4 powody, dla których należy unikać pączków

dianawasdianawas - specjalista Tipy.pl
O tym, że pączki i drożdżówki do najzdrowszych nie należą, wie chyba każdy. A jednak trudno nam oprzeć się pokusie zjedzenia takiego smakołyku na drugie śniadanie. Co gorsze, również bezrefleksyjnie dajemy naszym dzieciom drobne „na drożdżówkę w sklepiku szkolnym”. Jeśli mamy nieodpartą chęć na coś słodkiego, może lepiej sięgnąć po czekoladę, gdyż pączki i drożdżówki to produkty z wielu względów szkodliwe, negatywnie oddziałujące nie tylko na wygląd naszego brzuszka, ale też organizm i samopoczucie. Oto 4 powody, dla których warto oprzeć się pokusie sięgnięcia po kolejnego pączka:
1
Pączki smażone są na utwardzonych tłuszczach roślinnych (frytury), które w wysokiej temperaturze ulegają utlenieniu i rozkładają się wytwarzając ogromną ilość chemicznych substancji, tzw. wolnych rodników. Nadmierna ilość wolnych rodników w organizmie może prowadzić do wielu chorób, szczególnie tzw. cywilizacyjnych, czyli miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca i nowotworów. Wolne rodniki wiąże się również z występowaniem zapalenia stawów, chorób jelit, płuc, zaćmy, chorób neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera, Parkinsona) i starzeniem się organizmu.
2
Pączki zawierają izomery kwasu tłuszczowego trans, które podwyższają stężenie złego cholesterolu w organizmie i zwiększają ryzyko zawału serca.
3
Pączki mają bardzo dużo cukru, który przyczynia się do otyłości, cukrzycy, alergii, depresji i innych chorób. Nadmiar cukru w połączeniu ze sporą ilością tłuszczu sprawia, że pączki są też bardzo kaloryczne – 100 g. zawiera ok. 350 kcal. W zamian nie zawierają żadnych witamin ani minerałów. To więc klasyczne puste kalorie.
4
Te sklepowe pączki pełne są też konserwantów, barwników, emulgatorów i innych alergizujących i szkodliwych dla zdrowia substancji.

Powiązane porady

zielona herbata
Poranne picie kawy
przyprawa zastępująca sól

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Arths
25.07.2016
Niedajmysiezwariowac - dawniej ludzie przede wszystkim ruszali się i pracowali całymi dniami na świeżym powietrzu.

Co do artykułu, proponuje się zamienić pączka na czekoladę, a jako główne argumenty używa się używanie niezdrowych tłuszczów do ich przygotowywania (nie można sobie zrobić pączków w domu, używając właściwych tłuszczy np. kokosowego i po problemie?). A do produkcji czekolady to jakich niby tłuszczy się używa? No przecież utwardzonych tłuszczy trans + dużo cukru (chyba, że mamy do czynienia z gorzką czekoladą o dużej zawartości kakao).
bez przesady
16.06.2016
Pączki są smaczne, a jak ktoś jest innego zdania, nie musi ich jeść. Tyle, że w cukierniach często smażą je na starym tłuszczu, więc lepiej sobie zrobić w domu. Jedzone z umiarem i od czasu do czasu nikomu nie zaszkodzą.
Vege_szmege
11.04.2014
marcheweczka - dzięki, na pewno skorzystam :) ja również uważam, że pączki smażone w głębokim tłuszczu to paskudztwo.
marcheweczka
31.03.2014
Niedajmysiezwariowac - a nadwaga to się bierze znikąd.
Polecam przepis na pyszne pełnoziarniste pączki.
Potrzebujecie:
- 2 szkl. mąki pełnoziarnistej,
- 1,2 szkl. mleka,
- 1 jajo,
- szczypta soli,
- 2 łyżki stewii,
- 1 łyżka drożdży suchych.
Do dużej plastikowej miski dodajemy mąkę, stewię, drożdże i sól, wbijamy jajko i mieszając dodajemy mleko. Zostawiamy do wyrośnięcia na godzinę, kiedy ciasto wyrośnie należy je rozwałkować i wyciąć pączki, które zostawiamy do wyrośnięcia na jeszcze 45 minut. Pieczemy w temp. 190 stopni przez 10-15 minut. Pozdrawiam. Smacznego.
Niedajmysiezwariowac
26.03.2014
Witam,
Moja babcia smażyła najlepsze domowe pączki na różne rodzinne okazje i bardzo przyjemnie wspominam ten czas. Pączków ze sklepu nie tykam. A teraz wszystko jest niezdrowe i prowadzi do zawału, dawniej ludzie jadali tylko swojskie tłuste jadło i dożywali sędziwej starości... Pozdrawiam