Jak obrócić dziecko w brzuchu?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Położenie dziecka w łonie matki ma wielki wpływ na przebieg porodu. Do około 34 tygodnia ciąży maluch ma wystarczająco dużo miejsca w brzuchu, aby swobodnie móc się obracać i skwapliwie to czyni wywijając co chwilę fikołki. Po tym czasie, zwykle obiera on pozycję docelową w jakiej przyjdzie na świat. Niestety pozycja ta nie zawsze jest najdogodniejsza do porodu. Jeśli chcesz, aby poród odbywał się naturalnie i był bezpieczny zarówno dla ciebie jak i dla dziecka, najlepsze będzie ułożenie malca główką w dół i twarzą do kręgosłupa mamy. Jest to tzw. ułożenie potylicowe przednie i jest ono najczęstsze, gdyż aż ¾ maluchów ustawia się właśnie w taki sposób. Co dziesiąte dziecko jest skierowane główką w dół, ale twarzą skierowaną do brzucha mamy. To położenie jest już nieco gorsze a przebieg porodu jest dłuższy oraz bardziej bolesny i często kończy się użyciem kleszczy, próżnociągu lub nawet cesarką. Poród naturalny dzieci ułożonych pośladkowo, poprzecznie i skośnie nie jest niemożliwy, jednak ze względu na wysokie ryzyko powikłań kończy się on zwykle cesarskim cięciem (są jednak oczywiście wyjątki). Dlatego właśnie, jeśli bardzo zależy ci na porodzie naturalnym, to warto wykonywać pewne ćwiczenia, które spowodują obrócenie się dziecka w brzuchu i obranie przez niego najdogodniejszej pozycji, czyli główkowej. Wszystkie te ćwiczenia wykorzystują siłę grawitacji oraz fakt, iż główka dziecka jest najcięższa. Jakie to ćwiczenia? Czytaj dalej.
1
Połóż się na plecach i zegnij nogi w kolanach. Unieś do góry brzuch i pośladki i podłóż pod nie złożony koc lub kilka poduszek, aby miednica znalazła się ponad żołądkiem. Leż w takiej pozycji przez około 20-30 minut kilka razy dziennie. Bądź rozluźniona i zrelaksowana.
2
Połóż w taki sposób, aby twoje pośladki były blisko ściany, zaś nogi się o nią opierały. Podłóż pod pośladki kilka poduszek i leż w takiej pozycji przez około 30-45 minut.
3
Oprzyj o krawędź łóżka deskę do prasowania i się na niej połóż głową w dół. Wytrzymaj w takiej pozycji przez około pół godziny.
4
Przybierz pozycję na czworaka, oprzyj się na przedramionach, opuść głowę w dół i unieś biodra do góry. Dodatkowo możesz również delikatnie kręcić biodrami. Pozostań w takiej pozycji przez około 30 minut (możesz w tym czasie czytać gazetę).
5
Bardzo dobre rezultaty w obracaniu się dziecka w łonie matki ma również wizualizacja. W tym celu należy rano, po obudzeniu i na czczo wyobrażać sobie przez około 15 minut jak dziecko się odwraca i przybiera dogodną do porodu pozycję.
6
Możesz również zachęcić maluszka, aby odwrócił się główką do dołu poprzez przykładanie do dolnej części brzucha latarki lub słuchawek z cichą muzyką.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

malwina_s
03.04.2014
zgadzam się całkowicie, ma to bardzo duży wpływ na poród, ale nie wiedziałam, że same możemy obrócić dzidziusia :) będę próbowała
ewela
31.03.2014
Każda przyszła mamusia chciałaby czytać właśnie takie porady :) dziękuję