szybkowar

Jak używać szybkowaru?·

Gomez - specjalista Tipy.pl
szybkowar
1 z 8
Zamieszczone tutaj wskazówki wyposażą cię w informacje niezbędne do opanowania umiejętności gotowania w szybkowarze. Nie zastąpią one jednak instrukcji dołączonej do twojego urządzenia. Dla uzyskania najlepszych efektów, zapoznaj się zarówno z tą poradą, jak i wskazówkami producenta. Zyskasz wówczas kompletną wiedzę, która pozwoli ci zgłębić tajniki gotowania na parze.
1
szybkowar wewnątrz
Słowem wstępu

Wszystkie szybkowary działają na tej samej zasadzie. Pod wpływem ciepła ciecz znajdująca się w szybkowarze zaczyna wrzeć, uwalniając parę. Ze względu na zamkniętą konstrukcję naczynia para ta używana jest do szybkiego i zdrowego gotowania umieszczonych w szybkowarze produktów.

Przed każdym użyciem szybkowar powinien być dokładnie sprawdzony. Musi być czysty zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Na krawędzi naczynia, ani na pokrywce nie mogą znajdować się żadne drobinki jedzenia. Pokrywa, ani krawędź szybkowaru nie mogą mieć żadnych uszkodzeń czy wgnieceń. Również uszczelka powinna być w dobrej kondycji. Nie może być popękana, rozdarta czy wyrobiona. Gdy tylko zauważysz oznaki jej zużycia, niezwłocznie ją wymień. Dobra uszczelka powinna ściśle przylegać do pokrywki szybkowaru. Pamiętaj również o dokładnym sprawdzeniu wentylu ciśnienia. Musi być czysty i otwarty.
2
napełnianie szybkowaru
Napełnianie szybkowaru

Zanim ugotujesz cokolwiek w szybkowarze, najpierw musisz napełnić naczynie cieczą. W większości przepisów będzie to woda, jednak może to być również wino, piwo, bulion czy sok. Minimalna ilość cieczy to 1 szklanka - wystarcza ona na 10-20 minut gotowania (w zależności od modelu szybkowaru). W przypadku dłuższego czasu gotowania należy odpowiednio zwiększyć ilość wody.

Szybkowar nigdy nie może być napełniony bardziej, niż w 2/3 objętości w przypadku produktów o konsystencji stałej i 1/2 objętości w przypadku płynów lub produktów mrożonych. Wolna przestrzeń jest potrzebna dla wytworzenia odpowiedniego ciśnienia. Gotując fasolę, ryż lub inne produkty, które mogą się spienić (w tym rosół czy bulion) lub zwiększyć swoją objętość, nie napełniaj szybkowaru bardziej, niż do połowy.

W wielu przepisach wymaga się stosowania specjalnego sitka do gotowania na parze wraz z podstawką, która unosi je ponad poziom wody. Włóż je wówczas do środka szybkowaru, nalej do środka wodę, a następnie umieść jedzenie w sitku.
3
szybkowar - osiąganie ciśnienia
Osiąganie odpowiedniego poziomu ciśnienia

Gotowanie w parowarze rozpoczyna się wówczas, gdy wytworzy się w nim para. Żeby ją uzyskać, musimy rozgrzać znajdującą się w szybkowarze ciecz na dużym ogniu, a gdy tylko osiągniemy wymagany poziom ciśnienia, natychmiast skręcamy ogień do najmniejszego poziomu, który pozwoli nam to ciśnienie utrzymać.

Nakładamy na pokrywkę szybkowaru uszczelkę i umieszczamy ją na naczyniu tak, by ściśle do niego przylegała. Szybkowar kładziemy na normalnym palniku, dopasowanym do jego rozmiarów. Nie zaleca się nagrzewania szybkowaru na największym palniku.

W przypadku szybkowarów pierwszej generacji (z ruchomym regulatorem ciśnienia), trzeba uwolnić powietrze znajdujące się w naczyniu ZANIM umieścimy na wentylu regulator. W tym celu kładziemy szybkowar na dużym ogniu i czekamy, aż z wentyla zacznie się wydobywać para. Wówczas umieszczamy na nim regulator ciśnienia i kontynuujemy gotowanie znajdującej się w szybkowarze cieczy do czasu, aż regulator zacznie się gwałtownie trząść, a z wentyla będzie się wydobywać duża ilość pary. Nie zdziw się również, gdy szybkowar zacznie „syczeć”, a spod zaworu zaczną wydostawać się krople wody. Wówczas NATYCHMIAST zmniejszamy ogień. Regulator powinien trząść się teraz około 3-5 razy na minutę, a wydobywająca się spod niego para powinna lekko syczeć. Jeśli regulator trzęsie się cały czas, oznacza to, że ogień jest zbyt duży i należy go zmniejszyć. Uzyskanie odpowiedniego ciśnienia może wymagać nawet kilkukrotnej modyfikacji płomienia palnika.

