Co jeść w pierwszym trymestrze ciąży?·

Amarant - specjalista Tipy.pl
1 z 12
W pierwszym trymestrze (4 - 13 tydzień) potrzebujesz witamin i składników mineralnych, które znajdziesz w zbilansowanej i zdrowej diecie. Jednak w tym okresie najważniejsze dla rozwoju twojego dziecka są kwas foliowy i w umiarze witamina A.
P

Przeczytaj również artykuł "Co jeść w drugim trymestrze ciąży?" oraz "Co jeść w trzecim trymestrze ciąży?"

1
Szpinak, brokuły i groszek zielony 

Zielone warzywa takie jak szpinak, brokuły, groszek, szparagi i jarmuż są bogate w kwas foliowy. Staraj się je jeść zarówno w zupach jak i gotowane na parze. Bardzo dobra jest również sałatka ze świeżego szpinaku i suszonych pomidorów. 

Przyjmowanie kwasu foliowego w pierwszym trymestrze ciąży obniża ryzyko wystąpienia u dziecka wady cewy nerwowej.
2
Sałatka z buraków 

Sałatka ze świeżych bądź ugotowanych buraków jest dobrym źródłem kwasu foliowego oraz żelaza. Wspaniale smakują w towarzystwie liści młodego szpinaku bądź sałaty. Bardzo zdrowe i wskazane w trakcie ciąży jest picie soku z kiszonych buraków. 

Żelazo pomaga w produkcji erytrocytów czyli krwinek czerwonych.
3
Sałatka z fasoli 

Taką przekąskę bogatą w kwas foliowy, żelazo i błonnik możesz z łatwością zabrać ze sobą do pracy. Do przygotowania sałatki użyj fasoli pinto, lima, borlotti oraz papryki, kukurydzy i ulubionego sosu. 

Witamina A jest również bardzo ważna w ciąży, jednak w przeciwieństwie do kwasu foliowego nie należy jej dodatkowo suplementować, aby nie doszło do przedawkowania, które może być groźne dla płodu. Witamina A w odpowiedniej ilości jest niezbędna dla rozwoju narządów dziecka, dla twojego układu krążenia, układu oddechowego i nerwowego. Przyczynia się ona również do zwalczania infekcji.
4
Zielone warzywa z dipami 

Jedz dużo szparagów i brokuł gotowanych na parze razem z dipem jogurtowym, czosnkowym lub hummusem. 

Taka przekąska jest pełna kwasu foliowego oraz zawiera żelazo.
5
Sałatka ryżowa 

Brązowy ryż (pełnoziarnisty) jest źródłem kwasu foliowego, błonnika i żelaza. Aby zwiększyć ilość beta-karotenu dodaj do ryżu ugotowaną marchewkę, paprykę i odrobinę oliwy.
6
Melon 

Melon również jest dobrym źródłem kwasu foliowego i beta karotenu. Umyj go, pokrój w plasterki i jedz.
7
Pomarańcze 

Pomarańcze, sok pomarańczowy, mandarynki i klementynki są odświeżające i zawierają kwas foliowy i witaminę A.
8
Sery 

Zjedz kromkę pełnoziarnistego pieczywa z roztopionym cheddarem lub mozzarellą lub twaróg wymieszany z jogurtem, szczypiorkiem i rzodkiewką. Produkty mleczne zawierają sporo witaminy A. 

Największym źródłem witaminy A, kwasu foliowego jak i żelaza jest wątróbka. Witaminy A jest jednak tam zbyt dużo i z tego powodu nie jest zalecana dla kobiet w ciąży. Oprócz tego wątroba kumuluje w sobie wszelkie toksyny oraz ciężkie metale, których należy stanowczo unikać.
9
Jajka 

Jajka zawierają bezpieczne ilości witaminy A, kwas foliowy oraz żelazo. Poza tym zawierają one wszystkie możliwe witaminy (oprócz witaminy C) i składniki mineralne przez co są jednym z najzdrowszych produktów. Nie martw o ilość zjadanych jajek - zostało udowodnione, że wcale nie przyczyniają się do podniesienia poziomu cholesterolu we krwi. Unikaj jednak jajek surowych oraz jajek na miękko, gdyż mogą one zawierać Listerię - bakterię groźną dla płodu wywołującą listeriozę.
10
Omlet lub frittata ze szpinakiem 

Smaż omlet lub frittatę do czasu, aż jajka się całkowicie zetną, aby uniknąć listeriozy i salmonelli.
Omlet jedz ze szpinakiem, szparagami, jarmużem lub brokułami.
11
Pomarańczowe owoce 

Wszystkie pomarańczowe owoce zawierają kwas foliowy oraz bezpieczne ilości witaminy A. Staraj się wyszukiwać jak najbardziej dojrzałych brzoskwini, papai, morel i mango.

Strona 1 z 12

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane