Jak leczyć ropiejące oczko u niemowlaka?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Ropiejące oczka u niemowlaków są niepokojącym objawem. Jeśli maluszek ma rano oczy posklejane gęstą wydzieliną to oznacza, że najprawdopodobniej doszło do infekcji bakteryjnej, ma on niedrożny kanalik łzowy lub nieodpowiednio dbamy o higienę jego oczu. Co wówczas robić?
1
Przygotuj jałowe gaziki, namocz je w roztworze soli fizjologicznej, odciśnij i przetrzyj oczka niemowlakowi. Do przemywania oczu niemowlaka używaj zawsze roztworu soli fizjologicznej lub ewentualnie naparu zwykłej herbaty. Dość popularne jest stosowanie również rozcieńczonego naparu z rumianku, który ma działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne, jednak tak jak inne zioła może on być alergenny. Nigdy nie przemywaj oczu wodą z kranu ani nie wycieraj dłonią.
2
Bardzo ważny jest sposób przecierania. Należy robić to zawsze od zewnętrznego kącika do wewnętrznego oraz na jedno przetarcie używać jednego wacika. Nie należy kilka razy przecierać oczka jednym wacikiem - lub co gorsze, używać jednego wacika do przecierania obydwu oczu, gdyż w ten sposób roznosi się bakterie.
3
Oprócz przecierania oczu pamiętaj, o częstym i dokładnym myciu rączek dziecka. Starsze niemowlaki przecierają oczka rączkami, zatem z łatwością mogą przenieść bakterie z rąk wprost do oka.
4
Jeśli problem zaropiałych oczek nie zniknął i pojawił się również następnego dnia skonsultuj się z pediatrą. Możliwe, że wystąpiła infekcja bakteryjna i będzie konieczne zastosowanie maści lub kropli z antybiotykiem. Pamiętaj, aby nigdy nie stosować żadnych środków na własną rękę, gdyż oczka niemowlaka są bardzo delikatne. Krople i maści do oczu mają krótki termin przydatności, zatem nie należy ich przechowywać “na następny raz” tylko je wyrzucić a w przyszłości zakupić nowe.
5
Za ropienie oczu niemowlaka może być również odpowiedzialny niedrożny kanalik łzowy. Ta przypadłość jest dość powszechna i dotyczy niemal połowy wszystkich niemowlaków. Jak dziecko jest malutkie to kanaliki są bardzo wąskie i dochodzi często do ich zatkania. W miarę upływu tygodni i miesięcy kanaliki są coraz szersze a problem znika. Dopóki niemowlak ma problem z ropiejącymi oczkami to regularnie je przemywaj i wykonuj masaż przewodów nosowo-łzowych znajdujących się pomiędzy wewnętrznymi kącikami oczu a nosem.
?

Wskazówki
Pamiętaj, że codzienna higiena oczu niemowlaka jest bardzo ważna. Oczka należy codziennie przemywać za pomocą specjalnych środków, gdyż są one u niemowlaków bardzo wrażliwe.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

kolka u małych dzieci
Niemowlak
zapobieganie odparzeniom

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane