Faworki na 5 sposobów·

angel11 - specjalista Tipy.pl
1 z 6
W Tłusty Czwartek na polskich stołach królują przede wszystkim pączki oraz faworki, zwane także chrustem. Najlepiej smakują oczywiście te zrobione własnoręcznie. Planujesz zrobić tradycyjny chrust na podstawie receptury rodem z babcinego kajetu? Proszę bardzo! Nie masz czasu na przesiadywanie w kuchni? Zapoznaj się z przepisem na banalnie proste w wykonaniu faworki z ciasta francuskiego. A może nie jesz produktów, w których skład wchodzą jaja i mleko krowie? Również znajdziesz coś dla siebie. A to dopiero początek. Poznaj przepisy na faworki w różnych odsłonach.
1
Tradycyjny chrust

Składniki:
½ kg mąki,
5 dag miękkiego masła,
8 żółtek,
3 łyżki śmietany (gęstej),
2 łyżki spirytusu,
szczypta soli,
do smażenia: 1 l oleju

Wysyp na stolnicę mąkę i uformuj z niej kopiec z wgłębieniem w środku. Dodaj pozostałe składniki (bacznie uważając, by nie wylać spirytusu bezpośrednio na żółtka). Zagnieć wszystko na sprężyste ciasto, tworząc z niego zwartą kulę, a następnie uderz nim kilka razy o stolnicę. Teraz owiń ciasto folią i włóż na ok. godzinę do lodówki. Po upłynięciu tego czasu rozwałkuj je cienko (nie podsypując go już dodatkowo mąką!), po czym pokrój je na paski o wymiarach ok. 3 cm x 10 cm. W środku każdego paska zrób nacięcie, przez które potem przewiniesz jedną z końcówek faworka tak, by przypominał kokardkę. Chrust smaż w głębokim oleju z obu stron. Będą gotowe, kiedy uzyskają piękny złocisty kolor. Ciepłe faworki posyp delikatnie cukrem pudrem.
2
Faworki last-minute

Składniki:
275 g ciasta francuskiego (jedno opakowanie),
cukier puder

Ciasto francuskie wyjmij z opakowania i rozwiń na blacie. Pokrój je najpierw w poziomie na trzy równe części, a następnie na kilkanaście pasków pionowych - tak, by wyszły prostokąty o wymiarach 3 cm x 8 cm. Następnie postępuj tak, jak ze zwykłym chrustem - a więc zrób w środku małe nacięcie i przełóż przez nie jeden z końców prostokąta. Blachę do pieczenia wyłóż papierem pergaminowym. Nagrzej piekarnik do 170 stopni i piecz w nim faworki przez ok. kwadrans. Po wyjęciu z piekarnika wystarczy je tylko posypać cukrem pudrem.
3
Faworki dla alergików

Składniki:
½ szklanki mleka ryżowego,
½ szklanki gazowanej wody mineralnej,
450 g mąki pszennej,
2 czubate łyżki mąki kukurydzianej,
2 łyżki oleju roślinnego,
2 łyżki octu winnego,
1 łyżka spirytusu,
1 łyżeczka cukru
do smażenia: 1 l oleju

Przygotuj dwie miski. Do jednej wsyp obie mąki oraz cukier. W drugiej wymieszaj ze sobą mleko, wodę, olej roślinny i spirytus. Następnie dodaj mokre składniki do suchych i zagnieć z nich gładkie, sprężyste ciasto. Pamiętaj o tym, by kilkakrotnie uderzyć nim o blat, dzięki czemu się napowietrzy. Teraz rozwałkuj je cienko, potnij na prostokąty ok. 3 cm x 10 cm, zrób nacięcie w środku i przeciągnij przez nie jeden koniec faworka. Smaż faworki w garnku z olejem z obu stron na złoty kolor. Przed podaniem posyp cukrem pudrem.
4
Piwne faworki

Składniki:
½ kg mąki,
200 ml piwa,
4 żółtka,
1 łyżka masła roślinnego,
szczypta soli
do smażenia: olej

Zmieszaj ze sobą wszystkie składniki i wyrób je na gładkie i sprężyste ciasto. Następnie uderzaj je wałkiem przez kilka minut - im dłużej będziesz to robić, tym kruchsze staną się faworki. Odetnij kawałek ciasta (pozostałe przykryj, by nie obeschło z wierzchu). Rozwałkuj je cienko, po czym potnij je na prostokąty o wymiarach 3-4 cm x 8-10 cm. Tradycyjnie w środku każdego prostokąta zrób nacięcie, przez które przeciągniesz jeden z jego końców. Smaż faworki z obu stron w głębokim oleju na złoty kolor, a przed zaserwowaniem posyp cukrem pudrem.
5
Faworki z ciasta drożdżowego

Składniki:
1 kg mąki pszennej,
10 dag drożdży,
1 ½ szklanki letniego mleka,
10 dag margaryny,
5 łyżek cukru,
3 jaja,
do smażenia: olej

Margarynę roztop i ostudź, a mleko podgrzej, by nabrało letniej temperatury. Zrób rozczyn z drożdży, łyżki cukru i mleka i odstaw na ok. kwadrans do wyrośnięcia. Ostudzoną margarynę zmieszaj z mąką, następnie dodaj do niej kolejno pozostałą ilość cukru, jajka i rozczyn. Składniki dokładnie wymieszaj, wyrób z nich ciasto i pozostaw je pod ściereczką do czasu, aż mniej więcej podwoi swoją objętość. Kiedy do nastąpi podziel je na kilka części i każdą z nich rozwałkuj cienko. Wycinaj prostokąty 10 cm x 4 cm, w każdym z nich zrób nacięcie i przeciągnij przez nie jeden z końców faworka. Smaż na głębokim oleju z obu stron na złocisty kolor. Podawaj posypane cukrem pudrem.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Pączki bezglutenowe
pączki ziemniaczane

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane