chrupiące warzywa z patelni

Jak zrobić chrupiące warzywa z patelni?

Gomez - specjalista Tipy.pl
Warzywa podawane w chińskich restauracjach są zazwyczaj idealnie ugotowane – miękkie, ale wciąż chrupiące, odpowiednio doprawione, o pięknym, żywym kolorze. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego jak trudno taki efekt osiągnąć. Nie musimy jednak posiadać skośnych oczu i nazwiska Kim, by przyrządzić je samemu. Dzięki sposobowi opisanemu poniżej nie będzie ci nawet potrzebny wok. Chrupiące warzywa przygotujesz wprost na patelni. Jak? Dowiesz się tego z dalszej lektury.
1
Sekretem tej metody jest podsmażenie warzyw na patelni, a później dokończenie ich gotowania na parze. Sprawdza się to nie tylko w przypadku dań kuchni chińskiej, ale również warzyw podawanych do dań włoskich, azjatyckich, czy francuskich. Smażenie nadaje warzywom intensywny smak, ale mogą się one przypalić zanim staną się odpowiednio miękkie. Gotowanie ich na parze sprawia, że uzyskują odpowiednią konsystencję, jednak nie da się za jego pomocą otrzymać tak intensywnego smaku jak w przypadku warzyw smażonych sauté .
2
W fazie smażenia na gorącym tłuszczu dodaj do warzyw aromatyzujące dodatki, takie jak ząbki czosnku czy pokrojona na grube plastry cebula i imbir. Nadadzą one warzywom smak bez ryzyka przypalenia się. Na końcu gotowania możesz je usunąć lub pozostawić (cebula rozpadnie się na smaczne, cieniutkie brązowe pierścienie). Do smażenia używaj patelni o grubym dnie (np. żeliwnej lub ze stali nierdzewnej), a przed wrzuceniem na nią warzyw upewnij się, że jest bardzo gorąca. Wysoka temperatura karmelizuje warzywa, nadając im słodki, intensywny smak. Poszczególne warzywa najlepiej pokroić na kawałki o takich samych rozmiarach, dzięki czemu równomiernie się ugotują. Pamiętaj również, by włączyć wentylator lub otworzyć okno. Na tym etapie pojawi się trochę dymu.
3
Kolejny etap to gotowanie na parze dla uzyskania odpowiedniej tekstury. Do podsmażonych warzyw dodaj 1/4 szklanki wody i przykryj patelnię pokrywką. Woda usunie zbyt przyrumienione kawałki warzyw, a para jaka wydzieli się na tym etapie sprawi, że warzywa staną się miękkie, ale wciąż chrupiące.
4
Metoda ta jest skuteczna w przypadku większości twardych, jędrnych warzyw, pod warunkiem, że odpowiednio zmodyfikujemy czas ich gotowania.

Groch cukrowy (zarówno nasiona, jak i strąki) to doskonały dodatek do dań kuchni azjatyckiej. Podsmaż go z czosnkiem i imbirem, a następnie gotuj na parze przez kilka minut (na koniec polecam skropić go sosem sojowym i olejem sezamowym).

Cukinia również doskonale smakuje przygotowana tą metodą, jednak należy bardzo uważać, żeby jej nie rozgotować. Podsmaż ją z kukurydzą i drobno posiekaną papryką, a następnie dogotuj na parze przez około minutę. Na koniec posyp odrobiną chili.

Polecam również przygotowane w ten sposób kalafiory (z curry i masłem) lub marchewkę (z brązowym cukrem i cebulą szalotką).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jak gotować makaron?
Stek w marynacie
gotowana komosa

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Aksamitny Heniek
21.02.2017
HaHaHaHaHa
Ania
04.04.2016
To nie gotowanie na parze a duszenie!