szybkowar

Jak wybrać szybkowar?·

Gomez - specjalista Tipy.pl
szybkowar
1 z 8
Zakup szybkowaru może być kłopotliwą kwestią, jeśli nie wiemy na jakie parametry zwrócić uwagę. Liczy się bowiem nie tylko pojemność naczynia i materiał, z którego jest wykonane. Skorzystaj z zamieszczonych poniżej wskazówek, a już za chwilę dowiesz się jak wybrać szybkowar idealnie dopasowany do twoich potrzeb. Tylko świadomy i przemyślany zakup przyniesie ci zadowolenie na lata.
1
szybkowar ze stali nierdzewnej
Jaka jest różnica między szybkowarem z aluminium, a szybkowarem ze stali nierdzewnej?

Szybkowary z aluminium są niedrogie, lekkie i zapewniają jednorodny transport ciepła ze względu na doskonałe przewodnictwo cieplne aluminium. Niestety, tak samo szybko jak się nagrzewają, tracą również ciepło. Co więcej, przy częstym używaniu pojawiają się na nich przebarwienia i ubytki. Często nie ma to wpływu na działanie szybkowaru, jednak samo aluminium stanowi materiał mało wytrzymały i nietrwały. Decyduj się na nie wyłącznie, gdy nie stać cię na szybkowar ze stali nierdzewnej. W tej kategorii najlepszym wyborem są szybkowary z aluminium anodowanego.

Szybkowary ze stali nierdzewnej mają gładką, nieporowatą powierzchnię, są nieco cięższe i niestety droższe od modeli z aluminium. Ze względu na niezwykłą wytrzymałość stali, służyć ci będą przez lata. Niestety stal nierdzewna nie jest zbyt dobrym przewodnikiem ciepła. Nagrzewa się powoli i nierównomiernie. Jak obejść ten problem? Wybrać szybkowar z warstwowym dnem, na spodzie którego znajduje się pierścień z dobrze przewodzącego ciepło aluminium. Znacznie poprawi to parametry cieplne naczynia i sprawi, że szybkowar będzie dobrze współpracował zarówno z kuchenkami gazowymi, jak i z płytami indukcyjnymi.
2
podziałka szybkowaru
Jaka powinna być pojemność szybkowaru?

Zazwyczaj podaje się całkowitą pojemność szybkowaru, choć tak naprawdę jej użyteczna część to zaledwie 1/2 – 2/3 w zależności od rodzaju przygotowywanego jedzenia. Pozostała część jest wykorzystywana do wytworzenia pary koniecznej do ugotowania znajdującego się w szybkowarze jedzenia.

Na rynku dostępne są zazwyczaj szybkowary o pojemnościach z przedziału 2-8 litrów. Nie ma jednak sensu kupować naczynia o pojemności mniejszej, niż 4 litry. Wybór konkretnej pojemności zależy od ilości osób, dla których przyrządzamy posiłek oraz samej specyfiki gotowanego w szybkowarze jedzenia:

  • 4 litry – dobry wybór dla 1-2 osób lub do przyrządzenia jednorazowo jednego dania, np. ziemniaków lub warzyw gotowanych na parze.

  • 6 litrów – najbardziej popularny rozmiar dla rodzin 2-4 osobowych. Pomieści większość produktów, prawie wszystkie przepisy przewidują użycie szybkowaru o tej pojemności.

  • 8 litrów – pojemność wskazana dla większych rodzin (4-5 osób) lub do przygotowywania dużych porcji rosołu.

Nie mniej ważnym parametrem jest również średnica dna szybkowaru. Jeśli na przykład planujemy używać szybkowaru do przyrządzania (lub rozmrażania) dużych kawałków mięsa, nie zrobimy użytku z dużej pojemności naczynia, jeśli jego dno nie będzie na tyle duże, by kawałek ten pomieścić. Dostępne na ryku szybkowary mają średnicę z przedziału 18-25 cm.
3
regulator ciśnienia szybkowaru
Na jakie elementy szybkowaru zwrócić uwagę?

Istnieje kilka elementów, na które trzeba zwrócić uwagę kupując szybkowar. Są to:

Regulator ciśnienia

Każdy szybkowar musi posiadać regulator ciśnienia umożliwiający kontrolę ciśnienia wewnątrz naczynia. Istnieją trzy rodzaje zaworów umożliwiających taką regulację: klasyczny ciężarkowy, nowoczesny ciężarkowy oraz sprężynowy. Niezależnie od tego, na który typ się zdecydujesz, zawsze wybieraj taki regulator, który umożliwia osiągnięcie ciśnienia w wysokości 1 bara. Takie ciśnienie jest wymagane w większości przepisów.