W przypadku kuchenek elektrycznych najlepiej jest używać dwóch palników – jednego ustawionego na wysoką temperaturę (na początku, do uzyskania odpowiedniego ciśnienia) oraz drugiego o niższej temperaturze (do utrzymania ciśnienia na mniej więcej stałym poziomie).

Gdy uda ci się utrzymać ciśnienie na stałym poziomie przy jednoczesnym zmniejszeniu ognia, możesz przystąpić do mierzenia czasu gotowania podanego w przepisie.
4
czas gotowania - timer
Czas gotowania

To najważniejszy parametr dla udanego gotowania w szybkowarze. Należy go mierzyć od momentu zmniejszenia ognia i uzyskania stałego poziomu ciśnienia. ZAWSZE kontroluj czas gotowania za pomocą timera. Nie zwiększaj go ponad wartość podaną w przepisie. Kilka minut więcej może zamienić twoją potrawę w papkę. Jeśli mimo przestrzegania instrukcji produkty są niedogotowane, wydłużaj czas gotowania jednorazowo o 1-5 minut, za każdym razem sprawdzając czy konsystencja potraw jest już odpowiednia. Gdy czas gotowania upłynie, natychmiast zdejmij szybkowar z palnika, ale nie zdejmuj z niego pokrywki! Postępuj zgodnie ze wskazówkami zawartymi w kolejnym kroku.
5
naturalne uwalnianie ciśnienia z szybkowaru
Uwalnianie ciśnienia

Nie możesz zdjąć pokrywki z szybkowaru do czasu uwolnienia znajdującego się w nim ciśnienia. Po pierwsze jest to bardzo niebezpieczne, a po drugie – sam proces uwalniania ciśnienia jest często elementem procesu gotowania potrawy.

Istnieją trzy sposoby uwalniania ciśnienia z szybkowaru. Poznasz je w tym oraz w kolejnych krokach.

Sposób I: Naturalne opadanie ciśnienia

Jest to najdłuższa spośród wszystkich metod. Polega na usunięciu szybkowaru ze źródła ciepła i odczekaniu, aż ciśnienie wewnątrz naczynia samoczynnie zmniejszy się.

Sposób ten warto stosować podczas gotowania fasoli, ziemniaków w mundurkach lub innych produktów, których skórka powinna pozostać nietknięta. Używaj go również w przypadku jedzenia, które zwiększa swoją objętość lub pieni się, a także tych potraw, które składają się w większości z płynów (np. zupa lub bulion). Dzięki tej metodzie większość mięs i innych produktów wymagających długiego czasu przyrządzania może „dogotować się” do końca.
Nie należy jej jednak stosować w przypadku delikatnych warzyw, ryb lub potraw, które wymagają krótkiego czasu gotowania.

Nie ma jednej zasady dotyczącej tego, ile należy odczekać przed otwarciem szybkowaru. Czas ten często uzależniony jest od konkretnego modelu naczynia, a także rodzaju oraz ilości przyrządzanego jedzenia. Średnio jest to jednak około 15-20 minut. Jeżeli nie możesz doczekać do końca, przyspiesz ten czas używając metody zanurzania szybkowaru w zimnej wodzie.
6
uwalnianie ciśnienia przez wentyl
Sposób II: Wypuszczanie ciśnienia poprzez regulator

Polega na gwałtownym zmniejszeniu ciśnienia poprzez uniesienie widelcem znajdującego się na pokrywce regulatora ciśnienia (lub naciśnięciu znajdującego się na nim przycisku – w przypadku szybkowarów nowszego typu). Metodę tę możemy stosować w dwóch przypadkach – w trakcie procesu gotowania (w celu dodania do potrawy kolejnych składników lub sprawdzenia, czy jest już gotowa) lub po jego zakończeniu.

Uwolnienie pary w pierwszym przypadku sprawia, że możesz szybko otworzyć szybkowar bez ryzyka ostudzenia go i przerwania procesu gotowania. Następnie nałóż na niego pokrywkę i podkręć nieco ogień, by przywrócić ciśnienie do poprzedniej wartości.

Zastosowanie tej metody po upływie czasu gotowania ochroni delikatne warzywa i ryby przed rozgotowaniem. Nie zaleca się jej jednak używać w przypadku produktów o płynnej konsystencji (np. zup) lub takich, które zwiększają swoją objętość lub mogą się spienić. Wówczas istnieje ryzyko wycieku produktu przez wentyl.
Należy również zachować szczególną ostrożność i nigdy nie przechylać, nie zdejmować ani nie unosić regulatora ponad dopuszczalny poziom, żeby przyspieszyć uwalnianie pary. Grozi to wyciekiem składników przez wentyl i poparzeniami.
7
zanurzenie szybkowaru w wodzie
Sposób III: Wypuszczanie ciśnienia poprzez zanurzenie szybkowaru w zimnej wodzie

Jeśli istnieje potrzeba natychmiastowego zmniejszenia ciśnienia oraz temperatury, umieszcza się szybkowar w zlewie i puszcza na jego pokrywkę strumień zimnej wody.

