pranie pachnące stęchlizną

Jak usunąć zapach stęchlizny z prania?·

AdelaAdela - specjalista Tipy.pl
pranie pachnące stęchlizną
1 z 4

Twoje pranie, mimo użycia dobrego proszku i płynu do płukania tkanin, pachnie stęchlizną? Może być tego kilka powodów. Poniżej poznasz te najczęściej spotykane oraz dowiesz się jak w prosty sposób pozbyć się tego nieprzyjemnego zapachu z ręczników i ubrań. Nie będziesz w tym celu potrzebować żadnych specjalistycznych detergentów. A dzięki wskazówkom zamieszczonym w kolejnych krokach uzyskasz informacje, które pomogą ci rozwiązać problem stęchlizny na dobre.

1
zatęchłe pranie

Dlaczego świeżo wyprane ubrania pachną stęchlizną? Przyczyn może być kilka. Oto te najczęściej spotykane:

  • Zostawienie mokrych ubrań w pralce na zbyt długi czas (np. na całą noc).

  • Schowanie ubrań do szafy zanim zdążą całkowicie wyschnąć. W takich ubraniach wciąż znajduje się wilgoć, która po zamknięciu (w szafie, w szufladzie) powoduje tworzenie się na włóknach pleśni i powstawanie nieprzyjemnego zapachu. Ubrania zawsze susz do samego końca, najlepiej w pomieszczeniu ze swobodnym przepływem powietrza.

  • Przyczyną problemu jest pralka (w szczególności, gdy jest ona ładowana od przodu). Musisz wyczyścić ją ustawiając pusty cykl prania (przy wysokiej temperaturze wody) i wlewając do pojemnika na płyn dwie szklanki wybielacza. Zobacz również, czy pojemnik jest czysty. Jeśli nagromadził się w nim osad z proszku lub płynu, dokładnie wyczyść go wybielaczem i wypłucz. W przypadku pralek ładowanych od przodu sprawdź gumowe uszczelki dookoła drzwiczek, a jeśli zauważysz na nich osad – zmyj go za pomocą wybielacza i ostrej gąbki (pamiętaj o użyciu rękawiczek ochronnych). Po zakończeniu każdego prania zostawiaj drzwiczki otwarte, żeby wnętrze pralki oraz uszczelka miały szansę całkowicie wyschnąć.

  • Wrzucanie do kosza na brudne ubrania wilgotnych ręczników i ścierek. Jeżeli znajdują się tam one przez dłuższy czas, zanim zostaną wyprane, zamknięta w nich wilgoć może sprawić, że pozostałe ubrania przesiąkną zapachem stęchlizny. Rozwiązanie? Zawsze całkowicie wysusz brudne ręczniki i ścierki, zanim wyrzucisz je do prania.

2
czyszczenie pralki

Jak pozbyć się zapachu stęchlizny z ubrań? Jeśli zareagujemy odpowiednio wcześnie, zazwyczaj wystarczy ponowne wypranie ubrań, by pozbyć się z nich nieprzyjemnego zapachu. Jeżeli jednak sposób ten okazał się nieskuteczny, wypróbuj wskazówki zamieszczone poniżej:

  • Ponownie wypierz ubrania, ale tym razem wraz z proszkiem dodaj do prania 1 szklankę octu. Jeżeli pierzesz rzeczy białe, zamiast octu użyj wybielacza.

  • Namocz ubrania przed ponownym wypraniem ich. Włóż pachnące stęchlizną rzeczy do zlewu lub dużej miednicy, zalej wodą i dodaj około 1 szklankę octu na każde 4 litry wody. Namaczaj ubrania przez kilka godzin, a następnie wypierz w pralce jak zwykle. W przypadku białych rzeczy zastąp ocet wybielaczem (tym razem w proporcji 1/2 szklanki na każde 4 litry wody).

  • Ponownie zrób pranie, ale tym razem powieś ubrania na sznurku na zewnątrz (sposób działa wyłącznie w gorące, letnie dni). Słońce to jeden z najlepszych sposobów na pozbycie się pleśni i towarzyszącego jej nieprzyjemnego zapachu.

  • Wlej do pojemnika na płyn do płukania szklankę amoniaku. NIGDY nie mieszaj amoniaku z wybielaczem. Wytwarzają się wówczas toksyczne opary, które mogą uszkodzić płuca.

  • Dodaj do proszku sodę oczyszczoną lub boraks. Sprawią one, że pH wody stanie się nieco bardziej zasadowe, co zwiększy skuteczność proszku do prania. Mają one również właściwości neutralizujące nieprzyjemny zapach.

  • Do pojemnika z atomizerem wlej płyn Listerine lub spirytus salicylowy. Spryskaj nim suche, pachnące stęchlizną ubrania.

  • Zatęchłe, ale suche ubrania włóż na kilka godzin do zamrażalnika. Niska temperatura zabije pleśń będącą przyczyną nieprzyjemnego zapachu.

3
suszenie ubrań na świeżym powietrzu
Co zrobić, gdy na ubraniach pojawią się plamy lub ogniska pleśni?