Regulator z klasycznym zaworem ciężarkowym. Zawór taki umieszczony jest na górze wentylu ciśnienia. Zawsze wybieraj taki szybkowar, w którym regulator ten można odkręcić. Jest to bardzo ważne, ponieważ przed każdym gotowaniem musisz sprawdzić, czy wentyl ciśnienia jest czysty i drożny. Gdy regulator zaczyna się trząść, oznacza to, że odpowiednie ciśnienie zostało osiągnięte, można więc zmniejszyć ogień i rozpocząć proces gotowania. Sporadyczne drgania zaworu (3-5 razy na minutę) w słyszalny sposób sygnalizują, że ciśnienie w szybkowarze utrzymywane jest na prawidłowym poziomie.

Regulator z nowoczesnym zaworem ciężarkowym. Regulator taki jest przymocowany do szybkowaru. Nie trzęsie się, ale sporadycznie uwalnia parę zamkniętą w szybkowarze (w ilości potrzebnej do utrzymania ciśnienia 1 bara). Mierzenie czasu gotowania powinno rozpocząć się wówczas, gdy para zacznie uchodzić z regulatora (tak jak poprzednio, zmniejszamy wówczas ogień, by utrzymać ciśnienie na stałym poziomie). Ponieważ regulator nie wydaje żadnego charakterystycznego dźwięku, trzeba uważnie obserwować moment, gdy zacznie się z niego wydostawać para.

Regulator z zaworem sprężynowym. Zawiera wyskakujący do góry zawór z podziałką wskazującą poziom ciśnienia wewnątrz szybkowaru. Na podziałce zazwyczaj znajdują się dwie wartości: 0,7 bara i 1 bar, choć w większości przepisów wymaga się tej wyższej wartości. Ten typ regulatora nie wydaje dźwięku, dlatego trzeba uważnie obserwować szybkowar w celu określenia, kiedy zostanie osiągnięte odpowiednie ciśnienie. Gdy tak się stanie, postępujemy tak jak w pozostałych przypadkach, skręcając ogień w celu utrzymania ciśnienia na stałym poziomie. Szybkowary z regulatorami sprężynowymi są droższe od tych z regulatorami ciężarkowymi.
4
blokada pokrywy
Blokada pokrywy

Zawsze wybieraj szybkowar z blokadą pokrywy. Dzięki niej ciśnienie w szybkowarze nie będzie narastać, gdy pokrywka nie będzie odpowiednio zamocowana, nie będzie jej również można zdjąć, dopóki ciśnienie wewnątrz naczynia nie zostanie zredukowane do bezpiecznego poziomu. Pamiętaj również, że na pokrywce powinien znajdować się zawór bezpieczeństwa, który pozwoli obniżyć ciśnienie w przypadku, gdy wentyl z jakichś powodów będzie zatkany. Niezwykle ważnym elementem wyposażenia jest też uszczelka, zapewniająca hermetyczne zamknięcie naczynia.

Wkładki do gotowania na parze

Szukaj szybkowaru, który posiada w zestawie wkładkę lub koszyk do gotowania na parze. Pozwoli ci to przyrządzać jedzenie bez konieczności zanurzania go w wodzie. Dzięki niemu będziesz również mógł gotować kilka potraw jednocześnie (jedne na dnie naczynia, inne w koszyku) bez ryzyka wymieszania się smaków.

Uchwyty

Weź w dłonie szybkowar, którego zakup rozważasz. Sprawdź, czy rączki są wygodne w użyciu i dobrze wyważone. Lepsze modele tych naczyń mają ergonomiczne uchwyty zaprojektowane specjalnie dla łatwiejszego przenoszenia szybkowaru. Szybkowary o pojemności 6 litrów lub większej powinny mieć rączki po obu stronach (zazwyczaj będzie to jedna długa i jedna krótka rączka).

Dno

Jeśli kupujesz szybkowar ze stali nierdzewnej, zawsze szukaj takiego modelu, którego dno jest wykonane z dwóch lub trzech metali (zazwyczaj pokryte aluminium). Dzięki temu naczynie będzie szybciej nagrzewać się, a ciepło będzie równomiernie transmitowane po całej jego powierzchni. Wzmocnione dno to również mniejsze ryzyko przypalenia i łatwiejsze czyszczenie.

