Jak używać serwetki w restauracji?

Deverse - specjalista Tipy.pl
1 z 7
Savoir-vivre przy stole obejmuje szereg różnych zachowań. Możliwe, że już wiesz jak poprawnie używać sztućców czy jak jeść określone potrawy, jednak jest jeden element, który jest zawsze obecny - serwetka. Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się jak jej używać w poprawny i elegancki sposób.
1
Jak tylko usiądziesz przy stole połóż na kolanach serwetkę. Najpierw weź ją ze stołu, rozłóż (nie strzepuj jej gwałtownym ruchem) i połóż na kolanach lewą stroną w dół. Jeśli serwetka jest bardzo duża wówczas nie rozkładaj jej całkowicie. Serwetka powinna znajdować się na kolanach, aż do czasu wyjścia do toalety lub zakończenia posiłku.
2
Ostrożnie wytrzyj serwetką usta. W razie potrzeby podczas posiłku wycieraj serwetką usta. Rób to ostrożnie poprzez delikatne dotykanie nią skóry. Ruch ten powinien być dość powolny, aby wilgoć znajdująca się na skórze została wchłonięta a nie starta. W dobrym tonie jest również wycieranie ust przed napiciem się wina lub innego napoju, dzięki czemu na krawędzi szkła nie pojawia się tłusty ślad.
3
Nie używaj serwetki jak chusteczki. Nigdy nie wycieraj nią nosa, ani nie sprzątaj rozlanych płynów.
4
Jeśli podczas posiłku musisz wyjść do toalety, wówczas przeproś, wstań i odłóż serwetkę na krzesło lewą stroną do dołu, tak, aby była widoczna dla kelnera. Nigdy nie wieszaj serwetki na oparciu krzesła. Robiąc przerwę w posiłku nie odkładaj serwetki również na stół - chyba, że jesteś na przyjęciu (a nie w restauracji). Po powrocie do stołu serwetkę kładziemy znów na kolanach.
5
Nigdy nie wkładaj serwetki za kołnierzyk koszuli ani za dekolt. Śliniaczków używają małe dzieci, a nie osoby dorosłe.
6
Po zakończonym posiłku wytrzyj serwetką kąciki ust oraz ewentualnie palce u rąk i odłóż ją po prawej stronie talerza. Nie zgniataj jej w kulkę ani nie składaj do pierwotnego kształtu - tylko odłóż. Niektóre źródła podają, że serwetkę należy odłożyć po lewej stronie nakrycia jednak jest to błąd.
Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Joanna32pl
25.01.2016
smarkaj???????????????
ajaj
25.01.2016
Jeśli podczas posiłku musisz wyjść do toalety, wówczas przeproś, wstań i odłóż serwetkę na krzesło.... a po przyjściu, przed spożyciem wina, wytrzyj nią usta.... Brawo, higiena na poziomie siedzenia
prof Gumka od Majtek
25.01.2016
Nie mam takich kłopotów bo nie stać mnie na restauracje ..........!