  • Na plamki pleśni wyciśnij świeżo wyciśnięty sok z cytryny, a następnie posyp je solą. Wysusz ubrania na słońcu, a następnie wypierz jak zwykle.

  • Miejsca pojawienia się pleśni zwilż, a następnie wetrzyj w nie mydło w kostce. Całość zasyp sproszkowaną kredą. Dobrze wetrzyj ją we włókna, a następnie wypierz ubranie w pralce.

  • W miejsca pleśni wetrzyj pastę przygotowaną z dwóch łyżeczek wody, jednej łyżeczki sproszkowanej kredy i dwóch łyżeczek sproszkowanego mydła. Całość porządnie opłucz, a następnie pozostaw do wysuszenia na słońcu. Uważaj! Ten sposób może odbarwić kolorowe tkaniny.

  • Na prawą i lewą stronę tkaniny nałóż papkę przygotowaną z delikatnego mydła, skrobi kukurydzianej, połowy mniejszej, niż pozostałe składniki porcji soli oraz soku z cytryny. Materiał pozostaw do wyschnięcia na słońcu.

  • Namocz ubrania przez noc w maślance. Następnie wypierz jak zwykle.

  • Przygotuj pastę z sody oczyszczonej i wody utlenionej. Wetrzyj ją w plamy po pleśni i pozostaw na godzinę lub na całą noc (w zależności od wielkości plamy). Następnie wypierz jak zwykle. Uwaga: choć jest to mało prawdopodobne, jednak pasta może odbarwić niektóre delikatne tkaniny.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (22)

* Pola wymagane

Mm
30.09.2019
Prosze przestac uzywac kapsulek na jakis czas . Miesiac dwa. Problem zniknie. Nie do konca rozpuszczone folie odkladaja sie w bebnie i rosna grzyby. Tez z tym walczylem i dopiero po demontazu bebna to wyszlo. Nigdy wiecej kapsulek.
Samotny ojciec
31.07.2019
Rozwiązanie jest i to proste!
- do płukania nie używajcie płynów lecz 4-5 łyżek stołowych octu spirytusowego 10%
- ja raz w miesiącu uruchamiam w pralce puste pranie 90 stopni z jedną kostką do mycia naczyń, tylko taką dobrą o szerokim spektrum działania.
Wasze problemy znikną :)
ECOSilver
27.06.2019
Problem zapachu w pralce związany jest albo z syfonem lub jego brakiem, albo z bakteriami i grzybami zalegającymi w pralce. Nanosrebro do higienizacji rozwiąże problem i w pralce i stęchniętych ubrań.
Olaja
16.01.2019
A mnie pomógł proszek do prania przeciwko grzybom i bakteriom. Wcześniej nic nie pomagało, męczyłam się z tym 2 lata...
Bbb
18.11.2018
zawsze wycieram gumę i wyciągam szmatką resztę wody spod gumy. Aby zabić grzyba i rozpuścić w pralce to pranie z octem i kwaskiem jest super. Odkamieni i usunie syf działa grzybobójczo. Nie prac ciągle w 40 stopnoach, bo to żadne pranie ...
erwin32
12.03.2018
Najlepiej prać ręcznie i po kłopocie.:)
ja
18.02.2018
mi pomogło wlanie octu i puszczenie pustego prania na najwyższej temperaturze, jaką ma pralka. Co jakiś czas to robię aby usunąć z pralki resztki proszków do prania, płynów do prania i płynów do płukania... uruchamiam pralkę z pustym bębnem na bardzo wysoką temperaturę i wlewam dużo octu
Tytus
02.11.2015
Po praniu oczywiście otwarte drzwiczki żeby pralka wyschła ale też wylać wodę z dolnego zbiorniczka bo to ona często kiśnie pozostawiona na 2-3 dni.

Mało brakowało, że dobrą koszulę i spodnie bym wyrzucił do kosza bo pachniały czymś jak stęchlizna, skiśnięto woda, mocz.
Ja miałem taki przypadek że po wyjęciu z pralki cześć ubrań było ok a część no grubsze spodnie jeans lub grubsze koszule (które np na barkach miały wszywany dodatkowy prostokąt z materiału) te ubrania się nie dopierały, kisły w czasie wysychania, pachniały moczem. Wszystkie prałem w 40 stopniach, cykl eco, zwykłym proszkiem bez płynu bo myślałem że to wina płynu. Schły w łazience w ciągu nocy, był powiew powietrza więc nie kisły w wilgoci. Jest jesień ale grzejniki już grzeją.
Lekarstwem na to okazało się być dokładne pranie w 60 stopniach, które usunęło z grubszego materiału resztki potu. Ubrania już po wyjęciu z pralki straciły brzydki zapach a rano następnego dnia założyłem suche do pracy.
Julia
26.10.2015
Ups, proszę usunąć mój poprzedni komentarz - komputer nie otworzył mi artykułu do końca -zwracam honor ;)
grzesiek
27.04.2015
A ja poradziłbym jeszcze sprawdzić czy pralka aby na pewno grzeje. My mieliśmy uszkodzoną grzałkę i mimo niby poprawnych cykli prania, ręczniki po kilku wytarciach rąk nabierały nieprzyjemnego zapachu.