Jak rozpoznać zbliżający się poród?
Amarant - specjalista Tipy.pl

Istnieje sporo objawów świadczących o zbliżającym się porodzie, jednak tak naprawdę nigdy nie wiadomo, kiedy się on dokładnie zacznie. Ciało zaczyna się przygotowywać do porodu już miesiąc wcześniej. Niektóre kobiety przez ten czas żyją w błogiej nieświadomości, zaś inne dostrzegają objawy zbliżającego się rozwiązania. Poniżej przedstawiam kilka objawów, które mogą wystąpić na kilka tygodni lub dni przed porodem.
1
Brzuch opada w dół

Brzuch może zacząć opadać już na 2-3 tygodnie przed porodem, jednak często się zdarza, że opada on w ostatnim dniu lub w ogóle tak się nie dzieje. Po obniżeniu położenia dziecka będziesz lepiej oddychać, jednak z drugiej strony będziesz też odczuwać większe parcie na pęcherz, przez co znacznie częściej będziesz chodzić siusiu.
2
Skurcze Braxtona-Hicksa

Skurcze te nasilają się na kilka tygodni przed porodem, przygotowują twoje ciało do prawdziwych skurczy porodowych i pomagają w dojrzewaniu szyjki macicy. Im bliżej porodu, tym skurcze te mogą być (ale nie muszą) silniejsze i częstsze - nawet co 10-20 minut, przez co są czasami mylone z prawdziwymi skurczami porodowymi.
3
Zmienianie się szyjki macicy

Na kilka tygodni lub kilka dni przed porodem zacznie się zmieniać szyjka macicy. W jej rozwieraniu i skracaniu mogą pomóc w dziewiątym miesiącu skurcze Braxtona-Hicksa (jeśli jesteś wieloródką wówczas szyjka może się rozszerzyć na 1-2 cm przed rozpoczęciem porodu, jednak jeśli to twoja pierwsza ciąża to rozwarcia tego może nie być).
4
Odejście czopu śluzowego

Wydalenie czopu śluzowego może nastąpić na kilka tygodni lub na kilka godzin przed porodem. Czop ten ma gęstą konsystencję i może być brązowy, bezbarwny, zabarwiony krwią lub żółty. Jego odejście oznacza, że szyjka macicy zaczęła się rozwierać. Zazwyczaj kobiety nie wiedzą, że już nie mają czopu śluzowego, gdyż odchodzi on bardzo często podczas oddawania moczu.
5
Odejście wód płodowych

Zazwyczaj odejście wód płodowych następuje już po rozpoczęciu porodu, jednak czasami zdarza się, że jest to pierwszy jego objaw. Ilość wód płodowych może być różna - może to być kieliszek a może być nawet i szklanka lub więcej. Jeśli wody odeszły w terminie, wówczas powinnaś urodzić w przeciągu doby. Jeśli wcześniej, wówczas pęknięcie błon płodowych jest przedwczesne i należy jak najszybciej zgłosić się do szpitala.
6
Biegunka

Biegunka przed porodem to naturalne oczyszczanie się organizmu mające na celu ułatwienie dziecku przedostania się przez kanał rodny.
7
Regularne skurcze

Jeśli skurcze macicy są na tyle mocne, że kobieta nie może mówić to oznacza, że są to skurcze porodowe i najwyższa pora udać się do szpitala. Skurczy tych nie można złagodzić poprzez kąpiel ani zmianę pozycji (w przeciwieństwie do skurczy Braxtona-Hicksa) i pojawiają się one co około 5-10 minut a trwają około 1 minutę.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

dyna
05.05.2014
Fajny artykuł... Będziemy przygotowani, dobrze wiedzieć takie rzeczy :)
Elżunia
24.04.2014
Porada dla tatusiów: nie panikujemy! ;)