Jak zrobić masaż kanału łzowego u noworodka?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Masaż kanału łzowego jest wskazany w przypadku niedrożności kanału łzowego, która występuje u niemal połowy noworodków. Oprócz masażu stosowane jest równocześnie leczenie farmakologiczne. W przypadku, gdy masaż nie pomoże wskazane jest wykonanie zabiegu sondowania.
1
Masaż można wykonywać po każdym karmieniu dziecka lub przed każdą zmianą pieluchy, co najmniej 6 razy dziennie. Aby masaż przynosił lepsze rezultaty można przed nim zakropić oczy mlekiem matki, które ma działanie antybakteryjne. W mleku matki znajduje się mnóstwo białych krwinek tzw. leukocytów, które zwalczają zarazki i infekcje. Z tego powodu jest one często zalecane przez pediatrów w leczeniu ropiejących oczek niemowlaków jako alternatywa dla antybiotyków.
2
Przewody nosowo-łzowe znajdują się zaraz pod kącikami oczu blisko nosa. W przypadku zablokowanych kanalików łzowych można w tym miejscu wyczuć mały guzek. Wykonaj po 10 delikatnych uciśnięć z każdej strony. Następnie przyciśnij wewnętrzny kącik oka do nosa i równocześnie masuj to miejsce okrężnymi ruchami lub półokręgami wykonywanymi od kącika w stronę nosa. W ten sposób wykonaj po około 5 ruchów z każdej strony. Ucisk powinien być dość mocny, aby za jego pomocą wytworzyło się ciśnienie, które pomoże go udrożnić.
3
Zwykle niedrożność kanalików łzowych ustępuje samoistnie przed 12 rokiem życia dziecka zaś masaże pozwalają ten proces nieco przyspieszyć. Można się wstrzymać z zabiegiem sondowania na jakiś czas pod warunkiem, że dziecko nie ma częstych stanów zapalnych w obrębie oczu. Jeśli pediatra jest zdania, że zabieg należy wykonać to trzeba to zrobić. W innym przypadku jest się narażonym na różne komplikacje jak ropnie, pogorszenie wzroku czy zwężenia bliznowate dróg łzowych.

Powiązane porady

uzależnienie od komputera
dysleksja u dzieci
Angina

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Wojtek
01.02.2017
Witam.Miało być przed 12 miesiącem życia! Pozdrawiam