Czego nie mówić kobiecie w ciąży?

Elzbieta_17807 - specjalista Tipy.pl
Wiele osób widząc kobietę w ciąży zaczyna komentować jej stan, dotykać, doradzać i ostrzegać na wszelkie możliwe sposoby. Należy jednak czasami trzymać język za zębami i nie mieszać się do nieswoich spraw. Poniżej 10 rzeczy, których nie należy mówić ciężarnej kobiecie.
1
Przybyło ci trochę ciałka 

Dzięki za zauważenie, ale kobieta w ciąży jest w pełni świadoma swojej wagi. Ze swoimi opuchniętymi kostkami, palcami i nogami jak kołki w pełni czuje się jak wieloryb i nie musisz jej zwracać na to uwagi. Zamiast tego skup się na chwaleniu jej błyszczących włosów i promiennej skóry a następnie zmień temat lub się zamknij.
2
To będzie dziewczynka! 

Chyba wszyscy znają przesąd, że dziewczynka zabiera urodę matce. Mówienie zatem “ooo to na pewno będzie dziewczynka” jest jak mówienie “ale strasznie zbrzydłaś”. Niektóre kobiety w ciąży mają czerwone plamy na twarzy, pryszcze a ich twarz wygląda jak księżyc w pełni, zatem nie musisz ich dodatkowo dobijać. Kilka tego typu komentarzy, a twoja koleżanka zamknie się w domu i nie będzie chciała otwierać drzwi nawet listonoszowi - a to z pewnością nie będzie dobre ani dla niej ani dla dziecka.
3
Mogę dotknąć? 

Nie, nie możesz. Czy uważasz, że obmacywanie kogokolwiek z kim nie jesteś w bliskim związku jest OK? Dotykanie ciała drugiej osoby jest sprawą intymną, zatem trzymaj swoje ręce przy sobie. Nikt nie lubi być obmacywany a zwłaszcza kobiety w ciąży, które często nie mogą znieść dotyku własnej koszulki. Pamiętaj, że bez względu na to, co ci się wydaje i co przeczytałeś, to kobiety w ciąży nie są własnością publiczną.
4
No nie mów, że nazwiesz je …? 

Wybór imienia dla dziecka jest sprawą indywidualną i o ile przyszła matka nie nazywa się Kate Middleton, to ma prawo nazwać swoje dziecko tak, jak jej się podoba. Każdemu podoba się co innego i nie ma tak naprawdę imion złych czy nieładnych. Będziesz mieć swoje dziecko, to nazwiesz je tak jak tobie się podoba i wiedz, że wybrane przez ciebie imię niekoniecznie spodoba się twoim znajomym.
5
To ty pijesz Colę? 

A wiesz, że ma kofeinę i jest niezdrowa?
Kobieta w ciąży doskonale wie co jest zdrowe a co nie i nie musisz jej pouczać w tym zakresie. To, że od czasu do czasu napije się szklankę Coli to nic złego jej się nie stanie. Szalejące hormony, tysiące nakazów i zakazów sprawiają, że należy jej się czasami zjeść, wypić czy zrobić to na co ma ochotę. To samo dotyczy picia kawy czy jedzenia jajek lub serów pleśniowych.
6
Ale chyba będziesz karmić piersią? 

Będzie albo i nie będzie. Nie twój biznes. To czy kobieta będzie mogła karmić dziecko piersią zależy od wielu czynników. Czasami dziecko karmione piersią nie dojada, czasami występuje brak pokarmu a czasami matka po prostu nie chce tego robić bo np. jest to dla niej bolesne lub chce szybciej wrócić do pracy. Powód jest zupełnie nieistotny i to, czy będzie ona karmić piersią czy też nie to zupełnie nie twój interes.
7
Znowu jesteś w ciąży? 

Zadając to pytanie można popełnić dwie różne gafy zatem tym bardziej jest ono niestosowne. W pierwszym wypadku brzuch mógł pozostać kobiecie jeszcze po pierwszej ciąży. Zatem pytając czy nosi ona kolejne dziecko jest równoznaczne z wytknięciem jej jak bardzo jest gruba. Po drugie, nawet jeśli jest w ciąży to co w tym złego? Dzieci są przyszłością i dobrze, że niektórzy decydują się na więcej niż jedno, bo inaczej ludzkość stałaby się zagrożonym gatunkiem. To ile kobieta chce mieć dzieci to jej sprawa i nikt nie ma prawa jej osądzać.
8
Musisz być szczęśliwa 

Mówi się, że ciąża to stan błogosławiony, jednak nie oznacza to, że każda kobieta podskakuje przez 9 miesięcy z radości. Ciągłe wymioty, nudności, przybieranie na wadze, pogorszenie się cery, strach przed porodem oraz obawy o zdrowie dziecka - nie są to powody do bycia szczęśliwą. Dlatego nie mów przyszłej mamie czy ma być szczęśliwa, czy też nie. To pytanie jest również nie na miejscu na kilka tygodni po porodzie, kiedy świeżo upieczona matka nie śpi po nocach, leczy rany po porodzie i nie ma czasu kompletnie na nic.
9
Planowane? 

Nic ci do tego! Pytanie to jest zadawane głównie kobietom, które żyją ze swoim partnerem bez ślubu lub młodym (i często zamężnym) dziewczynom. Nie dość, że to pytanie jest zupełnie nie na miejscu, to jeszcze nie ma nic na celu. Bo co za różnica, czy dziecko jest planowane czy też nie? Jeśli nie to co? Chcesz doradzić, aby oddano je do adopcji czy co?
10
Kto jest ojcem? 

Równie dobrze można by było od razu zapytać kobietę w ciąży z kim się puściła lub czy zdradza swojego męża. Bez względu na to, czy zaszła w ciążę podczas nieobecności swojego męża (mogła go przecież odwiedzić) czy jest w ciąży ze swoim nowym chłopakiem to nie jest zupełnie twój interes. Jak będzie chciała to ci o tym powie a póki co, niech wystarczy ci informacja, że to ona zostanie matką.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

depresja poporodowa
Stres w ciąży
ojciec

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

www
15.07.2015
tutaj piszecie ze nie powiina sie jesc jajek ? a w artykule co jesc w ciazy napisaliscie ze jest to wskazane zdecydujcie sie ??