Co jeść w Środę Popielcową?

Amarant - specjalista Tipy.pl
1 z 9
W Środę Popielcową obowiązuje ścisły post. Oznacza to, że w tym dniu nie wolno spożywać mięsa i alkoholu, zaś ilość posiłków należy ograniczyć do trzech. Jeden z nich powinien być syty, natomiast dwa pozostałe bardzo lekkie. Najlepiej, aby przygotowane przez nas posiłki były proste i składały się z ryb, warzyw i potraw mącznych.
1
sałatka śledziowa
Śledzie

Śledzie są tradycyjną potrawą postną i możemy je jeść we wszelkich formach, zarówno na śniadanie jak i kolację. Najlepiej smakują zwykłe śledzie w oleju z dodatkiem śmietany ze świeżym pieczywem z masłem, jednak można się skusić również na sałatkę śledziową z burakami, sałatkę śledziową z ogórkiem lub sałatkę ze śledzi i ziemniaków. Dawniej zarówno w Środę Popielcową jak i Wielki Piątek śledzie jadano również na obiad razem z gorącymi ziemniakami.
2
pierogi jarskie
Pierogi

Pierogi to świetny pomysł na postny obiad. Należy jedynie pamiętać, aby nie były z mięsem i były bez dodatku skwarków. Najlepsze będą oczywiście pierogi ruskie lub pierogi z ziemniakami, jednak mogą to być również pierogi z kaszą gryczaną, pierogi z kapustą czy pierogi ze szpinakiem i serem feta. Dla osób, które lubią obiady na słodko można polecić pierogi z truskawkami, pierogi z jagodami, pierogi z wiśniami czy pierogi ze śliwkami, które posypujemy cukrem pudrem lub polewamy posłodzoną śmietaną. Dla tych, którzy nie lubią zbyt długo przebywać w kuchni dobrym rozwiązaniem są pierogi leniwe, które w towarzystwie klarowanego masła i podsmażonej cebuli smakują wyśmienicie.
3
naleśniki z truskawkami
Naleśniki

Naleśniki możemy jeść zarówno na obiad jak i na śniadanie. Dawniej jadano je zwykle z dżemami lub konfiturami lub z białym serem wymieszanym ze śmietaną, cukrem i rodzynkami. Postne menu naleśnikowe jest jednak dużo szersze i możesz się zdecydować również na naleśniki cynamonowe, naleśniki z truskawkami i czekoladą, naleśniki z bananami i Nutellą, naleśniki z serem ricotta i wiśniami, naleśniki z brzoskwiniami i bitą śmietaną, naleśniki z orzechami włoskimi i morelami lub na słono - naleśniki z grzybami, szpinakiem i serem.
4
kopytka
Dania mączne

Oprócz pierogów i naleśników możemy przygotować na obiad w Środę Popielcową kopytka, które najlepiej smakują z zasmażką, kluski śląskie polane sosem grzybowym, pyzy z serem, pyzy z grzybami, pyzy z truskawkami lub kartacze - potrawa wywodząca się z Podlasia
5
placki ziemniaczane
Placki ziemniaczane
Placki ziemniaczane są dość dobrym pomysłem na postny obiad, gdyż są bardzo syte. Placki te możemy jeść same lub polane sosem pieczarkowym. Niektórzy lubią również wersję na słodko - ze śmietaną i posypane cukrem.
6
omlet ze szpinakiem i serem
Nabiał

Nabiał możemy jeść na śniadanie jak i na kolację, jednak najlepiej zjeść go rano, gdyż długo będziemy po nim syci. Dobrym pomysłem jest twaróg wmieszany ze śmietaną, rzodkiewką, szczypiorkiem i zielonym ogórkiem a do tego jajko na twardo lub na miękko. W postne dni możemy jeść jednak wszystkie rodzaje sera, nie tylko twarogi. Mogą to być sery żółte, pleśniowe, kozie, owcze i wszelkie inne. Najbardziej postne jest jajko na miękko lub na twardo, jednak możemy nieco urozmaicić posiłek i zjeść omlet z pieczarkami i cebulą, omlet z serem żółtym, omlet ze szpinakiem i serem czy omlet po katalońsku.
7
chałka
Pieczywo

Na szczęście w Środę Popielcową ani w Wielki Post nie musimy żyć o samym chlebie i wodzie, tak jak to robią często franciszkanie, jednak nic nie stoi na przeszkodzie. Post nie tylko pomoże ci zbliżyć się do Boga, ale również dobrze wpłynie na twoje zdrowie. Jeśli nie masz ochoty jeść skomplikowanych potraw, wówczas dobrym pomysłem jest zjedzenie chałki lub chlebka żurawinowego z masłem oraz popicie go szklanką mleka.
8
tarta z tuńczykiem
Ryby

Na kolację możesz zjeść rybę wędzoną np. makrelę z chlebem, zaś na obiad może to być ryba z grilla, ryba po grecku, łosoś z piekarnika, tarta z tuńczykiem i pomidorami czy zupa rybna po rosyjsku.
Strona 1 z 9

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane