Jak pielęgnować nacięte krocze?
Amarant - specjalista Tipy.pl

Bardzo często podczas porodu naturalnego dochodzi do pęknięcia lub nacięcia krocza, które ułatwia przyjście na świat dziecka. Po narodzinach dziecka pęknięcie lub nacięcie jest zszywane a rana goi się nawet kilka tygodni. Gojeniu jej towarzyszy opuchlizna i ból. Jak je zmniejszyć i przyspieszyć gojenie się krocza? Oto kilka porad:
1
Przede wszystkim dbaj o dobrą higienę. Aby rana szybko się zagoiła niezbędne jest częste podmywanie, suszenie i wietrzenie. Podmywaj się około 4 razy dziennie ruchem od przodu do tyłu. Do podmywania używaj szarego mydła, mydła dla dzieci lub naturalnego płynu do higieny intymnej np. z wyciągiem z kory dębu. Ważne, aby taki płyn nie miał sztucznych barwników i nie był aromatyzowany. Warto zaznaczyć, że im bardziej płyn się pieni, tym więcej ma w sobie niesprzyjających nam sztucznych dodatków. Krocze osusz jednorazowym ręcznikiem papierowym poprzez delikatne przykładanie (nie pocieraj) a następnie dosusz suszarką. Pamiętaj, że wilgoć sprzyja namnażaniu się bakterii.
2
Regularnie wymieniaj wkłady poporodowe (lub podpaski), aby zapobiec namnażaniu się bakterii. Rób to najlepiej co 2-3 godziny.
3
W trakcie gojenia się rany unikaj bielizny wykonanej z syntetycznych materiałów. Powinna być ona jak najbardziej oddychająca, aby rana miała dostęp do świeżego powietrza np. bawełniane. Warto również zainwestować w przewiewne majtki poporodowe wykonane z cieniutkiej siateczki.
4
Staraj się kilka razy dziennie leżeć przez 15 minut nago z rozstawionymi nogami, aby rana się wietrzyła.
5
Rób okłady na ranę z rumianku, nagietka, kory dębu, arniki lub benzydaminy. Preparaty te mają działanie antybakteryjne i przyspieszą gojenie się rany. Po około 10 dniach, kiedy zostaną usunięte szwy zacznij stosować nasiadówki z wyżej wymienionych ziół.
6
Na bolące miejsce przykładaj owinięty w gazę lub ręcznik lód. W ten sposób złagodzisz zarówno ból jak i opuchliznę.
7
Aby oddawanie moczu nie było bardzo bolesne warto robić to na stojąco podczas brania prysznica (woda łagodzi ból). Jeśli nie masz na to czasu, lub z jakiś powodów nie możesz siusiać pod prysznicem, to możesz robić to normalnie siedząc na sedesie i równocześnie polewać się z przodu ciepłą wodą z kubka czy butelki.
8
Nie siedź na twardych powierzchniach. Do siedzenia najlepsze będą zwykłe miękkie poduszki lub specjalne poduszki poporodowe z dziurą w środku w kształcie oponki.
9
Aby napięcie mięśni krocza i dna miednicy powróciło do stanu sprzed porodu należy zacząć ćwiczyć mięśnie Kegla. Polega to na zaciskaniu mięśni w taki sposób, jakby chciało się podczas siusiania zatrzymać strumień moczu. Należy przytrzymać przez około 5 sekund, puścić i ponownie zacisnąć. Siłę napinania oraz ilość powtórzeń należy zwiększać każdego dnia, aż do około 50.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane