awaria samochodu

Jak naprawić zerwany gwint w głowicy?

pawel - specjalista Tipy.pl
Zerwany gwint w głowicy to niekiedy istna zmora zmotoryzowanych. Czasami samodzielnie chcemy wymienić świece zapłonowe,a gdy próbujemy je wykręcić z głowicy są tak zapieczone, że obrywają nam gwint, na którym się trzymają. Dowiadujemy się o tym dopiero chcąc wkręcić nowe świece i nie możemy ich dociągnąć odpowiednio mocno. Co zrobić gdy gwint się oberwie? Mamy kilka sposobów na naprawienie tej usterki, od całkowicie prowizorycznych do profesjonalnych:
1
Sposób I - szmatka

Jeżeli jesteśmy w trasie i poruszamy się np. skuterem, a dopadła nas tego typu awaria, istnieje sposób na tymczasową, doraźną naprawę, która pozwoli nam na dojechanie do domu. Najprostszym sposobem będzie użycie jakiegoś kawałka tkaniny, aby podłożyć ją pod gwint, a dokładniej owinąć gwint świecy i wkręcić ją w ten sposób w głowicę. Będzie się ona trzymać na resztkach zerwanego gwintu, a tkanina dodatkowo usztywni i uszczelni gwint, co pozwoli na przejechanie kilku kilometrów.
2
Sposób II - klej

Świecę można wkręcić przyklejając ją klejem do metalu lub innym, np. poxipol.Pamiętamy oczywiście, że przed klejeniem należy dokładnie odtłuścić klejone powierzchnie, np. benzyną ekstrakcyjną. Po zastygnięciu warstwa kleju utworzy gwint i świeca będzie trzymać się sztywno. Sama raczej nie powinna się wykręcić podczas jazdy, jednakże takie klejenie nie jest trwałym rozwiązaniem, ponieważ cylinder i głowica nagrzewają się w trakcie pracy silnika, co powoduje rozszerzanie się metalu i klej stopniowo "puszcza".
Dodatkowym minusem tego rozwiązania jest to, że przy klejeniu trzeba czekać, aż klej zaschnie, co niekiedy trwa do następnego dnia.
3
Sposób III - wkręcenie tulei

Tuleja z nowym gwintem jest zdecydowanie najlepszym i najtrwalszym rozwiązaniem. Są dwa rodzaje rozwiązań "tulejowych" w naszym przypadku:
  • tuleja wkręcona, dystansowa
  • tuleja zwykła

Tuleja dystansowa cechuje się tym, że nie wymaga ona rozwiercania otworu w głowicy. Jest ona wkręcona na stary gwint po świecy, ale posiada np. inny skok gwintu lub jest stożkowa, tak, że po wkręceniu w aluminiową głowicę trzyma się mocno i pewnie. Tuleja ta wystaje z głowicy, a w jej przedłużeniu jest gwint na świecę M14x1,25. Świecę wkręca się w tę głowicę. Takie rozwiązanie można z powodzeniem nazwać profesjonalną tymczasową naprawą. Tymczasową, ponieważ powoduje, że świeca wkręcona jest wyżej w komorze spalania i może niekiedy znacznie wpływać na kulturę pracy silnika. Zmienia się kompresja oraz miejsce zapłonu mieszanki i ma to swoje reperkusje w procesie spalania mieszanki. Na takiej tulei można jeździć, ale to już nie jest to samo.

Tuleja zwykła jest wprasowywana lub wkręcana w głowicę, z tą różnicą od wcześniejszej, że nie wystaje ona z głowicy. Otwór w głowicy jest nawiercany do odpowiednich rozmiarów, a następnie w otwór ten jest wprasowana tuleja, posiadająca wewnątrz odpowiedni dla świecy gwint. Tuleję taką powinno wykonywać się z brązu, ponieważ najlepiej współpracuje on z aluminiowym stopem, z którego wykonane są głowice. Tuleja ta nie wpływa na kulturę pracy silnika i jest rozwiązaniem najlepszym i najtrwalszym.
4
Sposób IV - komplet naprawczy

Istnieje jeszcze jeden sposób naprawy zerwanego gwintu w głowicy, pośredni pomiędzy tulejami i klejeniem. W sprzedaży są dostępne komplety do naprawy gwintów. Elementy naprawcze do tych gwintów wyglądają jak sprężynki, które wkręca się w otwór z zerwanym gwintem. Wygląda to jak wkręcanie w otwór samego gwintu, który pozwoli na wkręcenie świecy. Takie rozwiązanie jest rozwiązaniem najlepszym do wykonania w warunkach domowych, nie wymaga specjalnego sprzętu, a nowy gwint jest zdecydowanie trwalszy od gwintu zrobionego z kleju.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

jazda samochodem
wymiana akumulatora
Zardzewiała śruba

Komentarze (0)

* Pola wymagane