pies przy wigilijnym stole

Czym nie karmić psa i kota w święta?

Kristoff - specjalista Tipy.pl
pies przy wigilijnym stole
1 z 13
Święta to okres, w którym bez wyrzutów sumienia spełniamy wszelkiego rodzaju kulinarne zachcianki. Jemy więcej, nie odmawiamy deserów, degustujemy różnego rodzaju potrawy, na które czekaliśmy przecież cały rok. Dlaczego więc mielibyśmy żałować kilku smakołyków naszemu pupilowi? Przede wszystkim dlatego, że może to być groźne dla jego zdrowia i życia. Nawet najbardziej „ucywilizowany” pies lub kot nie może zasiąść z nami do wigilijnego stołu i zjeść tego, co mamy na talerzu. Poniżej znajdziesz listę produktów, które mogą mu bardzo zaszkodzić. Pamiętaj jednak, że nawet niewielka ilość dowolnego „ludzkiego” pożywienia, może wywołać u psa i kota niestrawność, biegunkę, a nawet zapalenie trzustki.
1
pies i czekolada
Czekolada

Jest bardzo szkodliwa zarówno dla psów, jak i dla kotów. Zawiera toksyczną dla nich teobrominę. Objawy zatrucia to między innymi wymioty i biegunka. Prócz tego czekolada podnosi ciśnienie krwi i zwiększa tętno, zatem w najlepszym przypadku nasz zwierzak stanie się nadpobudliwy, w najgorszym – może nawet dostać zawału. Niebezpieczna jest zarówno czekolada mleczna, jak i gorzka. Zwierzę o małej masie (około 2 kg) mogą zabić już 2 kostki czekolady gorzkiej lub tabliczka czekolady mlecznej. Pamiętaj, żeby powiedzieć dzieciom, by nie karmiły zwierząt czekoladą. Zazwyczaj nie zdają sobie one sprawy z zagrożeń, jakie to niesie.
2
pies i słodycze
Słodycze

Słodycze generalnie nie należą do najzdrowszych przekąsek, także w przypadku zwierząt domowych. Zbyt duża porcja cukru może przyprawić psa i kota o niestrawność i bóle brzucha. Prawdziwy problem pojawia się jednak wówczas, gdy damy psu cukierka lub czekoladkę z kawałkiem przyczepionego do niej celofanu. Nasze niedopatrzenie może doprowadzić do uszkodzenia przełyku lub jelit zwierzęcia. Z tego powodu najlepiej zrezygnować z podawania czworonogom czegokolwiek, co pierwotnie było zapakowane w folię.
3
pies i winogrona
Bakalie i winogrona

Przenigdy nie wolno podawać zwierzętom orzeszków i rodzynek (nieważne, czy surowych, czy dodanych np. do ciasta czy czekolady). Organizm psów i kotów nie jest przystosowany do trawienia orzechów, natomiast rodzynki i winogrona są dla tych zwierząt toksyczne! Śmiertelna dawka to zaledwie 2 winogrona lub 6 rodzynek na kilogram masy ciała.
4
pies i surowe mięso
Surowe lub niedogotowane mięso

Choć może ci się to wydać absurdalne, jednak nigdy nie można podawać zwierzętom mięsa surowego, niedogotowanego lub kości. Szczególnie niebezpieczne są kości drobiowe (bardzo kruche, łatwo się łamią mogąc prowadzić do uszkodzenia przełyku, żołądka lub jelit), wieprzowe (często dochodzi do ich utkwienia w krtani) i surowa wątróbka. Nie trzeba chyba wspominać, że absolutnie zakazany jest również świąteczny karp i inne ryby z ośćmi.
5
kot i surowe ciasto
Surowe ciasto i jaja

Każda gospodyni wie, że surowe lub gorące ciasto może prowadzić do poważnych problemów trawiennych. Nie podawajmy go więc także naszemu zwierzakowi, ponieważ na pewno wywoła u niego niestrawność, a w większych ilościach może doprowadzić do znacznie poważniejszych przypadłości. Szczególnie niebezpieczne jest ciasto drożdżowe.
Nie należy również podawać zwierzakom niczego, co zawiera surowe jajka.
6
kot i alkohol
Kawa, herbata, alkohol

Żadna z tych substancji nie powinna być podawana zwierzętom. Szczególnie niebezpieczny jest alkohol (nawet w niewielkich ilościach). Może wywoływać wymioty, biegunki, problemy z koordynacją, trudności z oddychaniem, depresję ośrodkowego układu nerwowego, a w skrajnych przypadkach śpiączkę lub śmierć zwierzęcia.
7
kot i grzyby
Grzyby

Nawet niewielka ich ilość może być dla naszych czworonogów niebezpieczna. Grzyby zawierają bowiem toksyny mogące uszkodzić nerki i wątrobę zwierząt. Nie podawaj więc psu ani kotu dań z dodatkiem grzybów, zupy grzybowej ani barszczyku przygotowanego na wywarze z grzybów.
8
pies i cebula
Cebula i czosnek

Dodajemy je niemalże do każdego dania. Jednak wszystko, co zawiera choć odrobinę cebuli lub czosnku jest dla psa i kota zakazane. Związki zawarte w cebuli mogą wywołać u zwierząt domowych anemię, ponieważ niszczą ich czerwone krwinki. Zaniepokoić powinny nas już pierwsze objawy, takie jak dyszenie, przyspieszony oddech czy nienaturalnie blade dziąsła. Toksyczna dawka tych warzyw to zaledwie 0,5% masy ciała zwierzęcia.
9
szałwia
Szałwia

Szczególnie wrażliwe na to zioło są koty. Spożycie nawet niewielkiej ilości szałwii może doprowadzić do rozstroju żołądka i depresji ośrodkowego układu nerwowego.
10
pies i pierniczki
Przyprawy

Nie podawaj psu, ani kotu pożywienia, które zawiera w składzie proszek do pieczenia i/lub sodę oczyszczoną (prowadzą do skurczów mięśni) oraz gałkę muszkatołową (wywołuje drgawki). Niebezpieczna dla czworonogów jest również sól. Jak widzisz lista ta dyskwalifikuje niemal wszystkie świąteczne wypieki. Pamiętaj, że twój pies bardziej ucieszy się z kupionego w sklepie zoologicznym specjalnego smakołyka, niż z kawałka piernika, który może mu poważnie zaszkodzić.
11
kot jedzący gwiazdę betlejemską
Gwiazda betlejemska

To oczywiste, że nie podasz jej gościom do jedzenia, jednak zwierzęta nie rozumieją, że gwiazda betlejemska to nie jedna z potraw wigilijnych. Często lubią skubać jej liście, co niestety może prowadzić do zatrucia pokarmowego, bólów brzucha i wymiotów.
12
pies jedzący folię aluminiową
Opakowania

Nigdy nie podawaj zwierzętom jedzenia w opakowaniach z folii aluminiowej, śniadaniowej czy na papierze pergaminowym. Zwierzę może przypadkiem połknąć kawałek opakowania, co z pewnością wywoła problemy z jelitami. Uważaj również na wykałaczki i patyczki do szaszłyków.
Strona 1 z 13

Powiązane porady

Pierniczki choinkowe
Domek z piernika
Karp w galarecie

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

vic
29.12.2014
Brednie, moje 15 i 13 letnie psiaki jedza kosci, surowe mięso a czasami to co upolują i mają sie świetnie.