Włóż szybkowar do zlewu nieco pod kątem. Strumień zimnej wody powinien spływać po krawędzi pokrywki i bokach naczynia ochładzając je szybko, nie może być jednak skierowany bezpośrednio na wentyl. Jeżeli kran w zlewie jest zbyt krótki, żeby woda mogła opływać pokrywkę, najpierw napełnij zlew zimną wodą (na wysokość około 10 cm), a dopiero później umieść w nim szybkowar.

Metodę tę stosuje się do potraw o bardzo krótkim czasie gotowania lub wówczas, gdy trzeba przerwać proces gotowania tak szybko jak to możliwe. Stosuj ją chcąc uzyskać świeże, delikatnie chrupiące warzywa lub owoce morskie lub gdy gotujesz zupy i inne potrawy pieniące się.

Nie wolno używać tego sposobu w przypadku szybkowarów elektrycznych.

Jeśli chcesz zastosować ten sposób w celu dodania do potrawy składników lub sprawdzenia, czy jest już gotowa, miej na uwadze to, że przywrócenie wymaganego poziomu ciśnienia w szybkowarze, który jest schłodzony, trwa znacznie dłużej. Ten wydłużony czas może poskutkować rozgotowaniem niektórych potraw.

Należy również zachować szczególną ostrożność przenosząc rozgrzany szybkowar wypełniony gorąca cieczą z kuchenki do zlewu.
Pamiętaj, żeby nigdy nie kierować strumienia wody bezpośrednio na wentyl. Jeżeli będzie on zablokowany przez strumień wody, w szybkowarze może wytworzyć się podciśnienie na tyle duże, że spowoduje wgięcie się pokrywki do środka.

Gdy ciśnienie opadnie (spod regulatora ciśnienia nie będzie wydobywać się dźwięk uciekającej pary), zdejmij regulator z wentyla, a następnie usuń pokrywkę szybkowaru.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

Patelnia
Patelnia
mikrofalówka

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

kasia
07.11.2016
Panie Tomku, dziękuję za przydatny komentarz. Właśnie zaczynam swoją przygodę z szybkowarem i jak na razie jestem zachwycona.
kasia
07.11.2016
Tomek
27.11.2014
Witam. Używam szybkowaru od 28 lat. Ma on również funkcję parowaru, tak tu przez wielu chwaloną. Szybkowar dla mnie to gotowanie w wodzie, ziemniaczki gotowane w parze może i zdrowe, ale smakują (dla mnie) znacznie gorzej niż z wody. Podstawowa wiadomość o szybkowarze to czas gotowania liczony nie od momentu postawienia garnka na "ogień", tylko od momentu "syczenia"-zagotowania, czyli gwałtownego wydostawania się pary. Gotowanie na parze ma czas do momentu zagotowania (gotujemy wlewając szklankę wody)zdecydowanie mniejszy, niż gotowanie w wodzie, gdzie mamy , np. ziemniaki całkiem przykryte wodą i jest jej około litra. Obecny mój szybkowar (6litrów firmy FAGOR, stalowy i tylko stalowe polecam) ma dwie temperatury gotowania (112stoni i 118). Podam przykładowe czasy gotowania:
kapusta kiszona - 20 min (na bigos dokładamy koncentrat pomidorowy do gotowania, przyprawy i mamy po 20 min gotowania kapustę przesiąkniętą koncentratem, dodatkowo mniej przykrego zapach w kuchni, na zasmażaną tylko przyprawy i pamiętajmy o regulacji kwasowości, przez odciśnięcie kwasu z kapuchy do naczynia i ewentualnej korekty kwasowości po ugotowani )
duszenie mięsa - 20min (karkówka plastry z powidłami, gulasz, szybki wywar z kości na zupy)
gołąbki - 35min
fasola nasiona po wcześniejszym namoczeniu 30 min
ziemniaczki 12 min (wkładając tak jak wszystkie warzywa do wody letniej lub zimnej)
golonka około 45 min na 05kg ,powyżej np 0,75 około 1h
Czas gotowania na 118stopni jest około 30% krótszy. Pamiętać musimy, że szybkowara nie powinniśmy napełnić więcej jak około 3/4 jego pojemności i nie gotować rzeczy które tworzą pianę w czasie gotowani np.: grochu łuskanego.
Z tego względu, że nie dorzucimy przypraw do smaku w czasie dość krótkiego gotowania, powinniśmy zwiększyć ilość przypraw o około 50%.
Pamiętajmy również, że potrawy z szybkowara smakują troszkę inaczej, czy lepsze, każdy oceni sam (dla mnie smaczniejsze, mimo początkowych kłopotów ze słonością mięs np.: golonki). Każdemu kto chce używać tego garnka polecam (wręcz nakazuję) przeczytać dokładnie instrukcję producenta. Życzę udanego gotowania.