Instrukcja obsługi i książka z przepisami

Choć wydaje się to banalne, bardzo ważne jest zadbanie o to, by szybkowar posiadał instrukcję w języku polskim (lub przynajmniej w języku, który jesteśmy w stanie zrozumieć). W instrukcji tej znajdziemy opis poszczególnych parametrów szybkowaru oraz wyjaśnienie sposobu, w jaki naczynia należy używać (więcej na ten temat dowiesz się też z porady „Jak używać szybkowaru?”). Przydatna jest również książka z podstawowymi przepisami i tabelą czasu gotowania poszczególnych potraw.
5
szybkowar z nieprzywierającą powierzchnią
Unikaj nieprzywierających powierzchni

Wbrew zapewnieniom producentów nieprzywierająca powłoka na dnie szybkowaru nie sprawdzi się przy dłuższym jego użytkowaniu. Z czasem zaczyna ona odpryskiwać i odchodzić, a jej drobinki przedostają się do gotowanego jedzenia. Co więcej, większość tego typu powłok pod wpływem wysokiej temperatury wydziela toksyczne opary, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. W przypadku szybkowaru taka powłoka naprawdę nie jest konieczna.
6
szybkowar elektryczny
Szybkowary klasyczne, elektroniczne i elektryczne

Szybkowary klasyczne mają wygląd garnka z aluminium lub stali nierdzewnej ze specjalną pokrywką wyposażoną w zawór (jego rodzaj zależy od modelu szybkowaru). Są najczęściej stosowane i stosunkowo niedrogie.

Bardziej zaawansowane technicznie są szybkowary elektroniczne. Są one wyposażone w wyświetlacz LCD, timer oraz szereg dodatkowych funkcji, np. zdefiniowanych programów gotowania poszczególnych potraw. Są znacznie droższe od szybkowarów klasycznych i nie zawsze warte wydanych pieniędzy.

Zdecydowanie unikaj szybkowarów elektrycznych. Nie umieszcza się ich na kuchence czy płycie indukcyjnej, a podłącza do prądu. Mają małą pojemność, niewielką możliwość kontroli ciśnienia, a sposoby jego obniżania po zakończeniu gotowania również są mocno ograniczone. Takie szybkowary są niezbyt użyteczne i sprawdzają się jedynie wówczas, gdy nie mamy dostępu do kuchenki.
7
szybkowar fagor
Producenci i ceny

Istnieje wielu producentów szybkowarów, którzy cieszą się popularnością i zaufaniem (np. Fagor, BergHOFF, Hawkins, Beem Germany, Concept, Tefal). Ponieważ szybkowar ma ci służyć całymi latami, zawsze wybieraj sprawdzonych producentów, którzy utrzymają się na rynku przez długie lata. Jest to niezwykle istotne, ponieważ części szybkowaru takie jak uszczelki, czy regulatory mogą z czasem wymagać wymiany.

Jeśli chodzi o ceny, mieszczą się one w przedziale 150-1500 zł. Droższe są modele elektroniczne, z wyświetlaczem LCD, regulacją temperatury czy wbudowanymi programami gotowania potraw. Przyzwoity szybkowar kupisz już jednak za około 200-400 zł.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Alina
13.10.2017
Czym sie kierowac przy kupnie szybkowara
Na co zwrocic uwage?
aaa
28.09.2016
Garnki, w tym szybkowary Philipiaka są tak namolnie reklamowane na każdym jednym forum, że u mnie wywołało to już efekt odwrotny. Jeszcze nie widziałam a już wiem, ze nie kupię. Upierdliwy marketing jest wkurzający oraz każe się zastanawiać, dlaczego dany produkt potrzebuje aż takiej reklamy. Inne dobre marki każdy zna bez zatrudniania sztabu ludzi do pisania po forach a najlepsza jest poczta pantoflowa.
kawo
07.09.2016
Szybkowar Philipiak proponuję unikać. Więcej w nim marketingu niż użyteczności.
Inne są lepsze i mniej kosztują.
kuchara
23.05.2016
Zupelna bzdura! Szybkowar elektroniczny uzywam codziennie i to jeden z najlepszych wynalazkow od wynalezienia kola. Jest cudowny i obiad gotowy w mig!!
mkowalewska80
20.03.2016
Danuto, produkty marki Philipiak (w tym szybkowar) można obejrzeć/zakupić na stronie naszego sklepu internetowego shop.philipiakmilano.pl, w salonach stacjonarnych oraz na pokazach, które organizowane są na terenie całego kraju.

Pozdrawiam, Marta Kowalewska
Online Ekspert marki PHILIPIAK
Danuśka
18.03.2016
A gdzie taki szybkowar można obejrzeć?
Piżmak
08.03.2016
Jako kucharz pasjonata mogę polecić szybkowar marki Philipiak. Świetnie sprawdza się u mnie w kuchni.