Jak liczyć ruchy dziecka wg Cardiff?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Metoda Cardiff polega na liczeniu ruchów płodu, dzięki której można kontrolować zdrowie dziecka. Obserwacje te są zalecane w przypadku ciąży wysokiego ryzyka, gdy np. matka cierpi na nadciśnienie lub cukrzycę. Już od około 18 tygodnia ciąży zaczynają być wyczuwalne ruchy płodu. Na początku są one bardzo słabe, jednak im dziecko jest większe, tym łatwiej jest je rozpoznać. Obserwacje powinny być prowadzone od 28-29 tygodnia ciąży i zapisywane w specjalnej tabeli lub na wykresie. Istnieją różne opinie na temat tego jak należy liczyć ruchy płodu oraz kiedy konsultować się z lekarzem, dlatego najlepiej jest to robić według instrukcji własnego lekarza prowadzącego.
1
Zjedz śniadanie około godziny 8 - 8:30, aby podnieść poziom glukozy we krwi (wywołanie ruchów dziecka) a następnie o godzinie 9 rano zacznij liczenie ruchów płodu. W przeciwieństwie do godzinnych pomiarów ten jest całodzienny i polega na zanotowaniu godziny ostatniego, czyli 10 ruchu.
2
Na wydrukowanym lub samodzielnie przygotowanym wykresie (patrz obrazek obok) zaznacz godzinę dziesiątego ruchu. Jeśli do godziny 21 było mniej niż 10 ruchów, wówczas zaznacz odpowiednią kratkę oznaczającą określoną ilość ruchów w dolnej części tabeli.
3
Wykres będzie powoli się wznosił w miarę rozwoju dziecka, gdyż ruchów będzie coraz więcej a ruch dziesiąty będzie odczuwalny w coraz to wcześniejszych godzinach. Pod koniec ciąży wykres zacznie dla odmiany opadać, gdyż dziecko nie będzie miało zbyt dużo miejsca w macicy do poruszania się w związku z czym ruchy będą mniej wyczuwalne.
4
Skonsultuj się z lekarzem jeśli przez dwa dni naliczysz mniej niż 10 ruchów dziecka lub w ciągu jednego dnia nie wyczujesz żadnego ruchu.

Powiązane porady

Stan przedrzucawkowy
cukrzyca ciążowa

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane