi mi glownie wyjasnienie powodow "dlaczego tak, a nie inaczej". W silniku Diesla zaplon nastepuje poprzez "scisniecie" mieszanki paliwowej do granicy w ktorej powietrze jak i paliwo osiagnie temperature na tyle wysoka by doszlo do "samozaplonu"(sprezanie gazow, czyli powietrza, powoduje wzrost ich temp. co w polaczeniu z "ropa" jako paliwem daje efekt zaplonu ale tylko przy bardzo wysokim cisnieniu sprezania) bez udzialu iskry tak jak to ma miejsce w "benzyniakach", i dlatego wlasnie przy zimnym silniku czekamy az swiece zarowe nagrzeja komore spalania do temp. ulatwiajacej zaplon(rozruch silnika) mieszanki paliwowej. Co do kom. Katarzyny: po 1. diesel 1,9 bez turbiny to jest poprostu "wolem roboczym" malo pali osiagi ma raczej kiepskie ale jest to silnik wiekowy jesli oczwiscie bedziemy o niego dbac :P; jesli jest to 1,9 z turbina to autko bedzie o wiele zwawsze lecz z krostsza zywotnoscia (T. zwieksza obciazenie elementow silnika), po 2. obroty w dieslu nie powinny byc wieksze niz 3500 obr/m ze wzgledu na wysokie cisnienie jak i temp. w komorze spalania a im wiecej obr. tym wieksze przeciazenie el. silnika(zwlaszacza w silnikach z turbina), po 3. grzac swiece nalezy zawsze gdy silnik jest zimny, ulatwie to rozruch jak i nie spowoduje zapychania nam katalizatora sadza z niespalonego paliwa ktore przedostanie sie do wydechu, objawia sie to czarna chmura spalin zaraz po odpaleniu auta, a i jesli masz turbine w swoim autku to nie gas go odrazu jak przyjedzesz do celu i jak jest zimny, T. pracuje wtedy bez oleju gdy wylaczysz silnik odrazu a T. pracuje jeszcze pare sek. ale za to z bardzo duzymi obrotami ktore moga siegac nawet 50 000 obr./min a wtedy zaciera sie lozysko T. a koszt regeneracji jest spory nie mowiac o nowej.
Katarzyna
17.06.2010
właśnie kupiłam sobie diesla (wcześniej jeździłam na benzynie) i dopiero teraz widzę, że diesla się całkiem inaczej prowadzi. Np. na benzynie mogłam ruszyć zdecydowanie szybciej, auto było bardziej zrywne chociaż silnik był 1.0 a teraz jest 1.9. Czy to normalne? Jak mam szybciej przyspieszać (ponoć nie można na dieslu jeździć na wysokich obrotach). Poza tym co z grzaniem silnika po jego włączeniu jak jest zima? Jedni mówią, że trzeba grzać - inny że wręcz przeciwnie.