Jak uprawiać nasturcje?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Nasturcja w polskich warunkach jest uprawiana jako bylina jednoroczna. Z uwagi na jej pnący wzrost jest niemal niemożliwe przeniesienie jej do zimowania. Łodygi nasturcji dorastają do 5 metrów wysokości. Jest to roślina ozdobna (okres kwitnienia od czerwca do pierwszych mrozów), jednak coraz powszechniej wykorzystywana jest w kuchni, gdyż jej kwiaty i liście są jadalne i bardzo smaczne (przypominają nieco rzeżuchę).
1
Stanowisko

Stanowisko dla nasturcji powinno być jasne, słoneczne i ciepłe, jednak rośliny te dobrze znoszą również półcień. Nasturcja urośnie również w cieniu, jednak wówczas będzie miała bardzo mało kwiatów. Nasturcja często sadzona jest przy altanach, murach czy płotach, jednak można ją sadzić również w skrzynkach balkonowych. Ze względu na długie pnącza stanowisko powinno być osłonięte przed mocniejszymi podmuchami wiatru.
2
Wysiew

Nasionka nasturcji wysiewamy wprost do doniczek zewnętrznych lub do gruntu pod koniec kwietnia lub na początku maja - lepiej nie robić tego wcześniej, chyba, że ma się pewność, że nie nadejdzie już mróz. Nasiona siejemy w rozstawie co 15 cm. Nasturcja bardzo źle znosi przesadzanie. Nasiona możemy jednak wysiać już w lutym do pojemników, a następnie przesadzić młode roślinki wraz z ziemią pod koniec maja.
3
Gleba

Gleba dla nasturcji powinna być wilgotna, lekka i żyzna o niskiej zawartości azotu. Należy uważać, aby jej zbytnio nie nawozić, gdyż wówczas będzie słabiej kwitła.
4
Podlewanie

Nie wolno dopuścić do przeschnięcia gleby. W szczególności latem i podczas suszy należy pamiętać o jej regularnym podlewaniu - nawet 2 razy dziennie. Jeśli nasturcja lekko uschnie, wówczas zostanie zaatakowana przez mszyce.
5
Nawożenie

Nasturcji nie należy zbytnio nawozić, gdyż duże dawki składników mineralnych mogą zahamować kwitnienie. Najlepiej tylko je podlewać, gdyż w zupełności wystarczą jej składniki mineralne znajdujące się w glebie.

Powiązane porady

jaśmin
cięcie kwiatów
Lobelia niebieska

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Ewa
01.09.2017
Czy można ją teraz posiac w donicy która będzie stała w kuchni?
idka_kk
04.04.2014
jestem fanką nasturcji, u mnie króluje w doniczkach :)
malinka_o
03.04.2014
Nasturcje są piękne i smaczne, mają delikatny pikantny posmak. Można zrobić przepyszną sałatkę z kwiatów nasturcji. Wystarczy kilka kwiatów, mix sałat, pomidorki koktajlowe, garść malin, pieprz i sól do smaku. :)