Kicia

Jak wychować kota?

GhostGhost - specjalista Tipy.pl
Kicia
1 z 4
Wychowanie kota nie jest sprawą prostą. Jak wiemy koty chodzą własnymi ścieżkami, robią co chcą i bardzo ciężko jest im narzucić jakiś sposób zachowania, który nie jest po ich myśli. Koty lubią wolność i brak jakichkolwiek ograniczeń. Są to bardzo słodkie zwierzątka jednak trzymanie ich w domu wiąże się z wieloma stratami materialnymi jak pozdzierane tapety, połamane kwiatki, potłuczone wazony, podarte firanki itp. Kota nie da się całkowicie wychować jednak można wyeliminować kilka niepożądanych zachowań za pomocą paru prostych sposobów.

Pamiętajmy, że kota można wychować dopóki jest młody. Starsze koty mają już swoje nawyki, których raczej nie można się pozbyć, a jeśli nawet jest to długotrwała i ciężka praca.
1
Kotka
Chwytanie kota za kark

Chwytanie kota za kark jest jedną z lepszych metod na wyzbycie się niepożądanych zachowań u kotów. Jest to sposób wychowania jaki stosuje kocia mama, ucząc dyscypliny swoje potomstwo.

Chwytanie kota za kark powinno się stosować szczególnie w przypadku naprawdę złych i skandalicznych zachowań takich jak agresja wobec innego kota, zwierząt lub ludzi.
2
Karanie kota
Jak to zrobić?

Chwyć kota stanowczym ruchem za skórę na karku, podnieś do góry a następnie niezbyt mocno przyciśnij do ziemi, wypowiadając głośno i zdecydowanie “nie!”.

Zamiast słowa “nie” można bardzo głośno powiedzieć “psssss!”. Syczenie często daje lepsze rezultaty, ponieważ kojarzy się kotkowi z wychowaniem matki.

Przytrzymaj kota w tej pozycji, dopóki nie przestanie stawiać oporu i rozluźni mięśnie.
3
Kot
Wolno rozluźnij swój uścisk, pogłaszcz kota i powiedz np. “dobry kotek”.
?

Wskazówki
* Nie próbuj chwytać kota za skórę na karku podczas jego walki z innym kotem ponieważ możesz zostać przypadkowo podrapany lub pogryziony.
* W przypadku bardzo agresywnego kota Twój uścisk może potrwać nawet 3-5 minut. Przez ten czas nie krzycz już na niego - mów spokojnie, uspokajającym tonem. Jak poczujesz, że kot jest już zrelaksowany kontynuuj punkt 3.
* Najlepiej będzie jeśli zwierzęta będą odseparowane od siebie przez resztę dnia.

!

Uwaga!
* Uwaga! Nigdy nie podnoś w ten sposób dorosłego kota ponieważ może to doprowadzić do wewnętrznych obrażeń (jest za ciężki). Dorosłe koty można podnosić za skórę na karku jedynie przy pomocy drugiej ręki, przytrzymując kota od dołu.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

drapak dla kota
Kotek
Co zrobić żeby koty nie drapały

Podobne porady

Komentarze (28)

* Pola wymagane

xsedziax
16.04.2015
Kota dirosłego MOŻNA w ten sposób
kociara
21.11.2012
moja kicia go wlasnie zaczela uzywac. wygralysmy go na wystawie w lodzi. musze przyznac, ze sie naprade sprawdza.
asia
15.11.2012
ja go uzywam. jest spoko. ;)
hania
23.10.2012
ja o tym żwirku słyszałam już. też musze spróbować bazyla :)
olala
26.09.2012
te całe nauki o zachowaniu zwierząt to ciężka sprawa. Łatwiej nauczyć dziecko bo od pewnego momentu potrafi sygnalizować co mu nie pasuje. A tak kot czy pies? Trzeba się domyślać. Mój kot na przykład robił mi straszne numery, często załatwiał się gdzie popadnie. W sumie to myślałam że to ta kocia natura, ze na mnie obrażony czy co. Jak to często bywa rozwiązanie znalazłam przypadkiem. Kiedys nie było w sklepie jego żwirku, wzięłam pierwszy lepszy, to był Bazyl, i po tygodniu mąż zwócil mi uwage że nasza kicia przestala robić poza kuwetą. Mijają trzy miesiące i problemu już nie było. Może to zbieg okoliczności, ale chyba mało prawdopodobne. Czyli chyba jednak żwirek jej nie odpowiadał a Bazyl spasował ;)
tigoo
28.07.2012
wiesz to tak jak sa hodowcy i milosnicy zwierzat... ja jestem milosnikiem.. dopatrywal sie bede glebszego sensu w ich zachowaniu...
malawania
28.07.2012
Dobrze... jeżeli chcesz w to wierzyć nie będę Cię z błędu wyprowadzać na siłę... nie moja w tym rola...
Pozdrawiam
tigoo
28.07.2012
no nie wiem.. jesli kot jest z Toba odmalego to tak jakbys Ty sie urodzila w chinach :D tez bys rozumiala o czy mowia.. piszemy o sytuacji kota ktorego sie ma od urodzenia.. od pierwszych dni.. inne sytuacje to troszke jak przesadzanie doroslego drzewa.. nie zawsze moze sie udac..
malawania
28.07.2012
Zwierzaki nie rozumieją słów! Kojarzą dźwięki z daną czynnością i nie ma co się czarować i dodawać im nadludzkich umiejętności... Przecież to tak jakby ktoś mówił do Ciebie po chińsku i ten ktoś uważał, że TY go rozumiesz tylko przez to, że on w kółko powtarza to samo...Albo kolejna sytuacja...
czy Ty rozumiesz każde miaukniecie swojego zwierzaka - tak jak on Twoje słowa? Nie!
Ty słyszysz dźwięk - a resztę sobie dopowiadasz do sytuacji...
Ciach.
Kot siedzi pod drzwiami i miauczy błagalnie to ciach - pewnie chce iść na dwór...
otwierasz bo się domyślasz a NIE ROZUMIESZ tego co on "mówi"...
i w drugą stronę...
tigoo
27.07.2012
co do kuwet.. rozmiar to fakt.. muszą mieć komfort. potem żwirek też nie byle jaki. muszą czuć że zawsze jest świeży- trzeba zmieniać albo łopatką wyrzucić. poza tym- kuwetamusi być w miejscu spokojnym. zeby miały ciszę i nie przerywać im załatwiania się!! spanie, jedzenie dalej.. ja wstawiam do łazienki- drzwi otwarte wchodzą spokojnie.. można wymontować kratkę na dole wtedy mają przejscie a my w łazience łatwiejsze sprzątanie jak coś się rozsypie... i nie zgodzę się że nei rozumieją słów. wielokrotnie miałem dowód na to że wiedzą o co je proszę i co mają zrobić. tyle że kot zrobi to wtedy kiedy on uzna za stosowne. na wykonanie prośby czy komendy czasem trzeba poczekać i liczyć na przychylność pupila. podkreślam: rozmawiać.. to nie pluszak lecz część naszego domu, to nasz kompan a nie zabawka.. jak jem często moim kotom daję przysmak.. jemy wspolnie..jak idę spać wskakują na łóżko i też śpią. gdy leżę cały dzień one cały dzień śpią..