Jakie właściwości ma gruszka?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Wiedzieliście, że gruszki występują w ponad 60-ciu odmianach? Jeśli chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej na temat gruszek - koniecznie przeczytaj ten artykuł!
1
Gruszka ma bardzo długą historię: początkowo uprawiano ją w Persji, następnie przetransportowano do Rzymu. Tam zyskała miano królowej ogrodów. Do Europy dotarła jednak stosunkowo późno, bo w okolicach XVIII wieku. Najlepsze plantacje gruszek można znaleźć na terytorium Belgii oraz Francji.
2
Gruszka w 100 g zawiera około 60 kcal (zależnie od odmiany).
Na 100 g gruszki przypada aż 84 g wody, a także 13 g węglowodanów, 0,5 g białka i 0,3 g tłuszczy. Gruszka ma bardzo bogaty skład witamin, mianowicie: A, B1, B2, B6, C i PP. Oprócz tego, w gruszce znajdziemy także: potas, magnez, bor, jod, sód, wapń, fosfor, żelazo.
3
Gruszki to dobry sposób na gorączkę oraz stany zapalne. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie jest to owoc ciężkostrawny (mowa tu o miąższu). Ze względu jednak, na swoją konsystencję (w gruszkowym miąższu znajdują się komórki kamienne) należy dokładnie rozdrabiać, czy też z należytą dokładnością gryźć gruszki, aby nie mieć problemów związanych z żołądkiem. Dokładnie starta gruszka nadaje się nawet do podawania małym dzieciom.
4
Gruszka to doskonały środek na zaparcia. Szczególnie bardzo dojrzale owoce, o białej barwie, spożywane w nadmiarze mogą wywoływać biegunki. Z kolei przy leczeniu biegunek, zaleca się spożywanie cierpkich owoców gruszy, które hamują nieprzyjemne dolegliwości.
5
Z naparu ze świeżych gruszek można przygotować płyn do przemywania ran. Sok z gruszek to dobry napój dla osób z nadciśnieniem tętniczym, gdyż delikatnie je obniża. Polecany jest także przy gorączce, odwodnieniu. Są to owoce wykazujące delikatne działanie moczopędne, więc warto sięgać po nie w przypadku chorób układu moczowego. Ze względu na zawartość wapnia w gruszkach, powinny sięgać po nie osoby starsze, z problemami kostnymi.
Zawartość jodu sprzyja z kolei osobom borykającym się z problemami z tarczycą.
6
Gruszka znalazła szerokie zastosowanie w kosmetyce. Produkuje się z niej głównie kremy, toniki i inne specyfiki wygładzające naszą skórę i wyrównujące jej koloryt. Ekstrakt z gruszki można spotkać także w szamponach, odżywkach i płukankach do włosów. Gruszka to także lekki, orzeźwiający i owocowy zapach występujący w wielu kobiecych perfumach.
7
Gruszki są znanym i docenianym afrodyzjakiem. Często mówi się, że gruszka przypomina swym kształtem ponętne ciało kobiece. Idealny deser dla zakochanych, to gruszka połączona z czekoladą. Zawarty w gruszce bor, dodatkowo pobudza nasz umysł do intensywniejszej pracy.
8
Warto spożywać gruszki w stanie surowym, po obróbce termicznej pod postacią musu, bądź w formie suszu (idealnego np na kompot). Niestety gruszki ze względu na sporą zawartość wody, zupełnie nie nadają się do mrożenia.
?

Wskazówki
*Jeśli jesteś alergikiem i często po zjedzeniu owoców występuje u Ciebie wysypka i świąd - spróbuj gruszek! Uznawane są one za owoce hypoalergiczne i bardzo rzadko wywołują w/w alergie!
* Jedna gruszka to około 15% dziennego zapotrzebowania na błonnik pokarmowy!

!

Uwaga!
* Podczas kiedy gruszka dojrzewa, wzrasta w niej zawartość cukrów, a maleje zawartość pektyn i organicznych kwasów!
* Z nadmiernego spożywania gruszek powinny zrezygnować osoby cierpiące na częste wzdęcia!

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Silminyel
10.02.2014
Gruszki dobrze się sprawują w maseczkach oczyszczających ma twarz. Szczególnie dobrym połączeniem jest dojrzała, rozgnieciona na papkę gruszka w połączeniu z zieloną glinką (na jednorazową maseczkę wystarczy mniej niż pół gruszki).