jabłoń

Jak nawozić jabłonie?
flora - specjalista Tipy.pl

Jabłka to niemalże nasz owoc narodowy. Smakują nam w każdej formie, oczywiście pod warunkiem, że są zdrowe i wolne od szkodników. Niestety efekt taki ciężko uzyskać nie stosując nawozów. Poniżej kilka najważniejszych wskazówek na temat nawożenia jabłoni.
1
Nawożenie jabłoni należy przeprowadzić z głową. Zamiast eksperymentować z dawkami nawozów należy najpierw przeprowadzić dogłębne badania gleby pod nasadzenie. pH gleby pod jabłonie powinno przekraczać 5,5. Niestety większość gleb w naszym kraju ma pH poniżej tej wartości (zazwyczaj 4,5 – 5,5). Warto zadbać o jego prawidłową wartość i to już na rok-dwa przed posadzeniem jabłoni.
2
Jabłonie nawozimy azotem, fosforem, potasem i magnezem. Warto im również dostarczyć wapnia, nie tylko doglebowo, ale również w formie oprysków. Drzewa w okresie wzrostu owoców opryskujemy związkami wapnia kilkukrotnie.
3
Odpowiednia dawka azotu jest niezbędna do prawidłowego zawiązywania się owoców. Najlepiej podawać go w dawkach podzielonych, w okresie wczesnowiosennym. Całkowita dawka azotu wynosi około 50-60 kg/ha.
4
Należy również pamiętać o dostarczaniu roślinom pozostałych składników, w tym fosforu, potasu i magnezu. Ich dawka musi być jednak poprzedzona analizą gleby. Ostrożnie należy postępować zwłaszcza w przypadku potasu. Nie warto dobierać jego dawki „na oko”. Połowę dawki podajemy od sierpnia do października, drugą połowę – wczesną wiosną.
5
Orientacyjne dawki tych składników w przeliczeniu na metr kwadratowy wynoszą: 7-11 g/m2 fosforu (P205), 2-3 g/m2 magnezu (MgO) oraz 10-20 g/m2 potasu (K2O). Najlepiej jednak dobrać je do wymagań gleby.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

maiusz
09.04.2014
Azotany szkodzą środowisku w dużych ilościach, spływają do wód i je zanieczyszczają :(