katastrofa lotnicza

Jak przeżyć katastrofę lotniczą?
PodrozePodroze - specjalista Tipy.pl

Komercyjne linie lotnicze obsługują w każdym roku około 2,5 miliarda pasażerów rocznie. Pomimo zagrożenia jakie niesie ze sobą przemieżanie tysięcy kilometrów w ciężkim kawałku metalu, podróżowanie w ten sposób jest niezwykle bezpieczne. Prawdopodobieństwo śmierci w katastrofie lotniczej jest bardzo małe i wynosi 9 milionów do 1. Mimo tego, wiele samolotów psuje się podczas lotu. W takiej sytuacji życie pasażerów uzależnione jest od decyzji podjętej przez pilota. 95% przypadków awarii, nawet tych poważnych, kończy się jednak dobrze. Twoje szanse przeżycia podróży samolotem nie są zatem tak niskie jak myślisz.
1
Do samolotu ubierz długie spodnie, koszulkę z długim rękawem i wygodne, solidne buty. Sandały czy buty na wysokich obcasach mogą utrudnić ci wydostanie się z wraka samolotu. Zbyt luźne ubranie również może stanowić zagrożenie ponieważ może się zaplątać i ciężko będzie ci się wydostać. Jeśli będziesz lecieć nad zimnymi obszarami ubierz się odpowiednio i rozważ zabranie kurtki na pokład. Im więcej ubrań będziesz mieć na sobie podczas lotu tym mniejsze ryzyko otrzymania poważnych obrażeń lub oparzeń. Wskazana jest odzież bawełniana lub wełniana, ponieważ nie jest łatwopalna. Podczas lotów nad wodą lepsza będzie odzież wełniana od bawełnianej. Wełna nie traci swoich właściwości izolacyjnych po zetknięciu z wodą.
2
Zarezerwuj miejsca w pobliżu wyjść awaryjnych lub przy przejściu. Ponad to staraj się siedzieć w tylnej części samolotu. Pasażerowie siedzący na tyłach samolotu mają o 40% większe szanse na przeżycie niż osoby siedzące w pierwszych rzędach.
3
Przeczytaj wszystkie informacje dotyczące bezpieczeństwa na pokładzie oraz uważnie słuchaj instrukcji stewardessy. Z pewnością słyszałeś te instrukcje nie raz i prawdopodobnie nigdy ci się nie przydadzą jednak ich ignorowanie może kosztować cię życie w razie awarii samolotu. Nigdy nie zakładaj, że już wszystko wiesz. Każdy typ samolotu ma inne instrukcje dotyczące bezpieczeństwa. Jeśli siedzisz w pierwszych rzędach upewnij się, że wiesz jak otworzyć drzwi w razie wypadku. W normalnych okolicznościach otworzy je ktoś z personelu samolotu, jednak kiedy cały personel będzie martwy lub ranny będziesz musiał sam to zrobić.
4
Zrób plan. Jeśli samolot ma awarię, to prawie zawsze masz kilka minut na przygotowanie się przed zderzeniem. W ciągu tego czasu jeszcze raz sprawdź gdzie są wyjścia bezpieczeństwa. Policz liczbę rzędów dzielących cię od każdego z nich, tak aby w razie wypadku kierować się ku temu, które jest najbliżej ciebie. Oceń sytuację. Ustal gdzie będzie lądowanie awaryjne. Jeśli samolot będzie lądować na wodzie ubierz na siebie kamizelkę ratunkową, którą należy napompować dopiero gdy znajdziemy się w wodzie (aby napompować należy pociągnąć za specjalny sznureczek). Jeśli lądowanie awaryjne jest w zimnym klimacie należy spróbować wziąć ze sobą na zewnątrz koc lub kurtkę.
5
zapinanie pasa bezpieczeństwa w samolocie
Zawsze miej zapięte pasy bezpieczeństwa. Jeśli samolot ulegnie awarii podczas snu wówczas będziesz się cieszyć, że ich wcześniej nie rozpiąłeś. Przed zderzeniem zawsze się upewnij, że są dobrze zapięte. Każdy centymetr luzu spowoduje większe obrażenia. Upewnij się również, że pas leży bardzo nisko. Powinieneś mieć go na wysokości miednicy. Miednica jest bardzo mocna i przetrzyma mocne szarpnięcie. Jeśli pas bezpieczeństwa będzie zapięty na brzuchu wówczas istnieje ogromne ryzyko wystąpienia poważnych obrażeń wewnętrznych.
6
bezpieczne pozycje podczas awarii samolotu
Jeśli wiesz, że zaraz nastąpi uderzenie przyjmij odpowiednią pozycję.

Jeśli oparcie siedzenia przed tobą jest wystarczająco blisko, oprzyj o nie łokcie i schowaj głowę między ramiona, dłoniami chroniąc tył głowy. Możesz również podłożyć sobie pod czoło dłonie (nie rób z palców "koszyczka" aby sobie ich nie połamać). Jeśli masz poduszkę to podłóż sobie ją pod głowę.

Jeśli oparcie siedzenia przed tobą nie jest za daleko, pochyl się w dół, tak aby klatka piersiowa była oparta o uda a głowa znalazła się między kolanami. Rękami ochraniaj głowę a łokciami przytrzymuj kolana. Stopy trzymaj płasko na ziemi.
7
Zachowaj spokój. Bądź spokojny i opanowany w razie awarii. Wpadnięcie w panikę może kosztować cię życie. Pamiętaj, że nawet w przypadku groźnej awarii masz szanse na przeżycie. Musisz być w stanie myśleć racjonalnie i metodycznie po to, aby zmaksymalizować szansę przeżycia.
8
Zanim zaczniesz pomagać innym (nawet własnemu dziecku) załóż maskę tlenową. Prawdopodobnie słyszałeś o tym podczas każdego lotu jednak zasada ta warta jest powtórzenia. Jeśli integralność kabiny jest zagrożona będziesz mieć tylko 15 sekund, aby ją założyć i zacząć przez nią oddychać (dla osób palących papierosy oraz osób ze słabym krążeniem lub chorobami układu oddechowego czas ten jest o wiele krótszy) – jeśli się nie pospieszysz to stracisz przytomność. Możesz poczuć impuls pomocy dziecku lub osobie starszej siedzącej obok ciebie, jednak pamiętaj, że nie przyczynisz się nikomu jeśli stracisz świadomość. Maskę tlenową możesz założyć później nawet nieprzytomnej osobie.
9
Chroń się przed dymem. Pożary w samolocie oraz towarzyszący im dym są odpowiedzialne za duży odsetek ofiar śmiertelnych. Dym w samolocie może być bardzo gęsty i toksyczny. Aby się przed nim uchronić zasłoń nos oraz usta materiałem, aby uniknąć bezpośredniego wdychania dymu. Jeśli to możliwe oddychaj przez materiał zwilżony wodą (woda zapewni dodatkową ochronę).
10
Jak najszybciej wyjdź z samolotu. Bardzo istotne jest szybkie opuszczenie kabiny w razie pożaru. Aby bezpiecznie wyjść z samolotu masz mniej niż 2 minuty. Nie próbuj ratować swojego bagażu. Pozostaw go w samolocie.
11
Po wyjściu od samolotu odejdź od niego przynajmniej 150 m i tam czekaj na ratowników. Samolot może wybuchnąć w dowolnym momencie od wypadku. Jeśli samolot wodował wówczas staraj się możliwie daleko odpłynąć.
?

Wskazówki
* Wszystkie informacje na temat bezpieczeństwa znajdziesz w kieszonce znajdującej się na siedzeniu przed tobą.
* Jeśli samolot woduje ściągnij buty oraz odzież która mogłaby ci utrudniać pływanie.
* Zdarza się że wiele osób zapomina jak odblokować pas bezpieczeństwa po wypadku i wpada w panikę.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

sisqa
25.10.2011
Hehehehe, gdyby ludzie czytali ten artykuł, to nie byłoby ofiar śmiertelnych katastrof lotniczych... Pppfffffffff ;).
Aga11
13.04.2010
Popieram Was ;]
aguerro
11.04.2010
Weźcie mnie nie rozśmieszajcie;] Jeżeli samolot tak pierdyknie jak ten Prezydenta, jego żony i innych[*] To te rady można będzie o du** potłuc bo nie będzie szans na przeżycie. Pozdrawiam;]