Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Drinki, Napoje, Koktajle, Alkohole > Drinki i Napoje Bezalkoholowe > Czym się różni mleko pasteryzowane od UHT?

Czym się różni mleko pasteryzowane od UHT?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Dzisiejsze mleko sprzedawane w sklepach niewiele ma wspólnego z tym, które pijali nasi dziadkowie. Co prawda nadal na bazarach można kupić takie prosto od krowy czy kozy, ale większość konsumentów sięga po mleko ze sklepowych półek, na ogół wybierając to z kartonu - bo może stać dłużej i nie wymaga trzymania w lodówce. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, jak głęboko przetworzonym produktem jest sklepowe mleko, które właściwie mlekiem jest już tylko z nazwy. Dietetycy coraz częściej przestrzegają przed spożywaniem mleka, zwłaszcza przez osoby dorosłe, upartym jednak zalecają, by sięgali po to pasteryzowane w niskiej temperaturze. Bo choć obie metody są podobne, służą oczyszczeniu mleka i przedłużeniu jego terminu przydatności do spożycia, to jednak „uchate” uważa się za bardziej niebezpieczne dla zdrowia, a na pewno mniej wartościowe. Dlaczego? Co kryje się za określeniem UHT i czym różni się taki produkt od mleka pasteryzowanego?
1
Pasteryzacja to proces podgrzewania mleka w temperaturze 75-90 stopni przez 15 sekund. Proces ten służy eliminacji aktywności enzymów peroksydazy i katalazy, a tym samym niszczeniu produkujących je drobnoustrojów. Metoda ta nie jest jednak stuprocentowo skuteczna, co więcej, ogrzewanie mleka w takiej temperaturze sprawia, że jego termin ważności nie jest tak długi, jak przy mleku „uchatym”, stąd należy trzymać go w lodówce i spożyć w ciągu najczęściej doby lub dwóch po otwarciu. Dietetycy zalecają tu wybór mleka tłustego, jako lepiej przyswajalnego przez ludzki organizm.
2
UHT – ten skrót oznacza „ultra high temperature processing”, innymi słowy sterylizację mleka pod wpływem bardzo wysokiej temperatury, na ogół 120-135 stopni, przez kilka sekund. Następnie takie mleko podlega natychmiastowemu schłodzeniu do temperatury pokojowej. W ten sposób giną wszelkie bakterie – zarówno też szkodliwe dla zdrowia, roznoszące np. salmonellę czy gronkowca, jak i prozdrowotne bakterie mlekowe. „Uchate” traci też w stosunku do mleka „prosto od krowy” witaminy z grupy B, witaminę C i kwas foliowy. Co więcej, podgrzewanie mleka w tak wysokiej temperaturze sprawia, że kazeina (białko mleka) ulega daleko idącej denaturacji, na skutek czego zawarty w niej wapń ulega wytrąceniu i trzeba go uzupełniać sztucznie chlorkiem wapnia (to dlatego z mleka w kartonach zniknął napis, że zawiera wapń). Mleko UHT można przechowywać poza lodówką bardzo długi okres czasu – jednak już po otwarciu trzeba go spożyć w ciągu 48 godzin, podobnie jak to pasteryzowane.
3
Tak wiec, jeśli nie chcemy lub nie potrafimy zrezygnować z mleka, i nie mamy dostępu do sprawdzonych źródeł tego "prosto od krowy", sięgajmy po mleko pasteryzowane w niskiej temperaturze, najlepiej tłuste, 3,2%.
10 najbardziej niezdrowych przetworzonych produktów
Jakie owoce i warzywa jeść, aby być zdrowym?
Co jeść żeby przyspieszyć metabolizm?
Jakie są zalety jedzenia jabłek?
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

tro - 2016-12-23
Autor wpisu spal na j. polskim? Bledow a bledow. Do tego slabo merytorycznie, bo kilka zdan zywcem wziete z wikipedii.
Marit - 2016-09-08
"Mleko" to rzeczownik rodzaju nijakiego, a zatem piszemy "trzeba je spożyć", a nie "go".
Majka - 2015-07-26
nie kupuj żadnego, zero mleka słodkiego - jest potrzebne tlko cielakowi oraz tylko do orodukcji nabiału....słodkie jest bardzo szkodliwe nawet dla zdrowego osobnika
dianawas - 2014-04-11
lepsze jest mleko tłuste, to nisko tłuszczowe jest trudniej przyswajalne. Jak nie masz dostępu do mleka gospodarskiego (np. koziego) i nie chcesz/nie możesz przestawić się na roślinne, kupuj pasteryzowane w niskiej temperaturze (często sprzedawane jako "zimne mleko") 3,2 %
miriam - 2014-04-11
ja kupuję mleko pasteryzowane o niskiej zawartości tłuszczu.. teraz już sama nie wiem co robić
 
Nie wyobrażasz sobie dnia bez mleka? A może wprost przeciwnie, jesteś uczulona i trzymasz się od przetworów mlecznych z...
Jak wybrać dobre mleko?
Nie wyobrażasz sobie dnia bez mleka? A może wprost przeciwnie, jesteś uczulona i trzymasz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt