Ćwiczenia, których nie należy wykonywać będąc w ciąży

Amarant - specjalista Tipy.pl
Z pewnością słyszałaś na temat zalet wykonywania ćwiczeń w ciąży: lepszy sen, siła, wytrzymałość i lepszy humor. Przykładowo, bardzo dobrze jest w ciąży pływać lub spacerować, jednak niektóre ćwiczenia i sporty nie są dobrym pomysłem dla ciężarnych kobiet. 

 Jeśli ćwiczyłaś zanim zaszłaś w ciążę to zapytaj swojego lekarza prowadzącego lub położnej czy możesz to robić nadal.
1
Ćwiczenia odchudzające. 

W zależności od twojej wagi sprzed ciąży, możesz teraz przytyć około 12-16 kilogramów. Może to być dla ciebie trudne do zaakceptowania, zarówno psychicznie jak i fizycznie, jednak wstrzymaj się z odchudzaniem do czasu porodu. O ile jesteś na zdrowej, zbilansowanej diecie, to przybieranie na wadze jest oznaką, że twoje dziecko się prawidłowo rozwija.
2
Sporty kontaktowe. 

Zespołowe sporty kontaktowe takie jak piłka nożna, siatkówka czy hokej na lodzie są dość niebezpieczne dla kobiet w ciąży, gdyż istnieje tutaj podwyższone ryzyko uderzenia w brzuch. Unikaj tych sportów po pierwszym trymestrze, kiedy twój brzuch zacznie rosnąć.
3
Sporty, w których może dojść do upadku. 

Ryzyko przewyższa korzyści, jeśli chodzi o uprawianie sportów, w których wymagane jest utrzymywanie równowagi, np. jazda na nartach czy na koniu. Nawet jazda na rowerze może być ryzykowna, wówczas, gdy nie jesteś przyzwyczajona do balansowania dużym brzuszkiem. Od 12-14 tygodnia przesiądź się na rower stacjonarny. Jeśli rower jest twoim głównym środkiem transportu porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem prowadzącym.
4
Przesilanie się. 

Ćwiczenie do momentu wyczerpania może zwiększyć co prawda wyniki sportowe, jednak będąc w ciąży może również zmniejszyć przepływ krwi do macicy. Podczas ćwiczeń powinnaś być w stanie swobodnie rozmawiać lub śpiewać, bez utraty oddechu. Jeśli nie możesz tego robić to oznacza, że za bardzo się męczysz.
5
Wstrząsy. 

Stawy i wiązadła w ciąży się rozluźniają a to zwiększa ryzyko urazów. Zrób sobie zatem chwilowe wakacje od kickboxingu czy aerobiku typu Hi-Lo.
Przegrzewanie się. Latem staraj się ćwiczyć wcześnie rano, kiedy jest jeszcze chłodno lub w klimatyzowanej siłowni. Unikaj w ciąży różnych form gorącej jogi w tym jogi bikram oraz upewnij się, że pijesz dużo wody.
6
Leżenie na plecach. 

Możesz poleżeć na plecach przez kilka minut, jednak miej na uwadze, że w tej pozycji ciężka macica naciska na żyłę główną dolną i ogranicza dopływ krwi zarówno do organizmu matki jak i do organizmu dziecka, przez co może dojść do niedotlenienia.
7
Ćwiczenia na dużych wysokościach. 

Zanim wyjedziesz w góry zapytaj o zgodę swojego lekarza prowadzącego. Jeśli ciąża nie jest zagrożona oraz nie ma żadnych przeciwwskazań takich jak plamienia, krwawienia, przodujące łożysko czy nadciśnienie, to prawdopodobnie będziesz mogła wyjechać. Nie wchodź jednak na wysokie góry i spaceruj na wysokości do 1800 metrów. Jeśli zauważysz u siebie objawy choroby wysokościowej, wówczas niezwłocznie skonsultuj się z lekarzem. Do tych objawów należą: ból głowy, mdłości, wymioty, zmęczenie, zawroty głowy, skrócony oddech.
8
Nurkowanie. 

Wstrzymaj się ze swoimi planami nurkowania na późniejszy okres. Zmiany ciśnienia mogą spowodować wystąpienie u dziecka choroby dekompresyjnej.
9
Jak ćwiczyć w ciąży? 

Jeśli twój ulubiony sport znajduje się na liście powyżej wówczas, możesz go wykonywać pod warunkiem, że go nieco zmodyfikujesz. 

Zmniejsz intensywność: Zamiast sprintu wybierz się na lekki jogging lub szybki spacer z kijkami. Zamiast gorącej jogi wybierz jogę dla ciężarnych. 

Skróć czas ćwiczeń. Im bardziej zaawansowana ciąża tym organizm bardziej się męczy. Podziel zatem czas ćwiczeń na kilka etapów. Przykładowo, zamiast jednego pół godzinnego spaceru wybierz się trzy razy na spacer 10-minutowy. 

Przenieś ciężar ciała. Zwiń ręcznik i podłóż go sobie pod jeden bok. Dzięki temu podczas ćwiczeń rozciągających krew będzie mogła swobodnie krążyć po całym organizmie. 

Używaj lżejszych ciężarków. Więcej powtórzeń z mniejszym obciążeniem sprawi, że twoje mięśnie pozostaną mocne a stawy zdrowe.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

mięśnie kegla
Zdrowa ciąża
Ćwiczenia w ciąży

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie